AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Mine besteforeldre er dø, når sistlevende døde var det skrevet et testamente. Alle barnebarna fikk en pengegave kver, som er meldt inn til skatteetaten. I dette testamentet står det at avdøde ønsker at skjevdelingen skal gjøres opp, altså at den ene av søskene som har 2 barn, skal få åenger av den andre søskenet siden h*h har 5 barn. Er dette lov? Kan man da forlange den skjev summen av arven? Dette er jo penger som avdøde har gitt i gavere til sine barnebarn, og når de dør, så skal ene barnet måtte gi en del av arven sin til sitt søsken pga dette? Skjønte dere spm mitt? Anonymous poster hash: f4183...5d4 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Han kan testamentere 1/3 av formuen sin til hvem han vil, herunder også det barnet som har "fått" (altså til sine barn) minst i gave. Edit: eller det han ønsker å disponere over i testamentet kan for den del gå direkte til de to barnebarna. Svaret er altså slik jeg ser det et ja, med en begrensning. Pliktdelen, 2/3-deler av formuen, skal altså deles likt mellom barna (hvilket jo vil bety 1/3-del på hver), og den siste tredelen kan gå til den med to barn. (edit: eller til de to barnebarna.) Han kan altså ikke (fullt ut) rette opp skjevdelingen i testamentet, om den med to barn egentlig skulle hatt enda mer enn 2/3-deler. Endret 7. januar 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Mulig jeg misforstår, men: barnebarna får en sum hver, dette går av den tredjedelen som fritt kan testamenteres. Er det da noe igjen av den delen, kan resten testamenteres til ett av barna. Begge barna får dessuten sin lovbestemte tredjepart. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Husk at pliktdelen begrenser seg til 1 million kr pr livsarving. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Om jeg forstår deg rett: Nei, man kan ikke testamentere bort andres verdier, men jeg tror en kan testamentere noe med det forbehold at det skal fordeles videre i ettertid. Vent på juristene om du vil bli helt sikker. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Reglene om avkorting av arveforskudd kan kun påvirke hvor mye en arving får i arv fra dødsboet. En arving kan aldri påbys å betale arveforskudd tilbake til dødsboet eller til andre arvinger, se arvelova § 42. I alle tilfelle følger det av arvelova § 38 at avkortning kan gjøres gjeldende i arven til mottakeren. En gave til barnebarn kan dermed ikke avkortes i arven til barn, med mindre gaven i realiteten tilgodeser barnet. Så, med andre ord: Som hovedregel nei, dette kan ikke gjøres. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 I alle tilfelle følger det av arvelova § 38 at avkortning kan gjøres gjeldende i arven til mottakeren. En gave til barnebarn kan dermed ikke avkortes i arven til barn, med mindre gaven i realiteten tilgodeser barnet. Det var også min første tanke (etter at jeg leste nøyere og så at det var gaver gitt til barnebarna, og ikke barna), at forskudd gitt til barnebarn ikke kan avkortes i arv til barna, inntil jeg husket det som uansett kan disponeres over i testamente. Om arvelater hadde testamentert en konkret sum (som tilsvarte tidligere forskjellsbehandling) til barn A (med to barnebarn), så hadde det vel vært lovlig (så lenge det ikke overskred 1/3), men når det er formulert på en slik måte som forklart i åpningsinnlegget, så blir det kanskje verre?!? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Han kan testamentere 1/3 av formuen sin til hvem han vil, herunder også det barnet som har "fått" (altså til sine barn) minst i gave. Edit: eller det han ønsker å disponere over i testamentet kan for den del gå direkte til de to barnebarna. Svaret er altså slik jeg ser det et ja, med en begrensning. Pliktdelen, 2/3-deler av formuen, skal altså deles likt mellom barna (hvilket jo vil bety 1/3-del på hver), og den siste tredelen kan gå til den med to barn. (edit: eller til de to barnebarna.) Han kan altså ikke (fullt ut) rette opp skjevdelingen i testamentet, om den med to barn egentlig skulle hatt enda mer enn 2/3-deler. Avdøde har jo testamentert det h*h kan råde over i boet til barnet med 2barn, resten som er pliktarv er jo greit! Men så står det at skjevdelingen skal gjøres opp og, noe som vil si at min foreldrre må bruke den arven til å beyale skevdelingen, fin måte å gjøre barnet ditt arveløs på da... Derfor jeg lurte på om det er lov... For det høres så rart ut, at man må tilbake betale gaver som barna dine fikk for mange år siden... Anonymous poster hash: f4183...5d4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Ja, dersom arvelater A ordlegger seg slik (at X sum innenfor den frie tredjedel skal gå til barn B fremfor barn C), så kunne det vært gjort. Men det forutsetter at testator ordlegger seg slik. Et testamente skal tolkes i samsvar med det testator mente. Mente testator å foreta en ulovlig handling (ulovlig avkortning) må det ses bort fra. Man kan ikke "omgjøre" testamentet ved å forsøke å tolke testators underliggende vilje ("forskjellsbehandle barna") for å komme til et lovlig resultat (skjevdeling av den frie tredjedel) i strid med testators mening. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Avdøde har jo testamentert det h*h kan råde over i boet til barnet med 2barn, resten som er pliktarv er jo greit! Men så står det at skjevdelingen skal gjøres opp og, noe som vil si at min foreldrre må bruke den arven til å beyale skevdelingen, fin måte å gjøre barnet ditt arveløs på da... Derfor jeg lurte på om det er lov... For det høres så rart ut, at man må tilbake betale gaver som barna dine fikk for mange år siden... Anonymous poster hash: f4183...5d4 Hvis han har formulert seg slik at det han kan testamentere bort skal gå til den med to barn, så må vel det være greit og lovlig. (krikkert?) Noen ytterligere avkorting/skjevdeling utover det, er altså ikke lovlig. Endret 8. januar 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Ja, det vil være lov å testamentere bort den frie tredjedel (det vil si det som ikke er pliktarv). Men å påby at tidligere gaver skal gjøres opp for å "nulle ut" slektslinjene mot hverandre kan ikke gjøres. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Har vært i møte med advokat, og dette visst fullt mulig å gjøre! Arvingene må finne ut hvilke gaver som er gitt også skjer deling etter det. Anonymous poster hash: f4183...5d4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå