DJViking Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg tenker på å kjøpe meg et Compact System Camera, såkalte mirrorless system camera. Jeg har lest endel tester fra Tek.no og får inntrykket at slike CSC har blitt like gode som speilrefleks DSLR og i noen tilfeller bedre. Jeg kjøpte en Canon EOS 550D for noen år siden. Bildene mine blir ikke alltid gode. Heller har jeg ikke tatt meg tid til å lære meg alle de tusen forskjellige innstillingene, blant annet lukketid, F3.5-F22 og ISO-verdi. Har vært fotoentusiast nok til å være villig å bruke tid til å lære meg alt. Jeg bruker i 90% av tilfellene den automatiske innstilling. Det som er viktigst for meg er bra bildekvalitet, RAW-format og at det er enkelt å bruke. Slippe å knote med for mange innstillinger for å ta et bra bilde i øyeblikket (spesielt under dårlig lys). Å kunne ha kamera i lommen er ikke viktig for meg. Skal vel uansett sette på et godt objektiv. Virker som det beste CSC man kan få tak i dag er Sony A7 Mark II: http://www.tek.no/artikler/test-sony-a7-mark-ii/186404 Dette koster dog litt for mye for min smak, selv om det frister veldig med et fullformat kamera. Neste ut er kanskje Sony Alpha a6000 som er mye billigere, men kom likevel godt ut i testen: http://www.tek.no/artikler/test-sony-alpha-a6000/191605 Jeg tenkte også litt på Samsung NX500 ettersom den støtter opptak i 4K http://www.tek.no/artikler/test-samsung-nx500/191616 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Tja. De grunnleggende prinsippene om blenderåpning, lukkertid og lysfølsomhet er akkurat de samme for et speilløst som for et speilreflekskamera (eller for den del et kompaktkamera med noenlunde stor sensor og avanserte innstillinger). Et speilløst kamera med elektronisk søker kan gjøre det litt enklere å treffe med eksponering og evt. manuell fokus (fordi søkeren gir deg en forhåndsvisning som noenlunde tilsvarer den endelige eksponeringen), men et godt resultat avhenger fremdeles av at du forstår hva du driver med. Skal du ta bilder i dårlig lys, så får du antagelig vel så mye ut av å kjøpe lyssterk optikk til kameraet du allerede har. F.eks. Tamron 35mm f/1,8 til allroundbruk, eller Canon 50mm f/1,8 til portretter o.l. Det er egentlig optikken som har mest å si for resultatet. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Jeg har nettopp kjøpt NX500 selv og er godt fornøyd med det, men man bør ha i bakhodet at Samsung sannsynligvis slutter å produsere fotokamera i år. Det er et ypperlig kamera, men man vet ikke hvor lenge man kan kjøpe objektiver eller reservedeler til Samsung, Jeg har allerede NX-objektiver og utstyr, derfor ville jeg ha et best mulig kamera slik at jeg ikke trenger å kjøpe nytt system på noen år. Hvis jeg skulle kjøpt nytt systemkamera nå ville jeg også kikket på Olympus og Fuji, men det er kanskje fordi jeg liker utseendet på disse og vet at Fuji er flinke til å levere oppdateringer til kameraene sine etter man har kjøpt dem. Sony og Panasonic har også gode kamera. Hvis du ikke setter deg inn i detaljene og bruken av kameraene så har du neppe behov for RAW... Endret 7. januar 2016 av Frobe Lenke til kommentar
tow Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvis du ikke setter deg inn i detaljene og bruken av kameraene så har du neppe behov for RAW... -eller 4k for den del. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 - olympus - fuji - panasonic - sony Utvalget er stort og alle tar gode bilder. Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg kjøpte en Canon EOS 550D for noen år siden. Et speilløst systemkamera fungerer akkurat som ditt 550D bortsett fra at speilet mangler og søkeren er elektronisk i stedet for optisk. Det er akkurat like vanskelig/enkelt å bruke og har akkurat like mange innstillinger du ikke trenger å lære deg for å bruke kameraet. Siden det sitter samme sensor i både speilløse og speilrefleks blir bildekvaliteten akkurat lik så lenge sensorstørrelsen er lik. Alle kameraer i denne klassen har gode full auto muligheter. Slik har det også vært siden det første speilløse kom på markedet i 2008 med unntaket av følgefokus som brukes når motivet beveger seg raskt. På følgefokus hadde speilrefleks et stort overtak i starten, det er fortsatt der, men mye mindre nå. Fordelen til speilløse er at de kan lages mindre, og er det det du ønsker så kan det være lurt å bytte. Speilløse har gjerne også lit bedre autofokus i videomodus. Hva du velger er primært smak og behag. Som flere har kommentert finnes det masse å velge i og du finner ingen dårlige modeller i dagens marked. A6000 som du nevner er veldig bra, vil du ha 4K video så sjekk Panasonic G7. Vær obs på at standardzoomene som følger med ikke er noen superobjektiv, men optisk er de ofte helt kurrante selv om byggekvalitet kan være dårlig. Vet ikke helt hva du ser for deg av objektiv, men har du ikke noe spesielt i tankene kan det uansett være greit å starte med en rimelig standarzoom. Ser du ikke for deg noen annet enn ett objektiv kan det være at du kan ha like mye glede av et av de bedre kompaktkameraene. Objektiv som sitter på disse har ofte bedre lysstyrke og mange ganger også større zoomområde enn en 3x standarzoom til et systemkamera. Sonys RX100-serie er veldig populære og gode kameraer, men med ganske lite zoomområde. Sony RX10 II har mer zoom, fast F2.8 objektiv og tar opp 4K video. Andre interessante modeller med fastmonter objektiv er Panasonic FZ1000 og LX100 og Canon G5x. 1 Lenke til kommentar
