Gå til innhold

Postfly til Tromsø styrtet - min post ombord. hva skjer?


Anbefalte innlegg

Ja, det er nok litt umenneskelig og egoistisk å tenke på hva som skjer med posten min som kom med et flyet, men jeg undrer jo likevel. 

Det har seg slik at jeg har bestilt en vare fra england som er betalt på forskudd. I utgangspunktet, så skal den varen ha vært på det flyet som styrtet i natt og som det står om på flere norske aviser idag. 

Spørsmålet mitt blir som følger: Har jeg krav på ny vare eller er den tapt i de svenske alper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er varen forsikret så burde du få penger for den tapte varen. Kan jo hende de prioriterer å redde posten ombord i flyet med en massiv redningsaksjon.

 

Går det an å være mer usmakelig i en slik situasjon?

den var nok ikke forsikret, så da regner jeg med det er tapte penger. 

 

Synes ikke det er så usmakelig. spørsmålet er jo relevant. 

Lenke til kommentar

At spørsmålet er relevant har ingen betydning på usmakligheten av spørsmålet ditt.

 

Du kan vel gå videre med saken siden det er "postens feil" at pakken er borte.

Ser sannelig ikke problemet.

 

Såklart er det trist at 2 personer sannsynligvis har omkommet i flystyrten. Men er det bedre at trådstarter venter et par uker-måneder før han spør?

 

Hadde jeg bestilt noe av betydning og fått vite at transporten ikke kommer frem så er det klart at man vil lure på sine rettigheter om man ikke er klar over dem  på forhånd.

 

For mange grinebitere her inne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. Realiteten er at verden går videre. Ja to stk sannsynligvis er omkommet her og det er dypt tragisk for familie, venner, arbeidskollegaer og andre pårørende - men det er samtidig mye praktisk her som skal løses og gjøres.

 

Blant annet transporterte de en del post og pakker som nå avsendere/mottakere vil etterlyse, og som det skal ryddes opp i og få klarhet i. Det er virkeligheten.

Lenke til kommentar

Postens ansvar er beskrevet her:

http://www.posten.no/7743/ansvar

 

Men i TS sitt tilfelle så er det vel relevant å finne ut hvem som har ansvaret for pakken idét den befinner seg på postflyet; når går ansvaret for pakken fra butikken i UK og til speditør (i UK - vet TS hvem som ble brukt her? kanskje mer info finnes på denne speditørens nettsider), og når en utenlandsk speditør leverer pakken videre til Posten i Norge, går da et erstatningsansvar vis-a-vis avsender eller mottaker over fra den opprinnelige speditøren til Posten, eller er det den opprinnelige speditøren sitt ansvar så lenge pakken er "in transit"?

Jeg vet dessverre ikke svarene, jeg forsøker bare å nøste opp litt i den egentlige problemstillingen, om det så oppfattes som kynisk eller ikke...

 

En joker her er jo at dersom varen er bestilt med kredittkort så er man vel ekstra sikret mot tap her, med andre ord dersom pakken ikke dukker opp, som mest sannsynlig vil bli utfallet her, så vil kredittkortselskapet kunne dekke tapet.

Så flere ting for TS å nøste opp i, men selvsagt med fare for å bli stemplet som lite empatisk...

Lenke til kommentar

UK-bedrifter må forholde seg til forbrukerkjøpsdirektivet, som i sin artikkel 20 sier følgende:

In contracts where the trader dispatches the goods to the consumer, the risk of loss of or damage to the goods shall

pass to the consumer when he or a third party indicated by the consumer and other than the carrier has acquired the

physical possession of the goods. However, the risk shall pass to the consumer upon delivery to the carrier if the carrier was

commissioned by the consumer to carry the goods and that choice was not offered by the trader, without prejudice to the

rights of the consumer against the carrier.

Kort fortalt betyr det at så lenge selger har stått for frakt, så går ikke risikoen for tap av tingen over på deg før du fysisk overtar tingen. Du har altså krav på ny ting i dette tilfellet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sånn til info :-)

 

 

Tonnevis med post ødelagt etter flystyrt

 

Posten som ble funnet etter at et postfly styrtet i begynnelsen av januar er så ødelagt at den ikke blir distribuert, melder NTB.

 

Postens kundeservice har vært i kontakt med avsendere av ekspresspakkene som var i flyet, men det er ikke sporing på A-posten. Dermed må avsendere og mottakere ta kontakt med hverandre dersom de antar at deres brev var om bord.

 - http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=56a8c1d55152f7c823e92c7e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...