Gå til innhold

Hvorfor vil folk ta i mot innvandrere?

Anbefalte innlegg

Eh, nei, ikke nødvendigvis.

Samer ble i sin tid betegnet som "fjellfinner", så navnet har ikke nødvendigvis med faktisk finsk avstamning på noen å gjøre...

(Historisk er ikke nødvendigvis alle navnevarianter like rasjonelle eller logisk sammenhengende - eksempelvis hette en mann "Georg Apenes" efter et gårdsnavn her i landet; det sannsynlige er at navnet lokalt var "Apalnes", og at det så ble feiloppfattet av en passe lei dansk embetsmann...)

Samene er et urfolk som bodde i Russland, Nord Finland, Nord Sverige og Nord Norge.

Problemet med samene var at de aldri opprettet sin egen nasjon og ble dermed erobret av Norge, Sverige og Russland. Samene er fredelige mennesker som ikke er interessert i krig. Dette i seg selv er en svakhet for alle nasjoner er bygget på krig. Den samiske nasjonen har aldri eksistert, men samene levde i Nord Norge lenge før germanerne kom og bosatte seg her. De opprettet aldri sin egen nasjon. De forsvarte ikke sine grenser. De ble erobret av andre nasjoner. Dette er noe de rett og slett må akseptere. Hjelper ikke å vri og vende på det.

I Arabia levde folk side om side. Men Arabiske nasjoner ble aldri etablert. Profet Muhammad forenet alle arabere gjennom erobringer og etablerte et arabisk nasjon. På samme måte som Harald Den Hårfagre forenet hele Norge gjennom krig.

Erobringer

Vi kan gå ut fra som rimelig sikkert at Harald skaffet seg kontroll over hele Vestlandet, dels direkte, dels i allianse med lokale makthavere. Vi kan også regne med at Trøndelag, styrt av Håkon Grjotgardsson, stod under Haralds overhøyhet.

Men kontrollenover Opplandene og ættebakgrunnen i Vestfold er mer usikker, og dermed også tradisjonen om at Haralds rikssamling omfattet Østlandet (se Gudrød den gjeve Veidekonge).

https://snl.no/Harald_Hårfagre

Og noe som helst av det der gjelder bakgrunnen for at Finnmark heter Finnmark ?

Det var nemlig kun det jeg kommenterte, ikke hverken hvorvidt noe er en nasjon, eller hvorvidt noen har (hatt) militærmakt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nemlig kun det jeg kommenterte, ikke hverken hvorvidt noe er en nasjon, eller hvorvidt noen har (hatt) militærmakt...

Finnmark stammer fra samene. Samer ble kalt finner eller finnene.

Finnene (Samer) ble erobret. Ferdig med saken. Ønsker de frihet fra Norge får de krige for det.

Lenke til kommentar

Finnene (Samer) ble erobret. Ferdig med saken. Ønsker de frihet fra Norge får de krige for det.

Og da hevder du plutselig en annen teori om hvorfor Finnmark heter Finnmark...

Uansett er mitt poeng IKKE hvilken teori som er korrekt, men nettopp at vi ikke VET hvilken teori om Finnmarks navngivning som er korrekt.

(Forøvrig, hva flyttsamene angår, kan de sies å ha blitt erobret, egentlig ? Et landområde de bruker, joda, men de folka som flytter rundt (og like gjerne dukker opp i Sverige eller Finland om vinteren) ?)

Lenke til kommentar

Uansett er mitt poeng IKKE hvilken teori som er korrekt, men nettopp at vi ikke VET hvilken teori om Finnmarks navngivning som er korrekt.

(Forøvrig, hva flyttsamene angår, kan de sies å ha blitt erobret, egentlig ? Et landområde de bruker, joda, men de folka som flytter rundt (og like gjerne dukker opp i Sverige eller Finland om vinteren) ?)

Jeg har ikke laget en teori om noenting. Det er ikke engang en teori lolzzzzzz. Samer på viking tiden ble kalt finner/finnene.

Det geografiske området som i dag kalles Finnmark, kommer av det gammelnorske ordet Finnmork. Det betyr samenes land

http://edl.no/index.php/aktuelt/nyheter/359-finnmark-betyr-samenes-land

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Jeg har ikke laget en teori om noenting. Det er ikke engang en teori lolzzzzzz.

Eh, javel, så når du skrev en forklaring på hvorfor noe heter det det heter, så mente du altså ikke å skrive den forklaringen ?

?

Du FIKK med deg at de fleste av oss her ute ikke er synske, vel ?

Lenke til kommentar

Eh, javel, så når du skrev en forklaring på hvorfor noe heter det det heter, så mente du altså ikke å skrive den forklaringen ?

?

Jeg skrev Finnmark stammer fra samene. Forstår du det nå? Eller forstår du ikke norsk?

Dersom samene ønsker frihet fra Norge, Sverige, Finland og Russland. Så får de krige for det. Verden er ikke bygget på fred og kjærlighet desverre, men krig.

Endret av Finland
Lenke til kommentar

?

Jeg skrev Finnmark stammer fra samene. Forstår du det nå? Eller forstår du ikke norsk?Dersom samene ønsker frihet fra Norge, Sverige, Finland og Russland. Så får de krige for det. Verden er ikke bygget på fred og kjærlighet desverre, men krig.

I svar til meg skrev du om samene, i originalinnlegget forklarte du navnet Finnmark med en referanse til mennesker som kom fra Finland (og ut i fra sammenhengen var det ingen referanse eller hentydning til annen etnisitet enn finsk). Mitt poeng er at navngivningen ikke nødvendigvis må ha hverken den ene eller den andre sammenhengen.

(Og jeg interesserer meg altså ikke for militærmakten du av en eller grunn driver og trekker inn her...)

Mitt forslag: Vi legger denne sidedebatten død; hovedtemaet er noe annet, og jeg kommenterte bare at det finnes mere enn en mulig teori, ikke hvilken jeg ville hevde skulle være den riktige, eller hvorvidt navnets opphav har noe som helst med hovedtemaet å gjøre...

Lenke til kommentar

Mykje på grunn av denne type skjebnar: http://www.nrk.no/urix/ett-halvt-ar-i-helvete-1.12742063

Mange flyktningar kjem frå umenneskelege forhold. Europa og Norge kan bidra til å gje desse menneska eit nytt liv og ei framtid. Me som er priviligerte og fødd inn i eit godt liv og ofte velstand bør kunne klare å ta imot dei som flyktar for sine liv. Det medfører nødvendigvis ein del problem undervegs, men me kan ikkje la trusselen om terror og andre kulturar øydelegge håpet om ei betre framtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor vil folk her i landet ta i mot innvandrere?

Fordi det fortsatt eksisterer en høy grad av naivitet her til lands. Personlig er jeg ikke i mot å ta i mot innvandrere så lenge det ikke er snakk om muslimske menn og så lenge de ikke forventer å få alt gratis på statens regning fra dag 1.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...