AnonymDiskusjon Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg fikk forenklet forelegg for ordensforstyrrelse i 2013, jeg godtok boten uten å vite det da jeg kom ut av glattcellen. Jeg klaget deretter men fikk ikke medhold. Har enda ikke hørt noe fra politiet. Gjelder samme regler av foreldelse da? Takk Anonymous poster hash: bef87...64e Lenke til kommentar
Mtb91 Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Ops det var ikke forenklet forelegg, bare vanlig forelegg. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jupp, ser sånn ut ja. Straffeloven § 97 første ledd: "Ilagt bot faller bort 10 år etter at forelegget eller dommen ble endelig." http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§97 Av nyskjerrighet: Hvordan vedtok du et forelegg "uten å vite det"? 1 Lenke til kommentar
Sp1ke Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 For å vedta forelegget skal du normalt ha signert på eit dokument der det uttrykkelig blir forklart kva du vedtek. Dette skal du ha fått ein kopi av. Om du møter opp hos politiet, meiner eg du bør kunne få sjå vedtakelsen du har signert. Eit slik signert dokument er rettskraftig, slik som dom i domstol - som saken ville gått til om du hadde nektet å vedta då du vart løslatt frå arresten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Erfaringsmessig (klienters saker, ikke egenerfaring) tar det rundt et halvt år fra vedtakelse til SI begynner tvangsinnkreving. Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Mtb91, den 11 Jan 2016 - 20:29, sa:Var full Hvis man er full, og likevel signerer noen dokumenter hos politiet. Er disse papirene uansett rettskraftige og gyldige da? Hvis man faktisk er temmelig full, så har man kanskje ikke peiling på hva man faktisk har underskrivet på? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Utgangspunktet er at forelegget blir rettskraftig, men man kan anke forelegget inn for lagmannsretten etter straffeprosessloven § 259, og det kan tillegges vekt at man var beruset ved vedtakelsen, jfr. Rt. 2014 s. 1310. Men utgangspunktet er at handlingene dine er bindende i fylla. I lagmannsrettens dom LB-1997-2634 er det påpekt at (min utheving): "Rutinemessig skal A også ha blitt spurt om han var klar og edru, noe A skal ha bekreftet. I og for seg kan det vel ikke utelukkes at A fortsatt kan ha vært litt beruset, uten av det var merkbart for andre. Men uansett var A ikke i en slik tilstand at han ikke rettsgyldig kunne vedta det forelegget som var blitt presentert for ham. Han forsto hva forelegget innebar." Lenke til kommentar
Mtb91 Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Jeg har ikke hørt noe på over 2 år, så jeg lar det bare ligge 8år til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå