elasticE Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Hei, Jeg har et nikon d90 og trenger en oppgradering. Jeg har også et kit-objektiv 18-105 og et nikon 50 mm 1,8. Mine krav til kamera er: - skjerm som kan flippes ut og snus slik at man kan se seg selv når man filmer. - autofokus under filming (ikke mulig på d90) - en del bedre enn d90 :-) Budsjett: helst under 12000. Skal brukes til matfoto (til matblogger), portrett og litt filming. Finnes det billigere kamera som er like god? Blir det et annet merke så må jeg også ha nytt 50 mm objektiv, så det må tas med i regninga om jeg bytter merke (ca 1700 kr). Har ingen preferanser, men er fornøyd med mitt Nikon jeg har i dag. Setter stor pris på tips. Endret 9. januar 2016 av elasticE Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 De mest åpenbare kandidatene er Nikon D5500 eller forgjengeren D5300. Vesentlig bedre bildekvalitet i jpeg og video på begge, AF i videomodus, full HD, osv. Les noen tester for mer detaljer. Hva er det fulle navnet på objektivene dine? Jeg spør for å kunne sjekke at de har AF på D5x00 kameraene. D90 hadde vel fokusmotor i kamerahuset, mens de nye er avhengige av fokusmotor i objektivet. Lenke til kommentar
elasticE Skrevet 9. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2016 Takk for svar. Hadde tenkt litt på 5300 selv. Det er et 50 mm 1.8g Af-s. Kit-objektivet er jeg ikke sikker på, men kommer til å selge d90 med dette objektivet uansett. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Går du for D7000, D7100 eller D7200 beholder du autofokus med eldre objektiver uten fokusmotor. Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Som Simen1 skriver er alternativene i praksis D5300 og D5500, selv om D5200 også kan være aktuell hvis du finner det til en god pris. Det er ikke de halt store forskjellene mellom disse tre modellene, men D5200 har ikke 1080p60 og alle mangler fokusmotor som Simen skrev. Vet ikke om det har noe å si for din 50mm-siden jeg ikke vet om det har innbygd motor. Når det gjelder AF i videomodus bør du ikke ha alt for store forventninger til det. Den gode nyheten er at det virker, men det er ikke veldig raskt. Det jeg synes er det største problemer er at fokusen lett "søker" litt, dvs at bildet går ut og inn av fokus (noen ganger tilsynelatende helt umotivert) før det stabiliserer seg, og det skjer hver gang fokus endrer seg. For meg er det ganske ødleggende for opptakene, men har ikke prøvd de nyeste Nikon-modellene og ting blir statig litt bedre. En annen ting er at bruker du innebygd mikrofon så hører du når kameraet refokuser, litt avhengig av objektiv. Her har Nikon akkurat lansert ny verjson av 18-55 med en fokusmotor som er mer stillegående. Vet ikke når de er tilgjengelige, men det vil nok gå en stund før de følger med på nye kameraer. Byggekvalitetsmessig går du et skritt ned til D5xxx-serien. Jeg synes ikke det er noen katastrofe med tanke på bedre bildekvalitet og minst like god autofokus, men det kan være noe å tenke på hvis de er hardhendt mot utstyret. Skal du ha bedre AF i videomodus er Canon 70D et alternativ. Mulig du kan få det med standardzoom og 50mm F1.8 til 12K, men skal du først bytte merke ville jeg heller anbefalt å gå bort fra speilrefleks til en speilløs modell. En mulighet er Sony. De har A6000 som er et veldig bra kamera, men skjermen kan bare vippes så du kan ikke bruke den i "selfie-modus". Ofrer du innebygd søker kan du få A5100 med skjerm som kan vris så du ser den (over kameraet). En annen mulighet er Micro Four Thirds systemet (Olympus/Panasonic). Olympus har to modeller, E-M5 II og E-PL7 hvor du kan se skjermen forfra. E-PL7 er bilig, men uten søker og skjermen må vris under kameraet som jeg synes er mildt sagt upraktisk. E-M5 II er veldig bra og skjermen vris ut til siden, men du må opp i 10500 for huset + en standardzoom så det er ikke mye igjen til et portettobjektiv. Det mest interessante MFT-huset for ditt bruk er muligens Panasonic G7. Overkommelig pris, skjermen kan vris ut til siden og relativt bra videofunksjon, inklusiv 4K. Priser starter på 7500 inklusiv standardzoom, og det finnes også en pakke med 14-140 hvis du vil ha større zoomområde til 10500. Ulempen med MFT-systemet er litt mindre sensor enn det du har og det betyr at du ikke kan vente noen forbedring i bildekvalitet på høy ISO. Endret 9. januar 2016 av se# Lenke til kommentar
elasticE Skrevet 9. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2016 Takk for svar! Har sett videoer og lest om forskjellige kameraer i hele dag, og tror jeg har landet på et D5500. Virker som et kamera som dekker mitt behov. Hørte autofokus-støyen på YouTube, men jeg bruker Zoom H1 til lyd, så det er ingen problem. Kommer også til å stå mye i ro foran kamera, så vil tro at autofokusen vil fungere greit. Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Takk for svar! Har sett videoer og lest om forskjellige kameraer i hele dag, og tror jeg har landet på et D5500. Virker som et kamera som dekker mitt behov. Hørte autofokus-støyen på YouTube, men jeg bruker Zoom H1 til lyd, så det er ingen problem. Kommer også til å stå mye i ro foran kamera, så vil tro at autofokusen vil fungere greit. Min er faring er at AF (riktignok ikke med Nikon) stadig refokuserer hvis man håndholder fordi kameraet oppfatter små bevegelser og sjekker om fokus fortsatt er OK. Står kameraet helt stødig på stativ/på et bord el.l refokuserer det mye sjednere så lenge du også står i ro. Lykke til med D5500! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå