Gå til innhold

Dagbladet: Norges landslag blendahvitt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ting har en fornuftig forklaring, så er det ikke dobbeltmoral. Dobbeltmoral er når man ikke har noen god forklaring på hvorfor man forskjellsbehandler. Enhver forskjellsbehandling er ikke dobbeltmoral. Og dette er ikke spesielt vanskelig.

Nå er du ute å sykle.

Det blir som å si at om man har en lærer som hater en elev, og gir denne eleven straff for noe alle andre slipper unna med,

så er dette dobbeltmoral. Den har en forklaring, men det er like fullt dobbeltmoral.

Ditt eksempel har ikke en "fornuftig" forklaring.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man kan kalle noen for blendahvit bør det jo også være innenfor å beskrive noen som kullsort, skittenbrun osv? Eller er det slik at det ikke er likhet for alle?

Nigger

Negroe

Sub-saharan african

Disse ord er helt like?

Godt spørsmål - efter sigende brukte Truman konsekvent ordet "nigger", var han rasist ?

Lenke til kommentar

Hvis man kan kalle noen for blendahvit bør det jo også være innenfor å beskrive noen som kullsort, skittenbrun osv? Eller er det slik at det ikke er likhet for alle?

Nigger

Negroe

Sub-saharan african

Disse ord er helt like?

Godt spørsmål - efter sigende brukte Truman konsekvent ordet "nigger", var han rasist ?

Antakelig ikke. I andre tider har de hatt andre standarder. Det hele avhenger, som jeg har vært inne på, av kontekst.

Lenke til kommentar

NiggerNegroeSub-saharan africanDisse ord er helt like?
Antakelig ikke. I andre tider har de hatt andre standarder. Det hele avhenger, som jeg har vært inne på, av kontekst.

Ikke bare - "blendahvitt" refererer entydig til hudfarge, og henviser altså til at rasisten som skrev det, ikke var fornøyd med rasebalansen i laget. At vedkommende er rasistisk mot det som tilfeldigvis er den største "rasen" i landet, endrer ikke den uttrykte rasismen.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke bare - "blendahvitt" refererer entydig til hudfarge, og henviser altså til at rasisten som skrev det, ikke var fornøyd med rasebalansen i laget. At vedkommende er rasistisk mot det som tilfeldigvis er den største "rasen" i landet, endrer ikke den uttrykte rasismen.

Her tar du feil. Han som skriver det er fornøyd med hudfargen til dem i laget, men er ikke fornøyd med integreringen av innvandrerkvinner i miljøene. Han peker også på noen mulige årsaker til dette. Du ser kanskje at det er en liten nyanseforskjell her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nigger

Negroe

Sub-saharan african

Disse ord er helt like?

Truman var en klar rasist, som de fleste var på den tiden og er idag (bare på en annen måte).
Lenke til kommentar

Her tar du feil. Han som skriver det er fornøyd med hudfargen til dem i laget, men er ikke fornøyd med integreringen av innvandrerkvinner i miljøene. Han peker også på noen mulige årsaker til dette. Du ser kanskje at det er en liten nyanseforskjell her?

?

Og dermed er "blendahvitt" saklig og greit ?

Problemet er vel heller at han ønsker at "alle skal med", istedenfor at folk skal få gjøre sine egne, individuelle vurderinger og valg... (Dagbladet er fra den leiren som så inderlig ønsker at staten skal regulere mest mulig (med et mulig unntak for åpningstidene på stamkneipene deres...))

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nigger

Negroe

Sub-saharan african

Disse ord er helt like?

Han var rasist, men ordet ble ikke brukt alltid på en rasistiske måte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dermed er "blendahvitt" saklig og greit ?

Som jeg sa finner jeg personlig ordet noe smakløst, men det er hverken dobbeltmoralsk eller rasistisk (som var det vi diskuterte)

Problemet er vel heller at han ønsker at "alle skal med", istedenfor at folk skal få gjøre sine egne, individuelle vurderinger og valg... (Dagbladet er fra den leiren som så inderlig ønsker at staten skal regulere mest mulig (med et mulig unntak for åpningstidene på stamkneipene deres...))

Dette må du gjerne mene. Det har lite med ordet blendahvitt å gjøre, så jeg regner det ikke som relevant for debatten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke så vanskelig. Innvandrerne må bare la seg assimilere.

