Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Endel spørsmål rundt regnskapsføring, regler osv. knytta til bedrift(nyetablert ENK)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har starta eget ENK og har i den forbindelsen endel spørsmål når det gjelder regler, regnskap osv.

 

Eg skal prøve å holder første posten oppdatert med spørsmål og svar etterkvart.

 

1. Eg bestilte ein pakke frå england der den engelske MVA var trekt ifrå og på pakken var riktig verdi deklarert. Men eg har i ettertid ikkje fått faktura for MVA. Kven er det som står ansvarlig her? Er det eg som må ringe tollvesenet for å ordne betalinga, eller det staten sin feil dette?

 

2. Eg har endel kontant salg. Dette fører eg som kontant salg i regnskapsprogrammet mitt. Spørsmålet mitt er som følger: Må eg inni banken og sette desse pengane innpå bedriftskonto, eller kan eg registrere den same summen som privatuttak eller et eller anna på regnskapet mitt, og bruke desse pengane til privatbruk? Altså utenom å gå gjennom det leddet med å sette desse inn på kontoen.

 

3. Bruker fiken til holde orden på regnskapet, men kor viktig er at alle inntekter/utgifter blir plassert på riktig konto? Alt skal føres på høy mva sats, men det er et hav av konto å velge mellom. Foreløpig har eg valgt kontoer som høres mest riktig ut. Dette er et lite ENK som eg driver frå min egen privat bolig med kun med som ansatt. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Du kan godt forhåndsbetale Norsk toll før du bestiller varen. Ellers så er det eksportøren som er ansvarlig for deklarasjonen og transportøren som er ansvarlig å innkreve Norsk moms (og eventuell toll). Se http://toll.no/

 

2) Dersom du har kontantsalg av et vist volum så er du pliktig å kjøpe et kassaapparat eller bruke en betalingsterminal (https://www.izettle.com/no). Siden du har et ENK så er jo grensene mellom deg og bedriften ikke så viktige. Du bør ha en egen bedriftskonto, men jeg trur ikke dette er et krav. Hele regnskapet føres jo over som et bilag til din personlige ligning til slutt.

 

3) Så lenge du fører regnskapet etter beste evne så vil du nok få tilgivelse dersom du gjør mindre feil. Er du usikker så kan du sende email til skatteetaten å spørre. Eller aller kjappest, spør en regnskapfører. Jeg vil anbefale deg å ikke bruke for mange kostnadskontoer, dess færre dess bedre oversikt.

Lenke til kommentar

1) Skal prøve å finne fram i den linken, men isåfall så trenger eg ikkje å vere "skadelidende" for at transportøren ikkje har klart å kreve inn moms?

 

2) Eg bruker conta faktura til å registrere alt kontantsalg(som i faktsike kontanter) og iZettle på alle kortbetalinger. Kor stort volum må eg ha for å måtte investere i kassaapparat?

 

3) Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

1) Nei. Men vær OBS på at fakturaen fra transportør kan komme i ettertid.

 

2) Vet ikke, trur hovedregelen er at kontant mottak ikke bør forekomme i særlig grad. Uansett så bør du da utstede en kvittering i fra en kvitteringsblokk hvor du har med ditt organisasjonsnummer, adressen til kunden, samt fakturanummer, kundenummer og dato. Jeb bruker "REGNINGER Best.nr. 272051" som ble kjøpt på BINDERS AS.

 

3) Ingen årsak.

 

PS: Ligningskontoret pleier å inviterer til et kort innføringskurs for nyetablerte bedriftseiere. Om det ikke står noen plass så fikk jeg forståelse av at dem var strengere med personer som har drevet noen år enn hva dem er mot helt nyetablete foretak.

Lenke til kommentar

Kor stort volum må eg ha for å måtte investere i kassaapparat?

 

 

For bokføringspliktige som driver ambulerende eller sporadisk kontantsalg som ikke overstiger 3 ganger folketrygdens grunnbeløp i løpet av et regnskapsår for så vidt gjelder denne virksomheten, gjelder ikke kravene i § 5-3-2. (om kassaapparat/system, min anm.) Bokføringspliktige som nevnt i første punktum kan dokumentere kontantsalg fortløpende i innbundet bok, der sidene er forhåndsnummerert, ved gjenpart av daterte forhåndsnummererte salgsbilag eller ved oppstilling over ut- og innleverte varer og kontanter. Oppstillingen skal være datert og signert. Det skal skrives ut kvittering dersom kunden ber om det.

(Bokføringsforskriften §5-4-1)

 

"Sporadisk kontantsalg som ikke overstiger 3G", altså.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Kor stort volum må eg ha for å måtte investere i kassaapparat?

 

 

For bokføringspliktige som driver ambulerende eller sporadisk kontantsalg som ikke overstiger 3 ganger folketrygdens grunnbeløp i løpet av et regnskapsår for så vidt gjelder denne virksomheten, gjelder ikke kravene i § 5-3-2. (om kassaapparat/system, min anm.) Bokføringspliktige som nevnt i første punktum kan dokumentere kontantsalg fortløpende i innbundet bok, der sidene er forhåndsnummerert, ved gjenpart av daterte forhåndsnummererte salgsbilag eller ved oppstilling over ut- og innleverte varer og kontanter. Oppstillingen skal være datert og signert. Det skal skrives ut kvittering dersom kunden ber om det.

(Bokføringsforskriften §5-4-1)

 

"Sporadisk kontantsalg som ikke overstiger 3G", altså.

 

 

mao kan eg ha 270.000 i kontant salg ved å registrere dette som kontantfaktura gjennom conta/fiken?

Lenke til kommentar

2. Eg har endel kontant salg. Dette fører eg som kontant salg i regnskapsprogrammet mitt. Spørsmålet mitt er som følger: Må eg inni banken og sette desse pengane innpå bedriftskonto, eller kan eg registrere den same summen som privatuttak eller et eller anna på regnskapet mitt, og bruke desse pengane til privatbruk? Altså utenom å gå gjennom det leddet med å sette desse inn på kontoen.

 

3. (snip) Dette er et lite ENK som eg driver frå min egen privat bolig med kun med som ansatt.

3. Du er ikke ansatt i ditt eget ENK. Det er heller ikke din ektefelle dersom h*n jobber i enkeltmannsforetaket ditt. Å være ansatt medfører at man har en arbeidsgiver og at det betales arbeidsgiveravgift.

 

2. Du kan bruke pengene fra kontantsalg i enkeltmannsforetaket direkte til privatbruk (uten å sette dem inn på kontoen i banken din). Dette føres "debit 2061 Kontantuttak" i regnskapet og kan føres en gang i året (den siste føringen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2. Eg har endel kontant salg. Dette fører eg som kontant salg i regnskapsprogrammet mitt. Spørsmålet mitt er som følger: Må eg inni banken og sette desse pengane innpå bedriftskonto, eller kan eg registrere den same summen som privatuttak eller et eller anna på regnskapet mitt, og bruke desse pengane til privatbruk? Altså utenom å gå gjennom det leddet med å sette desse inn på kontoen.

 

3. (snip) Dette er et lite ENK som eg driver frå min egen privat bolig med kun med som ansatt.

3. Du er ikke ansatt i ditt eget ENK. Det er heller ikke din ektefelle dersom h*n jobber i enkeltmannsforetaket ditt. Å være ansatt medfører at man har en arbeidsgiver og at det betales arbeidsgiveravgift.

 

2. Du kan bruke pengene fra kontantsalg i enkeltmannsforetaket direkte til privatbruk (uten å sette dem inn på kontoen i banken din). Dette føres "debit 2061 Kontantuttak" i regnskapet og kan føres en gang i året (den siste føringen).

2. Riktig, takk!

 

3. Så mao må eg ha kontroll på kor mykje av kontantene eg bruker til privat for så å ta en postering heilt på slutten av året med total summen?

Lenke til kommentar

 

"Sporadisk kontantsalg som ikke overstiger 3G", altså.

 

Sporadisk er et selvstendig vilkår. Bærer ordningen preg av å være fast gjelder unntaksregelen i utgangspunktet ikke.

 

 

Ser den. Vil eg då få beskjed om at nå er det på tide å skaffe seg et kassa system, eller enda eg opp med å få bot eller et eller anna?

Lenke til kommentar

Jeg har et ENK men har ingen egen firmakonto. Jeg skiller heller ikke mellom mine penger og foretakts sine penger hverken i pengboken eller på kontoen(e). Hvor mye jeg har hatt i fortjeneste / tap (eller tatt ut / skutt inn) framkommer som et regnskapsmessig beløp som en konsekvens av alle andre posteringer i næringsbilaget. Ser at flere i denne linken tar til ordet for å føre bilag for slike privatutak. Hvor i regnskapets bilagsposter tenker dere så å kostnadsføre disse uttakene?

Lenke til kommentar

Regnskapskontoene 2055,2060 og 2061 er de som er mest aktuelle. Om du kun leverer "forenklet næringsoppgave", altså skriver tallene rett inn i selvangivelse for næringsdrivende, så er det vel kanskje ikke (leverer full oppgave selv, så de "enkle" reglene har jeg aldri satt meg inn i) samme krav til balanse (det oppsettet hvor sum eiendeler = sum egenkapital og gjeld) og avstemming av denne, og da er vel i og for seg spesifisering av privatkonto heller ikke nødvendig...?

Lenke til kommentar

Hvorfor leverer du næringsoppgave? Har du ikke fritak?

 

Omsetning under 50 000 gir ikke automatisk noe fritak. Det gir mulighet til å levere forenklet selvangivelse, dog finnes det en god del unntak.

 

Viktig å være klar over at det ikke er næringsoppgaven som er forenklet, men selvangivelsen. Man slipper å levere næringsoppgave - men må fylle ut noen ekstra poster i selvangivelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis eg forstår det riktig, så MÅ eg ikkje føre mine privatuttak, i og med at resultatet i seg sjølv, som framkommer av regnskapet, er min skattepliktige inntek, uansett hvilken konto den står på?

 

 

Neste spørsmål: kan eg bruke min private kredittkort til å gjere innkjøp knytta til bedrift og føre det i regnskapet, for så seinare å ta ut lønn/penger frå bedrifta for å betale det ned? Eg antar at det går i og med at alt mine penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...