Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er hensikten med en Webasto?


Anbefalte innlegg

Et startbatteri SKAL være fulladet til enhver tid. Hvis ikke blir det ødelagt. Det er nettopp derfor det anbefales minst 20 minutter kjøring etter dieselvarmeren har vært i bruk.

 

Jeg har alltid vært nøye på at kjøretiden er lenger enn brukstiden, men det sikrer vel ikke nødvendigvis at batteriet alltid er fulladet? Hvis bilen bare står ute i 15 minus i tre-fire dager har det vel tapt seg mer enn en 20 minutters kjøretur vil bøte på? Kjørte meg en 1,5 timers tur idag da - kun for batteriets del - uten at jeg helt vet om det har noe nevneverdig for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva som gjør at du opplever at motor er like treg å starte er ikke godt å si, men om varmeren din gjør jobben sin som den skal, er det uansett en betydelig hjelp mot slitasje.

 

I dag var det med et nødskrik at jeg fikk start i det hele tatt etter at den hadde gått rundt 20 min før start. Den oljen var sikkert som sirup, og den måte virkelig jobbe for å dra rundt de første omdreiningene. Når den da starter er turtallet nede på komfortable 800 med én gang, så det er bare de første rundene den sliter med. Nå er sikkert ikke batteriet på topp etter et par uker med 10-15 minus heller, men ville det ikke hatt noe for seg at det var lagt opp sånn at oljen ble litt forvarmet også? Hadde man hatt et fulladet batteri til enhver tid hadde det ikke vært en stor sak, men der er man jo gjerne ikke i disse tider. Det er jo en mager trøst at motorblokka er god og varm hvis oljen er så kald og tykk at motoren ikke klarer å få den opp dit i første omgang...?

 

Olje og kjølevæske ligger jo i samme blokk, så en viss lunk blir det da i oljen. Si meg, den oljen din, er det gammel olje og eller kjipa greier?

Jeg sjekket min Berlingo igår, bare for moro skyld. Minus 10 ute, ingen motorvarmer, har stått i ro i en liten uke, startet lett, har Royal Purple 10W-30 olje for dieselmotorer. Rant fint av peilepinnen den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bilen bare står ute i 15 minus i tre-fire dager har det vel tapt seg mer enn en 20 minutters kjøretur vil bøte på? Kjørte meg en 1,5 timers tur idag da - kun for batteriets del - uten at jeg helt vet om det har noe nevneverdig for seg.

I 15 minus er det ganske fine forhold for batteriet om det ikke belastes.

Selvutladingen avtar med lav temperatur, biler som vinterlagres kaldt anbefales det gjerne å la batteriet sitte i og da med batteriet fra koblet og nyoppladet før bilen settes bort.

En del tar batteriet inn og har det i gangen eller noe, de må gjerne lade opp batteriet igjen når våren kommer..

 

De gangene jeg ikke har kunnet ha batteriet i bilen under vinterlagring har jeg enten satt det i en kald utebod eller i fryseren.

 

Samtidig får batteriet ekstra juling ved belastning i kulda, slik at en start i kulda belaster batteriet vesentlig mer enn i varmt vær.

 

Det er ikke sikkert at bilen kan kompensere for det heller, for å få batteriet fulladet må man ha høyere ladespenning i kulda enn i varmen, ved 20 grader er rundt 14,3V fin ladespenning for et tradisjonelt blybatteri mens det i 15 minus må ha enda høyere ladespenning.. De fleste biler i dag har ladespenning under 14V.

Lenke til kommentar

Webasto krever fulladet batteri,hele meningen med webasto er å varme motorblokk slik at den slites mindre ved kald start,og å få driftstemperatur fortere.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor den tar strøm i tillegg til drivstof.  Grunnen til at jeg kjøpte bil med drivstof-basert motor/kupe-varmer var jo bl.a. at jeg ikke har mulighet for å legge en strømkabel hen til der bilen står...

 

Utifra manualen står der at varmeren vil gå maks 50 min.  Jeg har 25 min til jobb (og 25 tilbake), og den brukes primært på morgenen, så jeg får håpe det går greit.  Jeg har selvsagt ikke tenkt å kjøre en omvei til jobb, det blir bare tull. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor den tar strøm i tillegg til drivstof.  Grunnen til at jeg kjøpte bil med drivstof-basert motor/kupe-varmer var jo bl.a. at jeg ikke har mulighet for å legge en strømkabel hen til der bilen står...

Fordi den har en tennplugg, drivstoffpumpe og vannpumpe som nødvendigvis må ha strøm, dessuten må kupe-vifta i bilen gå for at varmen skal komme inn i kupeen. Skulle den vært 100% batteri-uavhengig, så måtte du hatt en liten bensinmotor med snorstart til å drive varmeren, (eller like greit; et strømaggregat til å drive en DEFA-varmer) og selv da ville kupevifta vært en utfordring.

 

Det er litt enklere å topp-lade batteriet en gang eller to i måneden, kontra å ha strøm tilgjengelig på parkeringsplassen hele tiden, for de som ikke har garasje/parkering med motorvarmeruttak.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor den tar strøm i tillegg til drivstof.  Grunnen til at jeg kjøpte bil med drivstof-basert motor/kupe-varmer var jo bl.a. at jeg ikke har mulighet for å legge en strømkabel hen til der bilen står...

Fordi den har en tennplugg, drivstoffpumpe og vannpumpe som nødvendigvis må ha strøm, dessuten må kupe-vifta i bilen gå for at varmen skal komme inn i kupeen. Skulle den vært 100% batteri-uavhengig, så måtte du hatt en liten bensinmotor med snorstart til å drive varmeren, (eller like greit; et strømaggregat til å drive en DEFA-varmer) og selv da ville kupevifta vært en utfordring.

 

Jeg skjønner den trenger det for å starte, men deretter kunne den vel like gjerne ha en generator som ladet batteriet samtidig som den gir varme?  Kostnaden blir kanskje for stor?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner den trenger det for å starte, men deretter kunne den vel like gjerne ha en generator som ladet batteriet samtidig som den gir varme?  Kostnaden blir kanskje for stor?

Det var vel egentlig noe sånt jeg sa, på en annen måte; skal den ha en generator som lader batteriet, så må du også ha en form for forbrenningsmotor til å drive generatoren, om du ikke har ekstern strøm. Eventuelt en brenselscelle, men den teknologien har visst ikke gjort sitt inntog i bilbransjen enda. Ja, kostnaden overstiger nytten, for de aller fleste. Derimot er det ikke helt utenkelig å drive et elektrisk motorvarmersystem, med eller uten kupevarmer og batterilader, på (bærbart) strømaggregat, om behovet er stort nok, men det er noe man må snekre sammen selv; å ha aggregatet fastmontert i bilen er ikke vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...