Gå til innhold

Oppgradering fra Win7 til Win10

Anbefalte innlegg

Mutters har en laptop fra Dell som er cirka 5 år gammel. Det har aldri vært noen reinstallasjon av OS mens hun har hatt den så den begynner å bli veeeeeeezzzzldzig treg. Jeg kunne tenke meg å sette inn en SSD og oppgradere til SSD. Hun har som svært mange andre fått tilbud om å oppgradere fra Win7. Er det mulig å sette inn ny harddisk og ta en clean installasjon av Win10 uten å kjøpe ny lisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor ikke bare lage en install usb og prøve å installere windows 10 på den ssd'en uten å gjøre noe mer enn det. Bare for å prøve altså. Ikke så fryktelig mye arbeid som forsvinner om det ikke går...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare lage en install usb og prøve å installere windows 10 på den ssd'en uten å gjøre noe mer enn det. Bare for å prøve altså. Ikke så fryktelig mye arbeid som forsvinner om det ikke går...

Det vil jo ikke gå, for hvordan kan Microsoft (og Windows) vite at det har vært en aktivert Windows 7 versjon på den pcen som kvalifiserer til Win10 oppgradering?

Men om pcen har en OEM COA nøkkel under eller på siden, kan du installere 1511 versjonen av Win10 og bruke den nøkkelen under installasjonen, det skal fungere i teorien.

Lenke til kommentar

Tidligere måtte jeg gå via gammel OS, men sist jeg installerte win8.1 pro på ny ssd (m.2 nvme) så fikk jeg relativt raskt spørsmål om å gå på win10. Jeg måtte ikke via-via liksom. Sist jeg gjorde det med win7 måtte jeg installere hele win7 først, aktivere og så gå win10.

Ville forsøkt kloning som foreslått kanskje. Ellers er det jo ikke veldig mye arbeid å installere to ganger. Har måtte gjøre det 3 ganger også :p (win7 starter x86 som var lisensen --> win10 home x86 --> win10 home x64)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det vil jo ikke gå, for hvordan kan Microsoft (og Windows) vite at det har vært en aktivert Windows 7 versjon på den pcen som kvalifiserer til Win10 oppgradering?

Men om pcen har en OEM COA nøkkel under eller på siden, kan du installere 1511 versjonen av Win10 og bruke den nøkkelen under installasjonen, det skal fungere i teorien.

Trenger vel ikke å ha vært aktivert. Nøkkelen (som er på dvd-coveret) skal vel være godt nok for nyeste installasjons medium.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Trenger vel ikke å ha vært aktivert. Nøkkelen (som er på dvd-coveret) skal vel være godt nok for nyeste installasjons medium.

Og hvilket DVD cover skulle det være? Han har en Dell bærbar med Win7. De kommer med OEM SLP nøkkel (lik nøkkel på alle pcer) og så skal det følge med en OEM COA nøkkel, vanligvis på et klistremerke. Det er denne nøkkelen han ev må bruke.

Kanskje lese tråden litt før du svarer?

Beklager siste setning om Dell faktisk sender ut DVD cover med Win7 på alle sine bærbare. Men da er jo det ev. OEM COA nøkkelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og hvilket DVD cover skulle det være? Han har en Dell bærbar med Win7. De kommer med OEM SLP nøkkel (lik nøkkel på alle pcer) og så skal det følge med en OEM COA nøkkel, vanligvis på et klistremerke. Det er denne nøkkelen han ev må bruke.

Kanskje lese tråden litt før du svarer?

Beklager siste setning om Dell faktisk sender ut DVD cover med Win7 på alle sine bærbare. Men da er jo det ev. OEM COA nøkkelen.

Eller et klistremerke under maskinen. Eller et program som leser ut den nøkkelen...

Det viktigste er vel ikke hva denne nøkkelen heter.....

Klarer ikke å forstå hvilke indikasjoner du har på at jeg IKKE har lest tråden.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Poenget er vel at man ikke kan lage en WIN10 USB selv, og direkte boote på denne med en ny SSD installert. Man må først vise til at man har en gyldig win7/8/8.1 lisens (aktivert) for så å installere win10. Deretter, ved fremtidig installasjon på samme maskin, skal man kunne boote direkte på win10 usb.

Sån var det iallfall for ikke lenge siden, men kanskje dette er blitt endret nå (?) :)

Lenke til kommentar

Poenget er vel at man ikke kan lage en WIN10 USB selv, og direkte boote på denne med en ny SSD installert. Man må først vise til at man har en gyldig win7/8/8.1 lisens (aktivert) for så å installere win10. Deretter, ved fremtidig installasjon på samme maskin, skal man kunne boote direkte på win10 usb.

Sån var det iallfall for ikke lenge siden, men kanskje dette er blitt endret nå (?) :)

Man kan installere clean med siste build 10 med Windows 7/8/8.1 retail lisens key eller personlig OEM key angitt etter installasjon . Det eller OEM 8/8.1 maskin hvor OEM aktiverings kode er lagret i uefi plukkes opp.

Maskinen det snakkes om har vel en felles 7 factory OEM aktivering SLP/cert hvor den metoden ikke kan brukes mener jeg.Men man må gjøre "upgrade" med reset.

