Gå til innhold

[Løst] Vanskelig nøtt - livet etter døden

Løgn

Anbefalte innlegg

Du møter de allvitende gudene A og B.

Når A snakker, snakker A alltid sant. Når B snakker, snakker B alltid usant.

Begge gudene svarer bare på ja/nei-spørsmål, og svarer bare med "ja" eller "nei". Ingen av gudene svarer på spørsmål om den andre guden.

Gudene er prikk like, og du vet ikke hvem som er hvem.

Du kan kun stille én gud ett spørsmål.

Hvilket spørsmål kan du stille for å få vite med 100% sikkerhet hvorvidt det finnes et liv etter døden?

Endret av Løgn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det ble feil :p Lykke til alle dere andre.

Det er uansett ikke interresant å vite at det finnes et liv etter døden uten å vite hvordan man eventuellt kommer dit eller om alle kommer dit uansett hva man har gjort i livet. Da finner man det jo uansett ut når man dauer og vet ikke om man må være snill eller slem eller om det er "samme faen" så man kan ikke tilpasse livet sitt.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Tror det ble feil :p Lykke til alle dere andre.

Det er uansett ikke interresant å vite at det finnes et liv etter døden uten å vite hvordan man eventuellt kommer dit eller om alle kommer dit uansett hva man har gjort i livet. Da finner man det jo uansett ut når man dauer og vet ikke om man må være snill eller slem eller om det er "samme faen" så man kan ikke tilpasse livet sitt.

Man finner det bare ut når man dør dersom det eksisterer et liv etter døden. Hvis det ikke finnes et liv etter døden, finner man ikke ut noe som helst etter at man er død ;)

Lenke til kommentar

True, Løgn. 

Tilbake til tankeboksen.

Blæ, uansett hva du spør om av direkte spørsmål om et liv etter livet så du få svaret ja/nei også er du like langt - med mindre du lager et lure spørmål for å skille på de men da har du brukt opp spørsmålet ditt..

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt det med at de ikke alltid snakker, eller hvorfor de ikke svarer om det ikke er et liv etter døden.

Når jeg tenkte på samme scenario så kom jeg frem til:

Liv etter døden: Gud A svarer ja, gud B svarer nei.

Ikke liv etter døden: Gud A svarer Nei, gud B svarer ja.

Lenke til kommentar

Må vel legge inn det egentlige spørsmålet som premiss, f.eks: "Er livet etter døden evigvarende?"

Liv etter døden: Gudene svarer hhv ja og nei.

Ikke liv etter døden: Ingen av gudene svarer.

Hvis ikke liv etter døden vil ikke A kunne svare, fordi Ja eller Nei vil implisitt bety at et liv etter døden finnes, selv om det ikke gjør det.

Dette er ikke et problem for B. Hvis B sier at det finnes et liv etter døden, og at dette er evigvarende eller at det ikke er det, så lyver B, og B følger dermed reglene.

Siden B kan svare både Ja og Nei dersom det ikke eksisterer et liv etter døde, vil du dermed ikke vite med sikkerhet om det eksisterer et liv etter døden med mindre du tilfeldigvis spør A, og livet etter døden ikke finnes.

B vil alltid svare "ja" hvis det ikke finnes et liv etter døden.

Hvis det ikke finnes et liv etter døden, vil kriteriet være usant, og B vil tenke ja. Siden livet etter døden ikke finnes vil svaret på spørsmålet være at livet etter døden ikke er evigvarende, og B vil tenke ja.

Men dersom det finnes et liv etter døden, vil du ikke vite hvem som svarer. Dermed vil du ikke vite med sikkerhet om det finnes et liv etter døden eller ikke.

Noxhaven,

Du kan bare stille ett spørsmål til én gud. Kun ett spørsmål. Kun én gud.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg har jobbet med sannhetstabeller, men tror følgende skal være riktig:

Y2xyVHhH.jpeg

Den har jeg ikke tenkt på. Den var lur!

Tror det funker ja. Løsningen jeg ser etter er ørlite gran mer smooth ;) Men ja, dette skulle vel funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...