Gå til innhold

Monarki eller Demokrati. Hva er best, og hvorfor?

18 stemmer

1. 1. Hva er best

• Monarki
      7
    • Demokrati
      11

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Det kan selvsagt være fint å bo i et monarki, men dersom monarken plutselig blir sinnsykt så er det ikke fult så fint. :)

EDIT: Skriveleif.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Når du sier indirekte demokrati så regner jeg med at du da snakker om parlamentarisme? Grunnen til at jeg spør er fordi det er en ganske vesentlig forskjell på et ekte demokrati og parlamentarisme. :)

Lenke til kommentar

Når du sier indirekte demokrati så regner jeg med at du da snakker om parlamentarisme? Grunnen til at jeg spør er fordi det er en ganske vesentlig forskjell på et ekte demokrati og parlamentarisme. :)

Parlamentarisme er en type indirekte demokrati der regjeringen utgår fra parlamentet.

En annen type indirekte demokrati har direkte valg av regjeringens sjef som i USA.

Med ekte demokrati vil jeg tro du henviser til direkte demokrati, der folk deltar direkte i avgjørelser ved å stemme over enkeltsaker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja det er korrekt Skatteflyktning. Med ekte demokrati så mener jeg et demokrati der folket i mye større grad får være med å bestemme enn de får lov til under parlamentarismen. Sveits for eksempel er mye nærmere et ekte demokrati enn det liksom-demokratiet vi har her i landet. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis valget står mellom elitestyre (indirekte demokrati) eller monarki så er det vel ikke så stor forskjell, noen fordeler med det ene og noen fordeler med det andre. Monarki har vel den fordel at monarken er mer interessert i å ta vare på landet for fremtiden da hans sønn vil arve tronen. Indirekte demokrati vil ha den fordel at det blir vanskeligere for en galning å komme til makten.

Personlig ville jeg foretrukket ekte demokrati.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det mest demokratiske av alt, det er vel at ingen skal kunne ha mulighet til å kunne bestemme over noen andre enn seg selv?

De som vha vold eller trusler om vold forsøker å tvinge andre til å gjøre ting de under normale omstendigheter ikke ville ha gjort, de bør kastes i fengsel. 

Dvs. frivillige avtaler mellom ulike aktører i samfunnet er fullt lovlig, men det å bruke vold er ikke lov. 

Lenke til kommentar

Demokrati leder alltid tilbake til tyranni. Ifolge en studie sa er USA en oligark nasjon hvor kun de rike kan styre staten.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/10769041/The-US-is-an-oligarchy-study-concludes.html

Hvor står det at demokrati alltid leder til tyranni?

Historien! Se på historien.

USA overlevde 140 år uten å skattelegge befolkning. 140 år uten skatt fra befolkningen. De skattet kun befolkningen i krisetider. Når det var krig osv. Fra år 1900 begynte USA å skattelegge befolkningen. De gikk fra en demokratisk republikk til en oligarki. Kun rike personer har tilgang på politikk i USA. Akkurat når beskatningen økte så økte også makten til staten. Den amerikanske revolusjonen handlet om frihet. Frihet fra skatten. Denne friheten fikk USA beholde i 140 år. Nå er historien glemt for evig. For skatt er slaveri. USA gikk fra å være en skattefri republikk til et skattepliktig oligarki. 140 år uten pliktig skatt i den Amerikanske republikken. Det er hva jeg kaller USA sin gullalder

Tyrkia gikk fra demokratisk og sekulær republikk til oligarki.

Russland gjorde det samme.

Egypt gjorde det samme.

Og mange mange flere nasjoner.

Romerriket gikk fra Monarki --> republikk --> diktator --> Monarki.

Du trenger bare å lese historie så forstår du at Demokrati er en idiotisk styreform som alltid leder til at oligarkien tar makten. Tyskland --> Republikk --> Hitler ble folkevalgt konge [president] --> The Great Fuhrer --> WW2. 

President = Folkevalgt konge

Konsul = Folkevalgt konge

Så hva er egentlig demokrati? Når vi velger en folkevalgt konge som styrer politikken for oss. Det kan vel ikke kalles demokrati. President er en folkevalgt konge. Konsul er en folkevalgt konge. Republikk kan vel ikke kalles demokrati. 

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Tror nok at ingen er bedre enn Finland for å tolke om ulike styreformer.

Det eneste jeg er enig med ham, er den måten personen uttrykker ulike styreformer på.

Jeg er for direkte demokrati. Monarkiet har alltid vært et problem, og det hadde vi i før tiden. Det som er aktuelt for fremtiden er, Direkte demokrati.

Jeg går ikke FOR indirekte demokrati eller parlamentarisme. Representativt demokrati er ikke ideelt med samfunnet vi lever idag. Som for eksempel: Sverige som blir angrepet fra forskjellige sider med forskjellige styrker.

En direkte relevant demokrati burde være snakk om, men sannsynligheten er lite. Det er fordi at det vil også gå på majoriteten, 

Edit:

Tror nok Liberalisme og Direkte demokrati er det samme.

Endret av MT-Sci
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror nok at ingen er bedre enn Finland for å tolke om ulike styreformer.

Det eneste jeg er enig med ham, er den måten personen uttrykker ulike styreformer på.

Jeg er for direkte demokrati. Monarkiet har alltid vært et problem, og det hadde vi i før tiden. Det som er aktuelt for fremtiden er, Direkte demokrati.

Jeg går ikke FOR indirekte demokrati eller parlamentarisme. Representativt demokrati er ikke ideelt med samfunnet vi lever idag. Som for eksempel: Sverige som blir angrepet fra forskjellige sider med forskjellige styrker.

En direkte relevant demokrati burde være snakk om, men sannsynligheten er lite. Det er fordi at det vil også gå på majoriteten, 

Jeg er enig med deg. Indirekte demokrati deler befolkningen inn i flere små grupper. Istedenfor kun ja og nei side så har vi flere små grupper som kriger mot hverandre. Direkte demokrati er løsningen og med dagens internett teknologi burde ikke dette være noe problem. I en direkte demokrati kan folket bestemme hvem som skal være stortingsminister, konge, president, forsvarsminister osv. I et representantiv demokrati er det det president og statsministeren som deler ut stillinger til sine egne politikere. Det er jo ren oligarki det systemet som finnes i Europa og USA. I et direkte demokrati kan befolkningen lage lover og befolkning kan bestemme lønnen til embets stillinger.

I et representantiv demokrati bestemmer Stortinget sin egen lønn. De kan heve lønnen som de vil.

De bare gir seg selv høyere lønn uten konsekvenser. Folket skal styre politikerne. Politikerne skal ikke kontrollere folket. http://www.tv2.no/a/3813612

Endret av Finland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, enda en, som jeg var enig med...

Oligarki er typisk i Europa og USA.

Det er typisk i stortinget, der hver representant driter i hva partiets beslutning er. Og går på sin egen vilje 

Et eneste unntak er jo Lysbakken, skulle ønske det. Tror nok at han ikke gidder å stole på, sosialismen selv.

Bommer av og til med ... Ja, det får det bli.

Lenke til kommentar

Ja, enda en, som jeg var enig med...

Oligarki er typisk i Europa og USA.

Det er typisk i stortinget, der hver representant driter i hva partiets beslutning er. Og går på sin egen vilje 

Et eneste unntak er jo Lysbakken, skulle ønske det. Tror nok at han ikke gidder å stole på, sosialismen selv.

Bommer av og til med ... Ja, det får det bli.

Det er ikke lett å få folk til å forstå dette. I USA tror de at Republikk er demokrati. I Norge tror folket at et Kongerike med parlamentarisme er demokrati. Hele befolkningen i Europa og USA tror at de har et demokratisk styre. Det er så lett å hjernevaske mennesker. 

Bare krige i muslimske nasjoner. Det gjør ingenting fordi vesten skal spre demokrati.

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Det forstår jeg, da jeg skrev det på hulter til bulter.

Det jeg mente med Lysbakken var at:

Han prøver å beskytte ideologien til partiet sitt, men det gjør ikke andre stortingsrepresentanter. Det de gjør er at de går på sin egen vilje.

Tror nok Audun Lysbakken har en samvittighet om å pelle sosialismen ut, noe som ikke er tilstrekkelig med partiet.

Lenke til kommentar

Det forstår jeg, da jeg skrev det på hulter til bulter.

Det jeg mente med Lysbakken var at:

Han prøver å beskytte ideologien til partiet sitt, men det gjør ikke andre stortingsrepresentanter. Det de gjør er at de går på sin egen vilje.

Tror nok Audun Lysbakken har en samvittighet om å pelle sosialismen ut, noe som ikke er tilstrekkelig med partiet.

Kan like gjerne innføre kommunismen da hvis vi skal ha sosialisme i Norge. 

Den sosialismen vi har i Norge er sånn tullete sosialisme. Ekte sosialisme er veldig ekstremt totalitært. 

Sosial demokratiet er jo arven til Hitler. Det var Hitler som skapte velferdsstaten i Europa. Uten Hitler så ville det ikke eksistert NAV i Norge for å si det sånn. 

https://www.youtube.com/watch?v=5z8bSZSHb88

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Det er langt fra typisk at stortingsrepresentantene stilles fritt til å følge sin egen vilje. Tvert imot, det som er typisk er at de må stemme som de har fått beskjed om av partileder.

Da er du inne på eneveldet, noe som det faktisk ikke er.

Lenke til kommentar

Jeg vil innføre en diktatur med en direkte demokrati, Altså den forholdet mellom Adelen og Konge som var i før tiden.

Jeg vil at hver enkelte innbygger skal ha adelstittelen.

Tror nok vi har ingen kapitalisme i Norge, men i USA.

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...