Gå til innhold

Flytte bilforsikring

sforum

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har et spørsmål angående flytting av bilforsikring. I følge denne artikkelen på dinside, blir 10% bonus godskrevet etter 180 dager, slik at om man bytter forsikringsselskap etter 6 mnd vil man kunne tjene opp bonus dobbelt så hurtig som om man beholder samme forsikringsselskap, hvor man går opp 10 % årlig. 

Skulle du av en eller annen grunn ønske å bytte forsikringsselskap etter disse 180 dagene, får du med deg det nye bonusnivået. Dette skjer som en følge av bonusbestemmelsene, som ingen av forsikringsselskapene opplyser deg om.

Si at man tegner en bilforsikring som gjelder fra 1. des. Hvis man ønsker å bytte selskap etter 6 mnd vil man altså kunne få bonusen godskrevet fra 1. juli. Spørsmålet blir da om man må legge inn bestilling hos nytt selskap etter 1. juli, eller om det kan gjøres 1. juni? Forsikringer har så vidt jeg vet en "porteringstid" på en mnd.

Videre må man jo, når man bestiller forsikring på nett vanligvis legge inn opplysninger om hvilken bonusnivå man har fra før av. Si at man har startbonus på 20% hos selskap x, skal man da skrive 30% til selskap y, ettersom man etter regelen har blitt godskrevet disse prosentene etter 6 mnd? Hos selskap x har man jo i praksis ikke 30% før det har gått 1 år. 

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette sprøsmålet passer vell best å stille til forsikringsselskapet, eller? 

Det er vel alltids en mulighet. Men samtidig så er dette standardiserte regler, og et "smutthull" i reglene forsikringsselskapene ikke akkurat går ut og reklamerer for selv. Likevel må selskapene forholde seg til dem - og dermed regner jeg med det er noen har inne som har gjort seg erfaringer rundt dette. 

Lenke til kommentar

Jeg holdt på med dette for å gå fra 20% til 70% på halve tiden.

Men jeg var ikke så supernøye på det, så jeg byttet alltid litt etter det hadde gått 6 mnd.

Jeg har også spurt selskaper om de ikke bare kan gi meg 10% ekstra etter 6mnd så slipper jeg å bytte. Da har jeg alltid fått "nei" som svar.

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holdt på med dette for å gå fra 20% til 70% på halve tiden.

Men jeg var ikke så supernøye på det, så jeg byttet alltid litt etter det hadde gått 6 mnd.

Jeg har også spurt selskaper om de ikke bare kan gi meg 10% ekstra etter 6mnd så slipper jeg å bytte. Da har jeg alltid fått "nei" som svar.

Veldig rart egnetlig, da du kan komme tilbake om 6 mnd og be om 20% mer...

Lenke til kommentar

Jeg gjør også det.

Legger inn overflytting etter ca. 5 måneder og velger at den skal gjelde fra min neste forfallsdato hos forrige forsikringsselskap.

Jeg gjør dette på nett og har valgt ett steg høyere bonus selv når jeg bestiller forsikringen.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Dette sprøsmålet passer vell best å stille til forsikringsselskapet, eller? 

Det er vel alltids en mulighet. Men samtidig så er dette standardiserte regler, og et "smutthull" i reglene forsikringsselskapene ikke akkurat går ut og reklamerer for selv. Likevel må selskapene forholde seg til dem - og dermed regner jeg med det er noen har inne som har gjort seg erfaringer rundt dette. 

Visst reklamerer de for det. Alle selgere som har ringt meg for å få meg til å bytte selskap, har aktivt brukt dette som argument for å få meg til å bytte.

Han ene kom også med tips om å sette lavere kjørelengde enn jeg trodde jeg kom til å få på et år, i og med at jeg skulle bytte igjen etter et halvt år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han ene kom også med tips om å sette lavere kjørelengde enn jeg trodde jeg kom til å få på et år, i og med at jeg skulle bytte igjen etter et halvt år.

ja, dette er viktig å få med. Sett alltid til laveste kjørelengde når man bytter så ofte. Sparer litt ekstra da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...