Gå til innhold

Hva er forskjell på shared mailbox og vanlig postboks en deler på serveren


Anbefalte innlegg

Vanligvis har delte postbokser blitt opprettet som vanlige brukere i AD, fått en e-post adresse for å så fått deligstillatelser definert på Exchange-serveren. Hvis man bruker Shared mailboxes (Delt under Exchange administrasjonssenter) virker det ikke som man trenger å opprette brukeren i AD først. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen viktige forskjeller mellom en "User mailbox", som altså er en mail-enabled AD bruker og en "Shared mailbox" som primært ikke er assosiert med en enkeltbruker.

 

For hver eneste "User mailbox" dere har som er enabled, må dere også betale en lisens for. Når det gjelder "Shared mailbox" så trenger dere ikke å lisens, så fremt dere ikke har skrudd på in-place archiving, eller går over 50GB størrelse. *1

 

En vanlig "User mailbox" er merket som "enabled" i AD, mens en "Shared mailbox" er disabled. Det gjør også at man ikke uten videre kan logge inn med en "shared mailbox".

 

Generelt når det gjelder Exchange og lisenser:

  • Mailbox ("User mailbox") (krever lisens)
  • Delte ressurser (Gratis)
  • Grupper (Gratis)
  • Kontakter (Gratis)
  • Ressurser (Altså room mailbox eller equipment mailbox) (Gratis)

 

De aller fleste har gjort akkurat det samme som dere, og betaler derfor for mye penger i lisenser til MS. 

 

Dere bør derfor endre alle "User mailbox" som brukes som en delt ressurs for å spare inn penger. Dere kan endre fra en regular mailbox til en shared ved å kjøre følgende kommando:

Set-Mailbox -Identity [email protected] -Type Shared

*1 : Ett lite forbehold om at lisensreglene ikke har endret seg i 2016

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk ett godt poeng du kommer med Kjetilkl, som er absolutt er viktig å huske på.

 

Det man derimot også bør huske, er at man mister kontroll på informasjonssikkerheten om man tillater bruk av POP/IMAP, særlig hvis man tillater at trafikken går ukryptert. Exchange versjoner eldre enn Exchange 2016 er dessverre avhengig av TLS 1.0 for POP/IMAP. POP/IMAP bør derfor anses som usikkert. Husk også at man ikke har mulighet til å fjernslette telefoner som ikke bruker Exchange ActiveSync. Telefoner som mistes, eller blir stjålet, utgjør derfor en sikkerhetstrussel, som man ikke kan håndtere.

 

Det går fint an å åpne en delt mailbox fra en mobilenhet også: https://owa.contoso.com/owa/[email protected], som ett eksempel. Selv om det betyr at man ikke får push varsler, og derfor kan være brukerfiendtlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...