insomeseriousproblems Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Ja, det er nok litt umenneskelig og egoistisk å tenke på hva som skjer med posten min som kom med et flyet, men jeg undrer jo likevel. Det har seg slik at jeg har bestilt en vare fra england som er betalt på forskudd. I utgangspunktet, så skal den varen ha vært på det flyet som styrtet i natt og som det står om på flere norske aviser idag. Spørsmålet mitt blir som følger: Har jeg krav på ny vare eller er den tapt i de svenske alper? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Du får ringe posten og spørre. Tipper du blir møtt med forståelse for dine bekymringer. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Hvis den ikke sier: http://www.posten.no/314/forsikring-transportforsikring Er ikke pakken forsikret er det ikke dems feil det skjedde en ulykke, og du må ta kontakt med firmaet som er ansvarlig for hendelsen for erstattning. Tviler på de kommer å betale. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Er varen forsikret så burde du få penger for den tapte varen. Kan jo hende de prioriterer å redde posten ombord i flyet med en massiv redningsaksjon. Går det an å være mer usmakelig i en slik situasjon? 2 Lenke til kommentar
insomeseriousproblems Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Hvis den ikke sier: http://www.posten.no/314/forsikring-transportforsikring Er ikke pakken forsikret er det ikke dems feil det skjedde en ulykke, og du må ta kontakt med firmaet som er ansvarlig for hendelsen for erstattning. Tviler på de kommer å betale. ok, takk for svar Lenke til kommentar
insomeseriousproblems Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Er varen forsikret så burde du få penger for den tapte varen. Kan jo hende de prioriterer å redde posten ombord i flyet med en massiv redningsaksjon. Går det an å være mer usmakelig i en slik situasjon? den var nok ikke forsikret, så da regner jeg med det er tapte penger. Synes ikke det er så usmakelig. spørsmålet er jo relevant. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 At spørsmålet er relevant har ingen betydning på usmakligheten av spørsmålet ditt. Du kan vel gå videre med saken siden det er "postens feil" at pakken er borte. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Er det bestilt via EBay/Paypal kan det hende man har noen rettigheter for å få pengene tilbake. Lenke til kommentar
Populært innlegg PerAndre123 Skrevet 8. januar 2016 Populært innlegg Del Skrevet 8. januar 2016 Off topic: Tørr ikke spørre om middagsoppskrifter lenger, folk sulter jo i verden, vil ikke fremstå som usmakelig. 28 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 At spørsmålet er relevant har ingen betydning på usmakligheten av spørsmålet ditt. Du kan vel gå videre med saken siden det er "postens feil" at pakken er borte. Ser sannelig ikke problemet. Såklart er det trist at 2 personer sannsynligvis har omkommet i flystyrten. Men er det bedre at trådstarter venter et par uker-måneder før han spør? Hadde jeg bestilt noe av betydning og fått vite at transporten ikke kommer frem så er det klart at man vil lure på sine rettigheter om man ikke er klar over dem på forhånd. For mange grinebitere her inne. 4 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. Realiteten er at verden går videre. Ja to stk sannsynligvis er omkommet her og det er dypt tragisk for familie, venner, arbeidskollegaer og andre pårørende - men det er samtidig mye praktisk her som skal løses og gjøres. Blant annet transporterte de en del post og pakker som nå avsendere/mottakere vil etterlyse, og som det skal ryddes opp i og få klarhet i. Det er virkeligheten. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Postens ansvar er beskrevet her: http://www.posten.no/7743/ansvar Men i TS sitt tilfelle så er det vel relevant å finne ut hvem som har ansvaret for pakken idét den befinner seg på postflyet; når går ansvaret for pakken fra butikken i UK og til speditør (i UK - vet TS hvem som ble brukt her? kanskje mer info finnes på denne speditørens nettsider), og når en utenlandsk speditør leverer pakken videre til Posten i Norge, går da et erstatningsansvar vis-a-vis avsender eller mottaker over fra den opprinnelige speditøren til Posten, eller er det den opprinnelige speditøren sitt ansvar så lenge pakken er "in transit"? Jeg vet dessverre ikke svarene, jeg forsøker bare å nøste opp litt i den egentlige problemstillingen, om det så oppfattes som kynisk eller ikke... En joker her er jo at dersom varen er bestilt med kredittkort så er man vel ekstra sikret mot tap her, med andre ord dersom pakken ikke dukker opp, som mest sannsynlig vil bli utfallet her, så vil kredittkortselskapet kunne dekke tapet. Så flere ting for TS å nøste opp i, men selvsagt med fare for å bli stemplet som lite empatisk... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 UK-bedrifter må forholde seg til forbrukerkjøpsdirektivet, som i sin artikkel 20 sier følgende: In contracts where the trader dispatches the goods to the consumer, the risk of loss of or damage to the goods shall pass to the consumer when he or a third party indicated by the consumer and other than the carrier has acquired the physical possession of the goods. However, the risk shall pass to the consumer upon delivery to the carrier if the carrier was commissioned by the consumer to carry the goods and that choice was not offered by the trader, without prejudice to the rights of the consumer against the carrier. Kort fortalt betyr det at så lenge selger har stått for frakt, så går ikke risikoen for tap av tingen over på deg før du fysisk overtar tingen. Du har altså krav på ny ting i dette tilfellet. 4 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Sånn til info :-) Tonnevis med post ødelagt etter flystyrt Posten som ble funnet etter at et postfly styrtet i begynnelsen av januar er så ødelagt at den ikke blir distribuert, melder NTB. Postens kundeservice har vært i kontakt med avsendere av ekspresspakkene som var i flyet, men det er ikke sporing på A-posten. Dermed må avsendere og mottakere ta kontakt med hverandre dersom de antar at deres brev var om bord. - http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=56a8c1d55152f7c823e92c7e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå