ultraaa Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Hei. Etter strømbrudd i leiligheta for ett par dager siden har jeg hatt ett evig sirkus med å få liv i maskinen min igjen. Jeg hadde windows installert på SSD + en lagringsdisk(HDD), og problemet var først å fremst at når jeg startet PCen og kom til login skjermen, så sluttet mus+tastatur å fungere men det fungerte helt fint i BIOS, etter mye om å men koblet jeg til PS2 tastatur, som fungerte til å logge inn i windows, men når jeg kom inn i windows og jeg naiv som jeg var koblet til en USB mus med engang så frøys alt seg og etter en reboot kom jeg ikke til windows login engang - det sto bare å sirkla rundt kontinuerlig den loading greia til windows. Jeg fant dermed ut at jeg skulle prøve å reinstallere windows fra USB minnepenn da jeg ikke har DVD-rom, men under installasjonsdelen hvor jeg skal velge disk å installere på så fant jeg ikke SSDen, men jeg fant den i BIOS, og jeg fant den også når jeg dro opp diskpart. Etter mye om å men så koblet jeg vekk SSDen. Og har prøvd nå i over ett døgn å installere windows på lagringsdisken, som jeg forøvrig har full formatert flere ganger nå etter å ha prøvd X antall "fixes" de siste to dagene. Jeg får kontinuerlig opp "Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition" Av det jeg husker at jeg har prøvd til nå: Jeg har prøvd å enable/disable legacy i BIOS, jeg har prøvd å endre fra AHCI til IDE, jeg har prøvd å enable/disable XHCI, jeg prøvd å endre boot-order for å boote fra HDD før USB (Og vice versa), jeg har gjort en haug med forskjellige sekvenser i COMMAND med diskpart for formatering og konverteringer, jeg prøvde å åpne setupact.log i cmd for å finne eventuell feilmeldinger der under installasjon, men logfila viser ingen feilmeldinger. Jeg har prøvd å plugge ut minnepenn, for så å plugge den inn igjen mens jeg er i windows installasjon for å så refreshe å velge lagringsplass. Jeg har prøvd å disable USB 3.0 i BIOS. Jeg har slettet alle partisjoner helt ned til "unallocated space" på hele disken, jeg har prøvd å lage nye partisjoner. Jeg har formatert frem å tilbake fra FAT32 til NTFS. Jeg har prøvd å endre SATA port jeg har plugget HDDen inn i. Men fortsatt samme forbanna feilmelding. Hva gjør jeg nå? Forøvrig, jeg prøver å installere fra en USB 3.0 minnepenn da jeg ikke har noen USB 2.0 minnepenn, kan dette ha noe å si? Jeg har installert windows på minnepenn med RUFUS (Jeg har prøvd både NTFS og FAT32, med FAT32 kom jeg ikke til setup engang). Jeg har prøvd BÅDE windows 7 og windows 8.1 installasjon, men samme problem med begge, jeg kommer inn til setup men jeg får altså ikke gått videre fra punktet der jeg velger lagringsdisk/partisjon. Jeg har enda SSDen min inntakt, den har jeg hverken formatert eller fjernet original installasjon på noe vis, noe tips til å evt få kommet inn i windows på den? Når jeg kobler til SSDen igjen så står den fortsatt bare å sirkler rundt å loader rett før login skjermen. Noe hjelp å få her? Det er like før hele maskina flyr ut vinduet.. Endret 8. januar 2016 av ultraaa Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Har du minnepennen i en USB2 port? Det blir ofte problemer hvis man har den i en USB3 port. Alt du har gjort med å lage partisjoner og formatere er forresten bortkastet. Installasjonsprogrammet gjør automatisk alt som trengs på en blank disk. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Aller først, har du forsøkt safe mode på SSD (siden du sier den er intakt) Har du forsøkt Repair fra USB windows installasjonen? Har du forsøkt diskpart --> clean all før du starter på windows installasjonen? PS: Har også vært borti denne feilen (mener det var den) på en laptop. Da måtte jeg lage en driverpakke på en egen USB og måtte gå "load drivers" for å få opp drevet. om det er chipset eller sata drivere som måtte inn vet jeg ikke. Endret 8. januar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Har du minnepennen i en USB2 port? Det blir ofte problemer hvis man har den i en USB3 port. Alt du har gjort med å lage partisjoner og formatere er forresten bortkastet. Installasjonsprogrammet gjør automatisk alt som trengs på en blank disk. Det har jeg ikke! Får teste det nå, kommer tilbake på det. Aller først, har du forsøkt safe mode på SSD (siden du sier den er intakt) Har du forsøkt Repair fra USB windows installasjonen? Har du forsøkt diskpart --> clean all før du starter på windows installasjonen? Hvordan når jeg safe mode i Windows 8.1? Alle guider jeg har googlet frem om hvordan man når det tilsier at jeg først må logge inn i windows for å aktivere safe mode. Har prøvd å tappe F8, shift+F8 etc under boot men ifølge googlinga mi så går ting så kjapt med SSD+Windows 8.1 at det er umulig å gå i safe mode uten å først logge inn i windows.. Stemmer dette eller ikke? Har forsøkt repair men det fungerte ikke. Diskpart clean osv har jeg gjort MINST 20 ganger nå Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Hvis du har gjort diskpart clean så er ikke SSD inntakt altså Da funker safemode og repair dårlig ... Hva slags maskin er dette snakk om? Laptop? Stasjonær (i så fall hvilket HK og hvilken SATA port er du på?) Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Hvis du har gjort diskpart clean så er ikke SSD inntakt altså Da funker safemode og repair dårlig ... Hva slags maskin er dette snakk om? Laptop? Stasjonær (i så fall hvilket HK og hvilken SATA port er du på?) Har ikke gjort diskpart clean på SSDen. Den har jeg ikke rørt i forhold til akkurat det, pga jeg har original installasjon på den og ikke vil miste filene. Har koblet ut SSDen atm, men jeg prøvde å nå safe mode + repair på SSDen før jeg koblet den vekk.. Men kunne som sagt tydeligvis ikke nå safe mode uten å måtte logge inn på windows først..? Mente på HDDen har jeg prøvd diskpart clean greia en haug med ganger Er snakk om stasjonær PC, skal sjekke HK nå. edit: Hovedkort er GIGABYTE GA-Z87N-WIFI Er koblet på SATA port nr 1 akkurat nå. Endret 8. januar 2016 av ultraaa Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Skjønner, bare la SSD ligge da hvis den har viktige filer. Godt tenkt. Ville forsikret meg om at du er på en intel kontroller (ich) og kanskje forsøkt load drivers. Er litt tvilsomt dette da, ikke ofte jeg må det lenger men har som sagt vært borti det. På pcie ssd må jeg dette da, men sata er sjeldent etter xp. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4600#driver Intel SATA Preinstall driver ? Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4600#driver Intel SATA Preinstall driver ? Hvordan installerer jeg det evt? Takker forøvrig for alle svar så langt, skal jobbe videre med maskina inatt så får se om noen av forslagene funker da. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Last ned, pakk opp og legg på en separat minnepinne. Velg load driver under windows installasjonen (der hvor du ikke kan "se" disken) og se hva du får til. Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Last ned, pakk opp og legg på en separat minnepinne. Velg load driver under windows installasjonen (der hvor du ikke kan "se" disken) og se hva du får til. Forsøkte å installere både 32bit og 64bit utgave av den driveren, men i begge tilfeller får jeg følgende feilmelding: "To continue installation, use the Load Driver option to install 32-bit and signed 64-bit drivers. Installing an unsigned 64-bit device driver is not supported and might result in an unusable Windows installation". Har forøvrig også forsøkt å installere fra USB 2.0 port nå, men det utgjorde ingen forskjell, er fortsatt stuck på "Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition". Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Du sier at det var strømbrudd? Noen aning hva som forårsaket det? Uansett så kan vi prøve å ta det hele fra starten : Fjern alt av disker og koble til kun en disk til Sata port 1. Om du benytter deg av optisk drev for innstalering av Windows legger du til dette i en annen Sata port, feks 6. Så sjekker du manualen til hovedkortet , kjør en grundig RESET av CMOS , noe som innebærer å justere på en jumper på hovedkortet og så sette den på plass igjen. Neste steg er å sette opp alt riktig i BIOS , du skal nå passe på at Cpu er riktig innstilt , minne har riktig hastighet og ikke minst at Harddiskene er satt til å fungere i riktig rekkefølge. Neste steg er å prøve å innstallere , ikke bruk Usb 3.0 for dette men 2.0 , funker ikke dette så tror jeg at problemet må ligge i hovedkortet. Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 9. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2016 Du sier at det var strømbrudd? Noen aning hva som forårsaket det? Uansett så kan vi prøve å ta det hele fra starten : Fjern alt av disker og koble til kun en disk til Sata port 1. Om du benytter deg av optisk drev for innstalering av Windows legger du til dette i en annen Sata port, feks 6. Så sjekker du manualen til hovedkortet , kjør en grundig RESET av CMOS , noe som innebærer å justere på en jumper på hovedkortet og så sette den på plass igjen. Neste steg er å sette opp alt riktig i BIOS , du skal nå passe på at Cpu er riktig innstilt , minne har riktig hastighet og ikke minst at Harddiskene er satt til å fungere i riktig rekkefølge. Neste steg er å prøve å innstallere , ikke bruk Usb 3.0 for dette men 2.0 , funker ikke dette så tror jeg at problemet må ligge i hovedkortet. Sikring gikk som følge av overbelastning idet jeg slo på en ovn for mye. Takker for tips, tester det du foreslår ikveld! Har bestilt ny PC nå i ren frustrasjon, men har jo fortsatt ett håp om å redde denne, for greie specs til å kaste bort.. Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Takk for all hjelp. Jeg fant ut løsninga ikveld. Jeg ga opp helt å prøve å installere windows 7, så jeg tok ett nytt forsøk idag på å installere windows 8.1, og det viste seg at jeg hadde lagt inn installasjon på minnepenn som NTFS, fremfor FAT32. Så jeg la inn windows på nytt på minnepenna og formaterte denne gang minnepenna til FAT32, plugga inn i USB 2.0 porten, og installasjonen startet på første forsøk uten noe som helst problem. Drøyt. Problem solved, bare synd jeg mistet en haug med data under all frustrasjon her. Endret 10. januar 2016 av ultraaa Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Takk for all hjelp. Jeg fant ut løsninga ikveld. Jeg ga opp helt å prøve å installere windows 7, så jeg tok ett nytt forsøk idag på å installere windows 8.1, og det viste seg at jeg hadde lagt inn installasjon på minnepenn som NTFS, fremfor FAT32. Så jeg la inn windows på nytt på minnepenna og formaterte denne gang minnepenna til FAT32, plugga inn i USB 2.0 porten, og installasjonen startet på første forsøk uten noe som helst problem. Drøyt. Problem solved, bare synd jeg mistet en haug med data under all frustrasjon her. Mange data kan bli reddet v.h.a "Undelete".... http://www.undelete360.com/ Har reddet meg flere ganger. Har flere ganger "uvitende" fått slettet fil(er) og fyllt opp disken til "randen" og slettet og fyllt opp igjen og slettet...og likevel har dette programmet klart å få frem den sletta filen som kan ha vært overskrivd X antal ganger....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå