Brum3 Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg har i dag en Denon AVR 1912 surround forsterker som jeg bare bruker til musikkavspilling via Bluetooth dongel fra Spotify på mobil. Høytalerne er B&W 684. Vil gjerne ha råd jeg vil få bedre lyd om jeg oppraderer til en god stereoforsterker ? Må kunne støtte streaming via Airplay eller Bluetooth. Har ikke satt meg noe budsjett, men vil ikke betale mer enn nødvendig. Stuen er ca 40 kvm. Spiller variert musikk, men ikke hardrock. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Du vil helt klart få bedre lyd av en dedikert stereoforsterker vs en surround receiver for stereo med tilsvarende pris. Man kan få bra lyd med stereo med surroundreceiver også, men da må man betale tilsvarende høyere pris. Endret 9. januar 2016 av TGB 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Prøvde med diverse oppgraderinger av surroundforsterker, men etter å ha kastet nok penger ut vinduet ble det stereo (surroundsakene faller fort i pris). Nå har jeg kun to kanaler, men er mer lykkelig med lyden enn noen gang. Selv på live konserter og film. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg har i dag en Denon AVR 1912 surround forsterker som jeg bare bruker til musikkavspilling via Bluetooth dongel fra Spotify på mobil. Høytalerne er B&W 684. Vil gjerne ha råd jeg vil få bedre lyd om jeg oppraderer til en god stereoforsterker ? Må kunne støtte streaming via Airplay eller Bluetooth. Har ikke satt meg noe budsjett, men vil ikke betale mer enn nødvendig. Stuen er ca 40 kvm. Spiller variert musikk, men ikke hardrock. Lurer på om ikke NAD sin D-serie vil passe deg. Dette er stereoforsterkere som er laget spesifikt for Airplay, Bluetooth etc. Alternativene er. NAD D3020. https://www.hifiklubben.no/stereo/kompaktanlegg/nad-d3020-integrert-forsterker/ NAD D7050. https://www.hifiklubben.no/stereo/kompaktanlegg/nad-d7050-digital-forsterker/ Denon har også noen alternativer. Du har også alternativet å kjøpe en NAD C356BEE. https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/nad-c356bee-integrert-forsterker/, og en NAD MDC MT1 modul. Da har du Spotify direkte på forsterker. ---- Men for meg inneholder avspilling via bluetooth og at man bruker MP3 format med begrenset bitrate allerede så mange begrensinger i forhold til lydkvalitet at jeg ser knapt noen vits i å oppgradere (bruker 1 000-vis av kroner for bedre lyd). Overføring via bluetooth reduserer i de fleste tilfeller lydkvalitet til nivået på en boom-box. Unntak finnes, fordi båndbredden er egentlig god nok. Men implementering er ofte ubrukelig (som oftest). Ser at både NAD D3020 og NAD D7050 støtte aptX - som gir bra kvalitet. ---- NAD D7050 er faktisk et av alternativene Hifiklubben anbefaler til de høyttalerene du har. Prismessig synes jeg også det er fornuftig balanse. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Du vil helt klart få bedre lyd av en dedikert stereoforsterker vs en surround receiver for stereo med tilsvarende pris. Man kan få bra lyd med stereo med surroundreceiver også, men da må man betale tilsvarende høyere pris. Husk å nevn hva slag bedre lyd, hvis du tenker kun på watt, da surround ofte er merker 5x100 watt. I stereo får man bare 2x100 watt. Jeg i det tilfellet hører lite forskjell på Wimp Hifi eller ikke, blir dårligere lyd antakelig på grunn av skjermkortet. Men ofte klarer gode stereoforsterker minst 150 watt per kanal. Eneste problemet jeg ser med surround er mp3 eller flac ofte ikke har lagt opp 5.1 støtte, så forsterken må gjøre kodingen det sier seg selv det ikke blir like bra om formatet ble kodet i surround. Syns ikke det blir dårlig lyd selv, men blir ikke riktig lyd da bakhøytallene blir kun ekko, hvis vi sammenlignet mot blueray film låter det bedre. Så er bedre å sette til 2.1 for musikk, men blir litt dumt om man har små høytallere (3" elementer + 8" sub). Endret 12. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Hva med å ha en effektforsterker til front høyttalerne? Hadde det selv i et surround oppsett. Ble en helt annen lyd. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Du vil helt klart få bedre lyd av en dedikert stereoforsterker vs en surround receiver for stereo med tilsvarende pris. Man kan få bra lyd med stereo med surroundreceiver også, men da må man betale tilsvarende høyere pris. Husk å nevn hva slag bedre lyd, hvis du tenker kun på watt, da surround ofte er merker 5x100 watt. I stereo får man bare 2x100 watt. Jeg i det tilfellet hører lite forskjell på Wimp Hifi eller ikke, blir dårligere lyd antakelig på grunn av skjermkortet. Men ofte klarer gode stereoforsterker minst 150 watt per kanal. Eneste problemet jeg ser med surround er mp3 eller flac ofte ikke har lagt opp 5.1 støtte, så forsterken må gjøre kodingen det sier seg selv det ikke blir like bra om formatet ble kodet i surround. Syns ikke det blir dårlig lyd selv, men blir ikke riktig lyd da bakhøytallene blir kun ekko, hvis vi sammenlignet mot blueray film låter det bedre. Så er bedre å sette til 2.1 for musikk, men blir litt dumt om man har små høytallere (3" elementer + 8" sub). Man bruker da ikke senter eller bakhøyttalere når man spiller av stereokilder... Da er kun fronter i bruk, så det problemet er ikke-eksisterende. Kan være en idé å sjekke ut en effektforsterker til fronter. Jeg har et ganske vel-lydende anlegg bestående av Marantz 5009 surroundreciever og en Primare A33.2 effektforsterker. Denne tar seg av jobben med å drifte System Audio Ranger-frontene mine, mens Marantz tar seg av småhøyttalere. Ingen sub koblet til, da anlegget drar frontene langt nok ned i frekvenser til at jeg føler det er unødvendig. Ellers har jeg platespiller, Hegel DAC og en HTPC koblet til Marantz'n. Ganske fleksibelt oppsett, og dersom jeg ønsker noe byttet er det ganske enkelt, som f.eks ved overgang til nye filmformater osv. Gikk nettopp over fra en Yamaha-reciever for å klargjøre for 4K Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 @LMH1: Watt har forholdsvis liten betydning for kvalitet på lyd (opplevelsen). Følsomhet, dynamikk, signal/støyforhold, forvrenging er vel så viktig - og ikke minst er det å ha rett kombinasjon forsterker/høyttalere viktig. Derfor har faktisk en god del dyre integrerte steroeforsterkere ikke så mye watt, men ekstremt gode data på resten. F.eks ligger Electrocompaniets ECI 3 på bare 2 x 70 Watt - og den er nydelig å høre på. Watt er primært viktig om man skal jage naboen eller har svært tungdrevne høyttalere. Og er man på det nivået - ja da er det effekttrinn som er det viktige. Her har du en forsterker med utrolig lyd, og bare 25 Watt pr kanal, http://www.quad-hifi.co.uk/product-detail.php?pid=21. Prisen er nærmere 50 000 kr, og test finner man he. http://www.whathifi.com/quad/ii-classic-integrated/review. Og så skriver du mye tull om koding. Koding og eventuelt dekoding er lite relevant for kvalitet, betydningen ligger på opptaket. MP3 og Flac har heller ingen betydning, det er formater - og kan fint ha lyd i mer en 2 kanaler (f.eks MP3 surround, https://en.wikipedia.org/wiki/MP3_Surround).Musikk er tatt opp og produsert i stereo - dvs all balansering av instrumenter, vokal osv er gjort for at lyden skal være optimal når de avspilles via 2 høyttalere plassert på en "bestemt" måte (eventuelt med en subwoofer i tillegg). Klart at når den musikken spilles av som 5 ch stereo - da blir opplevelsen annerledes. Spilles den av som 2.1 eller 2.0 så spiller det liten rolle, den oppleves lik. Musikk kan også tas opp i 4.0, 5.0, 7.0 om det er interessant. Det finnes faktisk en god del musikk som er reprodusert i 5.1. Utrolig å høre på når man har 5.1 anlegg, får litt av følelsen av å sitte på konsert. @PantZman: Klart lydbildet endre med et sluttrinn. Ikke minst fordi selv en forholdsvis rimelig effektforsterker trolig vil ha langt bedre spesifikasjon enn sluttrinnet i sorroundforsterkeren. Ikke nødvendigivs mer oppgitte watt, men resten i egen klasse. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Jeg har i dag en Denon AVR 1912 surround forsterker som jeg bare bruker til musikkavspilling via Bluetooth dongel fra Spotify på mobil. Høytalerne er B&W 684. Vil gjerne ha råd jeg vil få bedre lyd om jeg oppraderer til en god stereoforsterker ? Må kunne støtte streaming via Airplay eller Bluetooth. Har ikke satt meg noe budsjett, men vil ikke betale mer enn nødvendig. Stuen er ca 40 kvm. Spiller variert musikk, men ikke hardrock. Har selv en AVR1912 som jeg utelukkende bruker til film/TV med et par Monitor Audio gulvhøyttalere. Bra lyd men stereo-oppsettet mitt har bedre lyd. Der har jeg mini-PC m/optisk utgang -> FIIO D03 DAC -> gammel, brukt Creek Audio Classic (3K brukt, 12K ny) koblet til et par stativere i 10K klassen som funker både til film og musikk. Den forsterkeren med sine 50 watt er mer hardtslående og velspillende enn en 100Watt forsterker til 5K (ny) som jeg hadde tidligere. Alternativt kan man bruke AppleTV istedenfor mini-PC. Da har du et ganske fleksibelt oppsett og kan boltre deg på bruktmarkedet, med eldre men veldig gode forsterkere som ikke har siste nytt av digitale innganger osv Av nye forsterkere ville jeg vurdert Peachtree (januarsalg på 125SE modellen forresten) - men igjen relativt rendyrket stereoforsterker selv om den har innebygget DAC. Endret 12. januar 2016 av Rune_says Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Regner med høyt og resten av oppsett er tilsvarende low-end som forsteker? Hvis ja, så vil du ikke tjene så altfor mye. Ang lyd, det og spille av via bluetooth i seg selv dreper vel endel lydkvalitet. Så hadde nok heller som Rune sier prioritert en anna mulighet for avspilling i første omgang. Lenke til kommentar
Brum3 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Takk for alle gode innspill. Byttet i dag fra Bluetooth dongel til Bluesound Node 2 musikkavspiller via Wifi og bare det klarnet lyden betraktelig. Neste blir ny stereoforsterker, men den karamellen kan jeg suge på en stund. Det er jo moro å ha noe å fundere på. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Takk for alle gode innspill. Byttet i dag fra Bluetooth dongel til Bluesound Node 2 musikkavspiller via Wifi og bare det klarnet lyden betraktelig. Neste blir ny stereoforsterker, men den karamellen kan jeg suge på en stund. Det er jo moro å ha noe å fundere på. God start. Bluesound er en god kilde for videre bygging, da har du alle muligheter åpne. Har testet blåtann på mitt eget anlegg, og det ble en kort lytting... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå