Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

LED skiltlys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har ledlys nå i skiltlysene og jeg nærmer meg eukontroll? Blir de godkjent? De er ikke E-merket men har noen som er innebygd med led. Altså at du bytter hele.  Den er e-merket og CE. Bør jeg bytte den før kontroll.

Spørs helt hvor du drar og om de legger merke til det i det heletatt. Leverte min bil inn med alle rutene sotet på merkeverksted i fjor(tenkte ikke over at de var sotet når jeg bestilte time/leverte). Fikk ikke tilsnakk engang. 

Lenke til kommentar

Så lenge de lyser opp skiltet og er hvite kan jeg umulig tro at de bryr seg om det. Om de i det hele tatt legger merke til det. Har vært gjennom to EU-kontroller med LED i både skiltlys og baklys uten at det har blitt anmerkninger. Det er helst frontlys de er veldig nøye på. Forståelig nok da dette kan utgjøre en trafikkfare hvis det ikke er på stell.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har en liten problem til. Skiltlyset uansett så lenge baklysene er på. Altså hvis kjørelys bak er på og foran så lyser den. Har vurdert å slå av alt. Foran og bak. Slik som på biler uten automatisk lys men er det lurt? Blir det tatt som feil hvis den lyser hele tiden?

Lenke til kommentar

Hvis du har byttet lykt til en med LED (og den dessuten er E-merket), så er det fullt lovlig. LED-pærer i lykter som skal ha glødepære, derimot, det er en annen (ulovlig) sak.

Edit: leste litt nøyere nå; de var ikke E-merket, men du har en annen som er det... Ikke godt å si, kommer an på hvor nøye og travel kontrolløren er.

Skiltlyset skal lyse samtidig med baklysene; hvordan mener du ellers det skulle vært?

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det er nesten helt lik jeg bestilte. Tenker å bestille tilsvarende i LED men som er emerket. 

-- Tidligere var det sånt at når jeg hadde på 0 så lyste den ikke.Jeg måtte vri om bryteren til park eller nær/fjernlys for å få skiltlysene. Den gamle jeg hadde er av halogen typen. Problemet med den var at ene skiltlysholderen rustet og alt inni ble ødelagt. Tenkte å kjøpe nytt men Møller skulle ha  500kr for de to. 

Lenke til kommentar

Tidligere var det sånt at når jeg hadde på 0 så lyste den ikke.

Så nå kommer skiltlysene på sammen med DRL, uavhengig av baklysene, er det det du sier? Er den koblet til samme ledninger som de gamle skiltlysene?? Skjønner ikke helt at det skulle forandre seg noe i virkemåten der avhengig av type lyskilde...

Så lenge de slår seg av når du slår av tenninga er det imidlertid neppe noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Nesten rett. Baklyktene er alltid på.Har ikke auto funksjon på bilen. Før så var det DRL tåkelys og baklyktene som ble tent sammen når jeg startet. Ikke skiltlys bak.Nå så tenner den også. Ledningene er akkurat det samme. Frem til i høst så tente den ikke. Men jeg har byttet diverse deler og måtte derfor inn å kode om startsperrer osv  Lurer på om det har noe med saken. Kommer jeg til å få 1er feil hvis den lyser?

Tidligere var det sånt at når jeg hadde på 0 så lyste den ikke.

Så nå kommer skiltlysene på sammen med DRL, uavhengig av baklysene, er det det du sier? Er den koblet til samme ledninger som de gamle skiltlysene?? Skjønner ikke helt at det skulle forandre seg noe i virkemåten der avhengig av type lyskilde...

Så lenge de slår seg av når du slår av tenninga er det imidlertid neppe noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Nesten rett. Baklyktene er alltid på.Har ikke auto funksjon på bilen. Før så var det DRL tåkelys og baklyktene som ble tent sammen når jeg startet. Ikke skiltlys bak.Nå så tenner den også.

At skiltlysene ikke kom på sammen med baklysene tidligere høres veldig rart ut. DRL foran, og verken bak- eller skiltlys på bak, derimot, det ville jeg forstått, sånn er det dessverre mange biler som oppfører seg. (siden baklys sammen med automatiske DRL ikke er EU-krav) Det er i alle fall ingenting feil med slik de virker nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...