Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiattest - uttømmende og forelegg

BertNaked

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk nylig tilsendt politiattest og la merke til at de førte opp en bot jeg fikk for ti år tilbake.

Var brudd på vegtrafikklovens §31 jmf. §3. Mistet førerretten, men dette kom ikke opp til noe rettsak da jeg godtok et forenklet forelegg på stedet.

Trodde iallefall at det jeg fikk var et forenklet forelegg, noe som ikke skal vises på en uttømmende vandelsattest iht politiets sider. Mistet lappen siden jeg var fortsatt under prøvetiden.

Uttømmende politiattest

I en uttømmende politiattest skal alle ilagte straffereaksjoner for alle typer lovbrudd tas med, unntaket er forenklet forelegg. I en slik attest blir det opplyst om straffereaksjonene, uavhengig av hvor lang tid det er siden reaksjonen ble ilagt.

Et det noe feil som har skjedd her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som at dette er feil ja, frå politiregisterloven:

§ 41.Uttømmende og utvidet politiattest 1. På uttømmende politiattest skal det anmerkes alle straffer, andre strafferettslige reaksjoner og andre tiltak som er registrert i reaksjonsregisteret som følge av lovbrudd. Tidsbegrensningene i § 40 gjelder ikke. På uttømmende politiattest skal det likevel ikke anmerkes a) overføring til konfliktråd etter straffeprosessloven § 71a første og annet ledd, dersom vedkommende ikke har begått nye lovbrudd 2 år etter at det er inngått godkjent avtale, ungdomsplan eller plan i konfliktrådet, b) forenklet forelegg, og c) reaksjon ilagt en person som var under 18 år på gjerningstidspunktet og som ikke har begått alvorlig eller gjentatte lovbrudd, og som heller ikke har begått nye lovbrudd. Kongen gir i forskrift nærmere regler om blant annet hvor lenge lovbrudd begått i ung alder skal anmerkes på uttømmende politiattest og hva som skal anses som alvorlig og gjentatte lovbrudd. 2. På politiattest som nevnt i nr. 1 og § 40 kan verserende saker bare anmerkes dersom det følger av lov eller forskrift gitt i medhold av lov (utvidet politiattest). Anmerkes verserende saker, skal politiattesten gi en kort forklaring på hva den verserende saken gjelder, hva slags straffebud saken gjelder og hvor langt saken har kommet i den påtalemessige behandlingen.

Så enten er dette ei feiloppføring, eller så var ikkje bota du fikk eit forenkla forelegg likevell.

Lenke til kommentar

Mange av de vanlige trafikkovertredelsene blir straffet med forenklede forelegg hvis hendelsen ikke er alvorlig. 

Du vil få et forenklet forelegg hvis trafikkovertredelsen blir oppdaget på stedet av politiet. Saken blir avgjort der og da ved at du aksepterer forelegget.

Alternativet er at en politijurist må vurdere saken. Hvis han kommer fram til at loven er brutt, får du et vanlig forelegg (bot). Forskjellen på disse er at et vanlig forelegg blir registrert i bøteregisteret hos politiet, det gjør ikke et forenklet forelegg. Hvis du har akseptert et forenklet forelegg, kan man som hovedregel ikke angre på det og klage på forelegget.

https://www.sismo.no/no/pub/kravtyper/boter/forenklet-forelegg

Står jo her forskjellen mellom forenklet og bot.

Jeg må finne den giroen fra politiet. 

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Ikke at jeg har videre greie på dette, men det virker som Llandari er inne på noe. 

Det står "mange av de vanlige trafikkovertredelsene blir straffet med forenklede forelegg hvis hendelsen ikke er alvorlig." Jeg vet ikke nøyaktig hvor grensen for "alvorlig" går, men jeg mistenker at å miste lappen (at du var i prøveperioden er nok neppe formildende her, heller det motsatte) faller inn under denne kategorien.

Lenke til kommentar

Men lappen ryker automatisk på grunn av prøvetid, ikke av pålagt sanksjon. 

Hva annet kan det være enn forenklet forelegg - om det ikke gikk opp til noen domstol?

Lappen ryker ikke på annet grunnlag i prøvetid enn ellers (unntak for prikkbelastning)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...