Gå til innhold

Systemutvikler Intervju, hva kan forventes?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har blitt kalt inn på intervju som systemutvikler og er ny i bransjen. Og lurer derfor litt på hva jeg kan regne med og bli spurt om som er relevant for dette? Altså hva man spør om utenom de vanlige hvem hva hvorfor spørsmålene som alltid dukker opp.

Samtidig som jeg har fått høre at det vil bli gitt en helgeoppgave i programmering, og lurer litt på hva jeg kan forvente av denne, i form av størrelse og hvor avansert man må anta at den er.

Regner med at jeg får selv velge programmeringsspråket for selve programmet så lenge det er innenfor det bedriften søker.

Bedriften jeg skal på intervju hos utvikler ERP og CRM systemer. og utlysningen spør etter:

C#, jquery, Visual Basic/VBA , C++ , ASP og JavaScript med teknologi som Microsoft Azure, XML, Microsoft SQL Server, Microsoft .NET og HTML5

Alle tips, triks og tilbakemeldinger er svært satt pris på

God Helg
Hilsen
IT-Student som kanskje tar et steg videre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt forskjellig fra firma til firma.

Min erfaring er at de vanligvis tar det i flere runder. Først et "vanlig" intervju. Så er det tekniske intervjuer, det kan være at du snakker med noen utviklere som jobber i bedriften fra før til at du må løse noen problemer som de gir deg.

Eneste tipset jeg kan gi deg er å lese deg opp på hva bedriften driver med og teknologiene de har beskrevet i utlysningen.

Lykke til med intervjuene.

Lenke til kommentar

Jeg gikk igjennom dette for et par måneders tid siden.

Som regel er det to intervjurunder:

Motivasjonsintervju (med HR/prosjetleder/"myk stilling")

• Fortelle om deg selv, hva motiverer deg, hvorfor jobbe akkurat i dette firmaet, tegn opp en tidslinje av ditt liv, hva liker du, hva liker du ikke osv

Teknisk intervju (med utvikler/arkitekt)

• Fortell om den siste appen du programmerte, tegn opp arkitektur på whiteboard, hvilke teknologier liker du,  programmer en oppgave live (30min), programmeringsoppgave som kan løses hjemme, 

Sluttintervju (med direktør/beslutter)

• Lønnsvilkår, prosjektønsker, litt repetisjon av motivasjonsintervjuet til en ny person

Var kun 1/4 steder jeg intervjuet hos som hadde programmeringsoppgave. For resten sjekket min bitbucket/github. Dette skjer sikkert mest med nyutdannede (har erfaring og prosjektreferanser selv).

Lenke til kommentar

Det varierer så veldig, også personlegheita til han som intervjuar deg. Som regel går det ganske fint å vere deg sjølv, men du må aldri vere overlegen, heller audmyk uansett kor flink du er.

Når det gjelder mengde rundar, så varierer det også. Som regel er det eit til to intervju, men eg har vore på tre rundar hos nokon også.

Skal du til intervju i større selskaper som Facebook eller Google så elsker dei å spør etter algoritmespørsmål. F.eks korleis inversere ein binært tre, eight queen problem osv.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...