I de ting som gjør dem i stand til å fungere godt i samfunnet, og gitt at visse basisprinsipper respekteres (fra alle parter), ja.

Ikke i alt.

Og: Ikke som grupper, men som individer (og, evt., som familier...)

Lenke til kommentar

Jeg tenker på bruken "blendahvit". Omtaler dagbladet skolene i Grorud som "sotrør-skolene svekker Norge"? Eller er det bare "hvite" det er greit å finne nedverdigende kallenavn til?

Stakkars, ble du krenket? 

Det jeg liker best er at de folka som hater "det jævla PK-krenkesamfunnet" mest, er de som skriker høyest når de føler at de selv blir krenket. Som f.eks nå. 

For min del synes jeg blendahvit er en ganske ok betegnelse, fordi den viser at det ikke er noen andre fargenyanser tilstede. 

Hva syns du om sotrør som betegnelse på folk?

Lenke til kommentar

Blendahvitt er ikke et problematisk uttrykk. Denne artikkelen handler om at idretten sliter med å rekruttere minoriteter og da er det et greit nok uttrykk, kanskje ikke veldig smakfullt, men langt fra nedverdigende. Om du skal la deg fornærme av det ordet så blir det hele veldig påtatt: "Fordi atte jeg kan ikke si sotrør, så da har jeg rett til å bli fornærma over at noen bruker et uttrykk om min hudfarge". Sotrør og kølsvart er problematiske ord, fordi de bærer med seg en historie og derfor med god grunn blir oppfattet rasistisk (at det ikke alltid er ment sånn er uvesentlig). Det er egentlig litt merkelig at dette skal være så vanskelig.

Hei kjære rasist. Visste du at slik rasisme som du driver med her er ulovlig?

Lenke til kommentar

Stakkars, ble du krenket?

Det jeg liker best er at de folka som hater "det jævla PK-krenkesamfunnet" mest, er de som skriker høyest når de føler at de selv blir krenket. Som f.eks nå.

For min del synes jeg blendahvit er en ganske ok betegnelse, fordi den viser at det ikke er noen andre fargenyanser tilstede.

Nei, ikke spesielt krenket. Men jeg misliker dobbeltmoral.

Hvis jeg forandrer det du skrev litt:

"For min del synes jeg sotrør er en ganske ok betegnelse, fordi den viser at det ikke er noen andre fargenyanser tilstede."

eller

"For min del synes jeg kølsvart er en ganske ok betegnelse, fordi den viser at det ikke er noen andre fargenyanser tilstede."

Vanskelig å undertrykke de som har makten til å undertrykke. Derfor har slike ord mindre betydning. Det er dobbeltmoral kan man si men...

Hvem har makten til å undertrykke rasist?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det du sier er forklaringen på dobbeltmoralen, men det er ingen unskyldning eller noe som gjør denne dobbeltmoralen greit.

Om ting har en fornuftig forklaring, så er det ikke dobbeltmoral. Dobbeltmoral er når man ikke har noen god forklaring på hvorfor man forskjellsbehandler. Enhver forskjellsbehandling er ikke dobbeltmoral. Det er ikke dobbeltmoral å behandle en 2-åring annerledes enn en 5 åring, eller å bære posen til 80-åringen, men ikke 30-åringen. Forskjellsbehandling kan være helt ok, det kommer an på KONTEKST.

Hei rasist. Jeg vet at det norske språk kanskje kan være litt vanskelig for deg å forstå, men når du ikke vet noe om hva som er definisjonen på et uttrykk så er det ikke verre enn at du googler det...

Dobbeltmoral er et begrep som brukes om det å ha to sett av moralske (i motsetning til juridiske eller religiøse) normer, verdier og holdninger i parallelle forhold, situasjoner eller problemstillinger; et sett som forutsettes eller kreves praktisert av andre individer eller grupper og ett annet som man praktiserer selv eller aksepterer at en gruppe man selv tilhører eller sympatiserer med kan praktisere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Dobbeltmoral

Prøv det neste gang, så vil du ikke fremstå så kunnskapsløs. Og å slutte å være rasist vil også hjelpe deg i så henseende...

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nigger

Negroe

Sub-saharan african

Disse ord er helt like?

Truman var en klar rasist, som de fleste var på den tiden og er idag (bare på en annen måte).

Ja vi ser jo at det flommer over av dere i denne tråden ihvertfall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...