Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kan noen se på norsken min?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal skrive et essay(den norske sjangeren), og lurer på om noen kunne se over hva jeg har gjort bra og selvfølgelig hva jeg kunne gjort bedre. Da vært kjempe artig om noen kunne rette på mine norsk feil! (jeg forbereder meg blant annet til hvordan jeg vil skrive på eksamen).

Du er jo norsk om du er født og oppvokst i Norge, bærer det røde passet, og bruker stemmeretten din ved valget hvert fjerde år.  Jeg spiser brunost selv om jeg ikke er så veldig gald i det, og deltar i 17.mai feiringen. Men likevel er jeg stemplet som en norsk-pakistaner. Hvorfor er jeg ikke norsk nok? Hvis at typisk norsk vil si at jeg må stå på slalåm hver eneste vinterdag, og spise lutefisk til middag, så nei takk, da kan jeg like godt holde meg til denne såkalte norskpakistaneren. Men er det noe som kalles typisk norsk? Jeg har gjennom livet lært at alle mennesker er forskjellige, og har forskjellige interesser……….

Har noen noe de ville ha rettet på, som kunne ha gjort teksten enda bedre?

Tusentakk på forhånd, og etter stor pris på denne typen hjelp!  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første som slår meg her, er at du mangler en innledning. For meg er ikke en setning som starter med "Du..." en god måte å innlede en tekst. Jeg vil generelt råde deg til å være forsiktig med å skrive veldig politisert, prøv å hold deg rimelig nøytral til problemstillingene du drøfter. Det kan slå negativt ut hvis teksten er preget av stereotypisk venstre/høyre propaganda. Du har ikke gjort noen direkte grove feil i den sammenheng, men jeg som leser sitter igjen med et ganske ensidig inntrykk av din bakgrunn og din agenda (?). En annen ting som kan være greit å passe på er unødvendig bruk av ord og informasjon. Kutt ut ord som "så", unngå ekstra informasjon som "bruker stemmeretten hvert fjerde år". Sensor vet at stortingsvalg avholdes hvert fjerde år, derfor er det helt unødvendig å ta med. Dessuten er det feil, det avholdes kommunevalg mellom to stortingsvalg. Mange vil kanskje si at dette er flisespikkerier, men det er som min tysklærer pleide å si, utrolig viktig å ikke provosere sensor unødig.  

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Første som slår meg her, er at du mangler en innledning. For meg er ikke en setning som starter med "Du..." en god måte å innlede en tekst. Jeg vil generelt råde deg til å være forsiktig med å skrive veldig politisert, prøv å hold deg rimelig nøytral til problemstillingene du drøfter. Det kan slå negativt ut hvis teksten er preget av stereotypisk venstre/høyre propaganda. Du har ikke gjort noen direkte grove feil i den sammenheng, men jeg som leser sitter igjen med et ganske ensidig inntrykk av din bakgrunn og din agenda (?). En annen ting som kan være greit å passe på er unødvendig bruk av ord og informasjon. Kutt ut ord som "så", unngå ekstra informasjon som "bruker stemmeretten hvert fjerde år". Sensor vet at stortingsvalg avholdes hvert fjerde år, derfor er det helt unødvendig å ta med. Dessuten er det feil, det avholdes kommunevalg mellom to stortingsvalg. Mange vil kanskje si at dette er flisespikkerier, men det er som min tysklærer pleide å si, utrolig viktig å ikke provosere sensor unødig.  

Takk for tilbake melding, men hvordan tror du innledningen min kan starte?

Lenke til kommentar

Jeg skrev et kåseri om det samme temaet i 8.klasse og essayen din minnet meg veldig på det. Fikk vel en sterk 5 hvis jeg husker riktig, og jeg sendte den til daria noen år senere. Den ligger der fortsatt idag. Du kan se litt på den, men vær obs på at det åpenbart vil være noen skrivefeil å finne.

Her er linken: http://www.daria.no/skole/?tekst=14040

Lykke til.

Endret av ceauses03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...