Bra med detaljer her

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-windows_install/clean-install-windows-10/1c426bdf-79b1-4d42-be93-17378d93e587

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Slikt jeg leser denne siden.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Følg disse instruksjonene for å utføre en ren installasjon av Windows 10. Hvis du vil oppgradere til Windows 10 gratis, følger du instruksjonene i delen om verktøyet for oppgradering til Windows 10. Hvis du ennå ikke har oppgradert til Windows 10 og vil utføre en ren installasjon, må du angi en produktnøkkel som kvalifisert for Windows 7, Windows 8.1 eller Windows 10 eller kjøpe en lisens for å aktivere Windows 10. Klikk her for mer informasjon om kvalifiserte utgaver.

Så trenger man ikke å ha en aktivert versjon, men en produknøkkel som kvalifiserer.....

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du overser at Ilpostino sin mor har en Dell OEM SLP ACPI BIOS preaktivert windows 7. Den har ingen unik windows 7 produkt key for online aktivering.

Derfor vil ikke samme metode kunne benyttes for de. Windows 8/8.1 OEM preaktiverte har en faktisk produktnøkkel i UEFI bios og er unntaket til dette.

Ilpostino

Du kan selv gjøre det ved hjelp av microsoft sitt program "gatherosstate.exe" mens i windows 7 og har internet connection.

Token fil xml genereres samt at det sendes til aktiverings servere.

Kopiere ut "GenuineTicket.xml" fra windows 7 maskinen for å legge denne tilbake etter at du har clean installert windows 10

Fremgangsmåte er beskrevet her:

http://news.softpedia.com/news/clean-install-windows-10-the-activation-myth-490599.shtml

Lenke til kommentar

Misforstår folk hverandre i denne tråden?

Det  er jo super simpelt.

1. Last ned Media Creation Tool herfra: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

2. Last ned og "brenn" ønsket .iso fil på USB penn eller DVD

3. Finn OEM COA nøkkelen som står på et klistremerke eller følger med på et cover

4. Start pcen fra USB pinnen når ny SSD er satt inn

5. Skriv inn Win7 OEM COA nøkkelen, og Win10 skal godta den.

6. Installer

7. Du har en ny fresh installasjon som skal være aktivert.

Hvorfor surre med så mye mer enn det?

Lenke til kommentar

Finn OEM COA nøkkelen som står på et klistremerke eller følger med på et cover ?

Etter 5 år er ganske sikkert denne falmet helt eller delvis bort.

Labelen ble også designet slik for å forhindre "piratvirksomhet".

Kanskje faktisk vente å se om TS har klistremerket intakt eller ikke å ikke gå ut i fra det verste for å skape en masse ekstra jobb.

Er merket falmet eller uleselig på en eller annen måte, så kan TS vurdere mer omfattende jobb med å få aktivert Win10 på ny SSD.

Frem til TS sier noe annet, antar jeg at klistremerket er leselig.

Lenke til kommentar

Omnithunder har beste framgangsmåte om man har anledning til å klone den gamle disken til en SSD med Macrium Reflect f.eks. (som er graits).   Men velg å kjøre på vanlig måte - da beholdes alle programmer og filplasseringer på sine kjente steder - noe som er ganske viktig når det gjelder foreldre/besteforeldre.   Har oppgradert flere PC'er til Win10 og så langt ikke opplevd problem pga "gammel moro".  Etter oppgradering kan man slette Windows.old og frigjøre mye plass.

Eneste man bør sjekke uansett - og aller først - er om den gamle laptop'en støtter SSD.  Ikke garantert, spesielt hvis ikke fw er oppgradert eller hvis den ikke har en fysisk tilkobling som passer.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Finn OEM COA nøkkelen som står på et klistremerke eller følger med på et cover ?

Etter 5 år er ganske sikkert denne falmet helt eller delvis bort.

Labelen ble også designet slik for å forhindre "piratvirksomhet".

Kanskje faktisk vente å se om TS har klistremerket intakt eller ikke å ikke gå ut i fra det verste for å skape en masse ekstra jobb.

Er merket falmet eller uleselig på en eller annen måte, så kan TS vurdere mer omfattende jobb med å få aktivert Win10 på ny SSD.

Frem til TS sier noe annet, antar jeg at klistremerket er leselig.

Er det masse ekstra jobb å kjøre et program som skaper en xml fil (legge den til en USB stick) og samridig etablere hwID'en hos Microsoft ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for masse råd her folkens. Etter å ha lest denne tråden virker det som at Microsoft har gjort en del grep for å forenkle oppgrader underveis. Ellers så har det vært forskjellige metoder for å få gjort dette. Det virker ikke usannsynlig heller.  :hm:

Jeg har ikke hatt maskinen fysisk til gjengelig siden jeg opprettet denne tråden men skal sjekke hvor slitt klistremerke på undersiden er. Hvis det er for slitt er det vel syar2003 sin metode som gjelder?

Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk en del gyldige, ubrukte lisensnøkler liggende til Windows 7. I "verste fall" skulle det vel funke å skrive inn en av disse under installasjonen av Windows 10?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med å aktivere Windows 10 med produktnøkler for Windows 7 og 8.1, men mener å ha lest at disse nøklene må tidligere være aktivert på samme maskin som du har installert Windows 10 på. Altså, du kan ikke ta en hvilken som helst Windows 7 nøkkel og aktivere på hvilken som helst Windows 10 PC. Men jeg håper jo at Microsoft har blitt enda mer liberale i disse tilfellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...