Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2016

Anbefalte innlegg

Synes det er et såpass interessant objektiv så jeg laget en egen tråd for dette objektivet tidligere i dag.

Tror vi ser noen flere "spesialiserte" objektiver før vi ser et avansert speilløst kamera, tidligere i år sa sjefen for Canon at de ikke ville lage et avansert kamera før de hadde gode nok objektiver klare. Men man vet aldri.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 35mm ville vært å foretrekke, for å gi systemet et lyssterkt normalobjektiv.

28mm er 45mm ekvivalent og midt i normalområdet, men enig i at bedre lysstyrke ville vært stor fordel hvis det skal være normalobjektiv for generell bruk.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er vel et kompromiss lysstyrke vs størrelse, stabiliseringen hjelper nok endel på dette også.

Opplever selv at 24mm f/2.8 IS er letter og få bra resultater med en 50mm f/1.4 i mørkere omgivelser, men brennvidden er også en faktor.

Lenke til kommentar

Det er vel et kompromiss lysstyrke vs størrelse, stabiliseringen hjelper nok endel på dette også.

Opplever selv at 24mm f/2.8 IS er letter og få bra resultater med en 50mm f/1.4 i mørkere omgivelser, men brennvidden er også en faktor.

Det kan også komme av hva lysmåleren gjør. Når det er mørkt er det gjerne noen kraftige lyskilder, da kan lysmåleren gi forskjellig resultat avhengig av brennvidden. 

Lenke til kommentar

Nå har det kommet bilder av den nye EF-M 28mm f/3.5 IS STM makro til EF-M, blir 48mm ekvivalent på EOS-M kameraet.

Det interessante er at den har innebygget makrolys.

canon28-728x403.jpg

Et veldig interessant konsept med "ringblitz". Applaus til Canon her, hvorfor har ingen tenkt på dette før?

Men jeg skjønner ikke helt brennvidden. Altså ca 45mm (ekv). Hadde vært mer interessant med noe rundt 100mm (ekv), i allefall for macro. Kanskje lyset ikke er strekt nok for lengre brennvidder?

Men objektivet blir jo litt mer allround da, hadde bare lysstyrken vært enda bedre. Det er nok sikkert en tanke bak likevel.

Lenke til kommentar

Applaus til Canon her, hvorfor har ingen tenkt på dette før?

Det lages allerede makroobjektiv med innebygd "blits", men det er manuell fokus og mer spesialisert (større forstørrelse). Sikkert derfor Canon kaller det verdens første med autofokus.

Når det gjelder valg av brennvidde så finnes det mange makrolinser til fullformat på rundt 50mm så det er en ganske vanlig makrobrennvidde. Det er jo rundt 100mm (ekvivalent) også, men Canon måtte jo starte et sted. Mulig de valgte 45mm ekvivalent for å få det kompakt? Dessuten har de både 50mm, 60mm og 100mm som kan brukes på Eos M med adapter.

Lenke til kommentar

Nå har det kommet bilder av den nye EF-M 28mm f/3.5 IS STM makro til EF-M, blir 48mm ekvivalent på EOS-M kameraet.

canon28-728x403.jpg

Et veldig interessant konsept med "ringblitz". Applaus til Canon her, hvorfor har ingen tenkt på dette før?

Men jeg skjønner ikke helt brennvidden. Altså ca 45mm (ekv). Hadde vært mer interessant med noe rundt 100mm (ekv), i allefall for macro. Kanskje lyset ikke er strekt nok for lengre brennvidder?

Men objektivet blir jo litt mer allround da, hadde bare lysstyrken vært enda bedre. Det er nok sikkert en tanke bak likevel.

Det er ikke noe poeng i stor blenderåpning på en makroobjektiv. Det skal uansett blendes ned, og med ringblitz er det uansett nok lys. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

canon28-728x403.jpg

Det er ikke noe poeng i stor blenderåpning på en makroobjektiv. Det skal uansett blendes ned, og med ringblitz er det uansett nok lys. 

Det er vel ikke blitz, med led lys. Denne i EF-S fatning og 40mm hadde blitt bra.

Lenke til kommentar

Nå har Canon tatt en patent på en EF-M 15-50mm f/3.5-5.6 IS STM, så enda et tilskudd til M-serien.

Ryktene skal ha det til at vi ser et nytt og mer avansert speilløst kamera fra Canon i løpe av året, men Canon selv sier at de ikke blir og lansere et avansert kamera før de har en objektivpark som rettferdiggjør et avansert kamera.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser ut som 7D mkII får en oppgradering i september "photokina", hva den innebærer er ingen sikre på men det burde være noe mer en en enkel softvareoppdatering.

Hardware kan ikke oppgraderes utover at de kan lansere nytt ekstrautstyr. Gamle 7D fikk en stor softwareoppgradering ganske lenge etter lansering hvor Canon optimaliserte bruk av buffer og det ga betydelig bedre seriebildefunksjon. Tviler på om det samme er mulig med 7D II, men kanskje en mindre forbedring er mulig. Andre kandidater er for bedring av algoritmer for AF eller 4K video. Mange trodde 7D II ville få 4K video og det ville være merkelig om Canon ikke tenkte på det før lansering. Nå er D500 her med 4K så kanskje Canon vil enable det på 7D II også, men tviler litt på det - det ville jo være en innrømmelse av at de har sperret for en mulig funksjon i et par år...

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har litt tro på at det kommer en "ny" 7D mkII med wifi/gps siden de har løst det problemet nå med integrering i metallhus, på samme måte som 6D er og få med begge deler.

Hvis det skjer blir jeg nok en sterk kandidat igjen siden det er akkurat det jeg savner med mkII.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har litt tro på at det kommer en "ny" 7D mkII med wifi/gps siden de har løst det problemet nå med integrering i metallhus, på samme måte som 6D er og få med begge deler.

Hvis det skjer blir jeg nok en sterk kandidat igjen siden det er akkurat det jeg savner med mkII.

Jeg synes det virker lite sannsynlig å lansere en variant av 7D II med sensor som er dårligere enn den i 80D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...