Gå til innhold

Bytte HK, installere ny windows

Gjest Slettet-4Q47IIip

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-4Q47IIip

Skal bytte HK og CPU i ein ferdigbygd pc frå Komplett med OEM lisens. Tenkte å kjøpe fullversjon Win 10 med usb og bruke oem lisensen med det gamle HK i ein reserve-pc som eg skal bygge seinare. Tenkte å installere Windows på SSD som er i pcen. Er det berre å sette inn installasjons-usb og starte opp (etter å ha tatt kopi av dei filene/programma eg vil behalde)? Vil SSDen då bli formatert før ny installasjon eller er det andre ting eg må ordne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta backup først vertfall, om du starter maskinen fra USB\DVD pleier burde du velge ny installasjon siden da slipper SSD disken å bil rask full. Særlig om du har 128\64 GB SSD.

Hvorfor skaffe du deg ikke ny SSD på den nye, også oppgrader på den du sitter på i dag?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Takk for svar. Har Samsung SSD på 500gb og vil behalde den i hovedpc, bygging av reservepcen blir litt fram i tid. Ser at det enkleste vil vere å bytte til ny SSD, men vil prøve å spre utgiftene litt. Ingen lokale butikker som har Samsung SSD kun OCZ, og det merket er vel ikkje like bra? Og tenåringen vil gjerne oppgradere i dag :) Ved å velge ny installasjon vil SSD da bli formatert på nytt slik at alt gammelt blir renset vekk?

Lenke til kommentar

Hvis du booter maskinen på en windows 7 usb og skal re-installere windows så har man et valg under installasjonen hvor man kan slette partisjonen. Det ligger under drive options. Slett den gamle partisjonen og alt forsvinner. Lag en ny og fortsett installasjon.

http://www.sevenforums.com/tutorials/1649-clean-install-windows-7-a.html

Er det Windows 10 installasjonen du snakker om så mener jeg den gamle(win7) blir liggende der selv om man velger clean install. Du kan fjerne den gamle windows installasjonen etterpå.

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows7/how-do-i-remove-the-windows-old-folder

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

OCZ Trion 100 Series 240 GB SSD er ikke så dårlig med tanke på pris, kvalitet\levetid er kanskje litt for tidlig å si, det man vertfall kan si er ytelsen er noe dårligere med mye overføring sammenlignet med samsung 850 evo. Men for de fleste er det ikke sikkert vil merkes så mye.

Ja ny installasjon vil fjerne alt på partisjonen, så fordel å begynne med ny SSD disk.

Da f.eks UEFI baserte hovedkort har problemet å gå tilbake til bios så må du partisjonere SSD disken for å kunne installere.

For sikkerhetskyld gjør det ikke noe å ha backup i tilfelle, jeg har kjøpt 2x OCZ Trion 100 mest på grunn av pris.

Regner vel med om 1-2 år kommer jeg å vurdere PCI-E eller sata express uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Takk for innspel, er ganske grønn på pc så eg lurer sikkert på masse som er opplagt for andre. Kyrre, det er Win 8 OEM som er oppgradert til 10 på SSD i dag. Har ekstra HDD i pcen og kan flytte alt vi vil ta vare på dit, tenkte derfor å slette alt og installere ny fullversjon. Har forstått det slik at OEM lisensen er knytta til HK og reknar med masse krøll om eg prøver å bruke den vidare med nytt HK. Men lurer no litt på om eg skal kjøpe to OCZ Trion på 240gb, vil dei fungere til å filme spill og rediger/rendere filmer?

Ellers blir det å boote på win 10 usb og slette partisjon så starter vi på blanke ark?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...