Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer enkelt og greit på når kan man si (definert) at man kan et bestemt programmeringsspråk sett med norske øyne?

F.eks. denne hentet ut fra en stillingsannonse:

"We seek a sensei who can do more with Javascript than what Google does (well almost). A nerd that Gulps Ember Nodes, and has SPA in his/her Backbone, Reacts nicely to Mocha or Chai, has an Angular approach to problems, and can Knockout any competition when it comes to Jasmine"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at du aldri kan et kodespråk 100%. Selvsagt kommer du langt med å kunne mye, men du vil alltid mangle det lille ekstra for å gjøre sluttproduktet ferdig. Man jobber ofte i team, og da vil det ofte være andre du jobber med som kan noe du ikke kan. Og omvendt. Jeg har jobbet med HTML og CSS i mange år, mange mange timer, men kan ikke si at jeg kan de 100%. Blir ofte googling, ettersom jeg vet hva jeg skal google etter og løser det deretter.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer enkelt og greit på når kan man si (definert) at man kan et bestemt programmeringsspråk sett med norske øyne?

F.eks. denne hentet ut fra en stillingsannonse:

"We seek a sensei who can do more with Javascript than what Google does (well almost). A nerd that Gulps Ember Nodes, and has SPA in his/her Backbone, Reacts nicely to Mocha or Chai, has an Angular approach to problems, and can Knockout any competition when it comes to Jasmine"

Her var det jo mer spørsmål om rammeverk enn språk. De fleste språk er relativt enkle, problemet er å lære seg alt man kan gjøre med dem. C er jo et meget enkelt språk, men det er nesten ingen grenser for hva du kan gjøre med det. Java er heller ikke voldsomt vanskelig å lære, selv om det har noen flere språlklige finesser enn C, og du har ikke de samme mulighetene til å tukle rundt i minnet og gjøre allverdens rare ting heller. Derimot har java et digert økosystem med verktøy og rammeverk som man i mange tilfeller bør kunne.

Så - det er egentlig ikke så interessant når du kan språket - i mange tilfeller er det mer som må læres før du blir produktiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening er at disse vil være et mareritt å ha som arbeidsgiver.
Folk som ser etter ninjaer og senseier er ofte langt i fra noe mer enn vanlige dødelige som prøver alt for hardt å virke interessant.

Dette ville jeg skrevet, og sett etter lignende formulering:

"We look for a JavaScript author who takes pride how the code reads. You should be familiar with pros and cons of popular frameworks, maybe you have submitted some pull requests to some?"

Uansett, enig med folk over. Søk om du er interessert, det er deres jobb å finne ut om du passer inn.
Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening er at disse vil være et mareritt å ha som arbeidsgiver.

...

Jeg tror egentlig de bare prøver å være morsomme :o) Men ja, generelt syns jeg sånne formuleringer er litt turnoff. "Vi søker en snekker som brenner for spikerpistol og sirkelsag". Underforstått; "Hvordan huset ser ut når vi er ferdig driter vi litt i, liksom ...". Annonser som inviterer til å være med å lage verdens beste løsning av et eller annet slag virker mye mer innbydende.

Litt uenig i at det er arbeidsgivers oppgave å se om søkeren passer inn. Dvs., man kan godt la være å forholde seg til det som jobbsøker, hvis man vil, men da risikerer man jo også å få en jobb man ikke vil trives i, det er ingen grunn til å være sikker på at arbeidsgiver har akkurat samme kriterier for hva som "passer" som man har selv. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

[...] man kan godt la være å forholde seg til det som jobbsøker, hvis man vil, men da risikerer man jo også å få en jobb man ikke vil trives i, det er ingen grunn til å være sikker på at arbeidsgiver har akkurat samme kriterier for hva som "passer" som man har selv. 

Absolutt helt enig.

Endret av Enthroner
Lenke til kommentar

De fleste utviklere er 80% arkitekt og 20% snekker. Da er det ikke viktigst hvor god du er med hammeren. Å kunne programmere er kun i liten grad relatert til å kunne ett eller annet språk (selv om det selvsagt også er nødvendig).

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste utviklere er 80% arkitekt og 20% snekker. Da er det ikke viktigst hvor god du er med hammeren. Å kunne programmere er kun i liten grad relatert til å kunne ett eller annet språk (selv om det selvsagt også er nødvendig).

Dog man må kunne nok til å treffe spikeren på hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...