Løgn Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Per tenker på ett av tre mulige tall, 1, 2 eller 3. Pål kan stille Per ett spørsmål for å finne ut hvilket tall Per tenker på. Per kan bare svare "ja", "nei", eller "vet ikke". Hvilket spørsmål kan Pål stille for å vite med 100% sikkerhet hvilket tall Per tenker på? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Det finnes mange løsninger. Denne synes jeg er penest: "Kan man dele et vilkårlig oddetall med tallet du tenker på?" Endret 8. januar 2016 av Skurupu Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Det finnes mange løsninger. Denne synes jeg er penest: "Kan man dele et vilkårlig oddetall med tallet du tenker på?" Feil. Alle oddetall kan ikke deles på 3 eller 2 (f.eks 7). Dermed vil kun 1 gi svaret "ja", og 2 og 3 vil gi svaret "nei". Endret 8. januar 2016 av Løgn Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Du har rett. Det burde vært skrevet slikt: "Kan man dele det oddetallet jeg tenker på nå med det tallet du tenker på?". Dermed gjør man om "vilkårlig" til "et spesifikt, men ukjent oddetall". Der lå feilen min. 1 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Godt jobbet Og ja, det finnes flere løsninger. Men det er kanskje ikke så interessant nå lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå