Windoge Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Jeg har en TV som begynner å bli gammel med årene, så jeg har lyst å kvitte meg med denne. I dag kom en ny NRK-lisens i nettbanken, og det er selvfølgelig mer å betale enn i fjor. Vil jeg kunne beholde kabel-TV, men benytte meg av PC-skjerm eller prosjektor for å slippe denne i fremtiden? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Nei. http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-forside-1.11614048 1 Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Kanskje litt OT, men jeg syns det er helt bak mål at lisensen skal stå og falle på tv'n. Jeg skjønner det når det kommer til tv'er med innebygd dekoder, men hvorfor skal man måtte betale lisens for å ha en helt normal tv uten dekoder, hvis man ikke engang har ekstern dekoder i det hele tatt? Lisensen burde ligge på dekoderen, så lenge tv'n ikke har innebygd dekoder. Dagens system er komplett idiotisk etter min mening. Dessuten, å måtte betale NRK for å ha tv er like dumt som om vi som har bil skulle måtte betale lisens til Mercedes-Benz eller hvem det var som lagde den første masseproduserte bilen, for å få lov til å eie bil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Kanskje litt OT, men jeg syns det er helt bak mål at lisensen skal stå og falle på tv'n. Jeg skjønner det når det kommer til tv'er med innebygd dekoder, men hvorfor skal man måtte betale lisens for å ha en helt normal tv uten dekoder, hvis man ikke engang har ekstern dekoder i det hele tatt? Lisensen burde ligge på dekoderen, så lenge tv'n ikke har innebygd dekoder. Dagens system er komplett idiotisk etter min mening. Dessuten, å måtte betale NRK for å ha tv er like dumt som om vi som har bil skulle måtte betale lisens til Mercedes-Benz eller hvem det var som lagde den første masseproduserte bilen, for å få lov til å eie bil. Du må ikke betale lisens om du ikke har dekoder (tuner) i "TVen" og heller ikke har ekstern dekoder. (tuner) AtW Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Å? Jeg har forstått det sånn at du må betale lisens selv om du bare har tv og ikke dekoder hverken eksternt eller innebygd i tv'n. Har de endret reglene nylig eller har jeg misforstått? Jeg leste iallfall for noen år siden om en som kjøpte tv som kun skulle brukes til framvisninger på møter i firmaet hans, uten dekoder og såvidt jeg husker også uten innebygd dekoder, og han fikk lisenskrav. han måtte betale lisens eller få tv'n plombert og miste garantien. Det er det eneste eksemplet jeg husker, og det er noen år siden, men jeg har iallfall forstått det sånn at så lenge du har tv, må du betale lisens, uavhengig om du faktisk har dekoder. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 En TV har en eller form for mottaker, det er det som er forskjellen mellom en TV og en monitor. Som du sier måtte TV-en plobmeres for å unngå lisensen. Analogt bakkenett finnes fremdeles, f.eks i borettslaget der jeg bor og min TV med analog mottaker/dekoder vil fungere, selv om den ikke vil fungere andre steder. Monitorer i TV-strørrelse er ikke så vanlig, men Grundig har noen modeller til salgs hos Elkjøp mener jeg å huske(?) i tillegg har man Samsungs public display. Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Det er akkurat det jeg mener å huske, at man må betale lisens så lenge man har tv, selv om man ikke har noen dekoder og heller ikke bruker den til å se på tv. Men hvis det er så at tv'n faktisk kan ta inn signaler uavhengig av dekoder, kan jeg til en viss grad forstå lisenskrav uavhengig av om man har dekoder eller ikke. På den annen side, skulle jeg hatt en monitor kun til visning, hadde jeg nok gått for en faktisk monitor istedet for tv for å slippe lisenskrav uansett. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Ordet "dekoder" er litt vagt. Tidligere var dette en egen enhet for å dekryptere (dekode) et kryptert TV-signal. Denne kom i tillegg til mottageren, som er den delen som er lisenspliktig. Noen TV-er kunne da ha både mottager (som tar imot TV-signaler) og dekoder (med kortleser). I dag brukes ordet "dekoder" stort sett om alt som tar imot TV-signaler. Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Ja, jeg kjenner kanskje ikke den rette definisjonen, som du sier, sier man stort sett dekoder. For å gjøre det enklere kan man vel si kortleser, kanskje, eller tuner. Iallfall er det den jeg mener, som du sikkert skjønner. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) En TV uten dekoder kalles for en monitor. Du betalere ikke NRK-lisens for en monitor. Endret 10. januar 2016 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Ja, jeg kjenner kanskje ikke den rette definisjonen, som du sier, sier man stort sett dekoder. For å gjøre det enklere kan man vel si kortleser, kanskje, eller tuner. Iallfall er det den jeg mener, som du sikkert skjønner. Har ikke TVen tuner/dekoder så er det ingenting å plombere, så TVen på kontoret du snakker om hadde nok det. AtW Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg aner ikke om det kunne vært antenneinngang eller noe som måtte plomberes, men ok. Takk for forklaring, folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå