Gå til innhold

Hvordan bli fisker?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har i det siste tenkt tanken på å en dag bli fisker. Problemene er riktignok mange; 

Jeg har ingen erfaring med fiske, ingen kursing, sertifikater, teknisk utdanning eller kontaktnettverk som knytter meg til havet/fisket. 

Kan noen anbefale meg mulige innganger til yrket? Målet er å en dag eie egen sjark, men før den tid trenger jeg mye av både erfaring og kunnskap om sjø og fisk.

Forstår at stillinger på båter ikke fåes igjennom Finn. 

Kan man forresten være bosatt langs hele Norskekysten, eller er det de nordligste fylkene som gjelder om man skal jobbe som fisker på fulltid og leve greit av det? For perioder er alt helt kurant for meg, men på lengre sikt kommer jeg nok til å sikte meg inn på et liv i Hordaland eller Trøndelag. Sjarkfiske hele året i disse fylkene mulig? 

Håper noen som kan litt mer enn meg kunne slengt ut et par kommentarer og kanskje noen ekstra tips. Setter pris på all hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en lignende tråd her inne for en liten stund siden, han fikk jobb etter kun noen dager om jeg husker rett. Skal gi deg samme tips som jeg gidde han.

Stå opp tidlig, dra ned på kaien og snakk med fiskerne, tilby deg å jobbe gratis en dag og to for å vise at du "har det som kreves" eller bare få deg litt erfaring. Start med en liten rekebåt eller noe slik og tjen noen kroner mens du får en del erfaring. Så kan du gå videre over på større båter om du ønsker det. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

som salvesen sier så var det meg han ga tipset som fikset meg jobb :)

jeg hadde  helseattest og imo60 klart og de sa ikke nei takk til gratis arbeidskraft, det var fornøyd med meg de 2 ukene jeg var der, litt kjipt og jobbe gratis men det lønnet seg, fikk jobb på en annen båt pga den lille erfaringen og referansen fra de, stå på og ikke gi opp, hardt yrke men er du glad i fysisk arbeid så gi gass! :)

Endret av BlackSmokeRacing101
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...