makko Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Jeg har nettopp kjøpt NX500 selv og er godt fornøyd med det, men man bør ha i bakhodet at Samsung sannsynligvis slutter å produsere fotokamera i år. Det er et ypperlig kamera, men man vet ikke hvor lenge man kan kjøpe objektiver eller reservedeler til Samsung, Jeg har allerede NX-objektiver og utstyr, derfor ville jeg ha et best mulig kamera slik at jeg ikke trenger å kjøpe nytt system på noen år. Hvis jeg skulle kjøpt nytt systemkamera nå ville jeg også kikket på Olympus og Fuji, men det er kanskje fordi jeg liker utseendet på disse og vet at Fuji er flinke til å levere oppdateringer til kameraene sine etter man har kjøpt dem. Sony og Panasonic har også gode kamera. Hvis du ikke setter deg inn i detaljene og bruken av kameraene så har du neppe behov for RAW... Samsung slutter med kompaktkamera i en del land, de slutter ikke med systemkamera.... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Jeg har nettopp kjøpt NX500 selv og er godt fornøyd med det, men man bør ha i bakhodet at Samsung sannsynligvis slutter å produsere fotokamera i år. Det er et ypperlig kamera, men man vet ikke hvor lenge man kan kjøpe objektiver eller reservedeler til Samsung, Jeg har allerede NX-objektiver og utstyr, derfor ville jeg ha et best mulig kamera slik at jeg ikke trenger å kjøpe nytt system på noen år. Hvis jeg skulle kjøpt nytt systemkamera nå ville jeg også kikket på Olympus og Fuji, men det er kanskje fordi jeg liker utseendet på disse og vet at Fuji er flinke til å levere oppdateringer til kameraene sine etter man har kjøpt dem. Sony og Panasonic har også gode kamera. Hvis du ikke setter deg inn i detaljene og bruken av kameraene så har du neppe behov for RAW... Samsung slutter med kompaktkamera i en del land, de slutter ikke med systemkamera.... http://www.eoshd.com/2016/01/the-latest-on-samsungs-nx-camera-business-shutdown-coming-to-the-us/ Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg har nettopp kjøpt NX500 selv og er godt fornøyd med det, men man bør ha i bakhodet at Samsung sannsynligvis slutter å produsere fotokamera i år. Det er et ypperlig kamera, men man vet ikke hvor lenge man kan kjøpe objektiver eller reservedeler til Samsung, Jeg har allerede NX-objektiver og utstyr, derfor ville jeg ha et best mulig kamera slik at jeg ikke trenger å kjøpe nytt system på noen år. Hvis jeg skulle kjøpt nytt systemkamera nå ville jeg også kikket på Olympus og Fuji, men det er kanskje fordi jeg liker utseendet på disse og vet at Fuji er flinke til å levere oppdateringer til kameraene sine etter man har kjøpt dem. Sony og Panasonic har også gode kamera. Hvis du ikke setter deg inn i detaljene og bruken av kameraene så har du neppe behov for RAW... Samsung slutter med kompaktkamera i en del land, de slutter ikke med systemkamera.... Både Japan Photo og Scandinavian photo som er de to største fotoforretningene i norge har solgt ut alle Samsung systemkameraer de hadde. Så man får ikke kjøpt slike kameraer fra dem lengere. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg tenker på å kjøpe meg et Compact System Camera, såkalte mirrorless system camera. ... ...slutt å tenk på det, når... Jeg kjøpte en Canon EOS 550D for noen år siden. Bildene mine blir ikke alltid gode. Heller har jeg ikke tatt meg tid til å lære meg alle de tusen forskjellige innstillingene, blant annet lukketid, F3.5-F22 og ISO-verdi. Har vært fotoentusiast nok til å være villig å bruke tid til å lære meg alt. Jeg bruker i 90% av tilfellene den automatiske innstilling. ...du allerede har et godt kamera og du mye heller bør satse på å bygge kompetanse enn å bygge utstyrspark, fo etter det... Det som er viktigst for meg er bra bildekvalitet, RAW-format og at det er enkelt å bruke. Slippe å knote med for mange innstillinger for å ta et bra bilde i øyeblikket (spesielt under dårlig lys). Å kunne ha kamera i lommen er ikke viktig for meg. Skal vel uansett sette på et godt objektiv. ...kan du kanskje utnytte råfilene dine og du vil slippe å knote med innstillinger og sånt fordi du KAN det du driver med. Du trenger ikke bruke så mye penger på kompetansebygging hvis du ikke vil, eller finner deg et godt kurs, det eneste du MÅ investere er tid. Sett deg et mål om å kjenne kamera ditt godt og kunne utvikle gode bilder fra råfilene dine innen sommeren. Det bør kanskje være oppnåelig. Da har du noe du kan bygge videre på. Først da vet du kanskje om kamera ditt har noen begrensninger eller ikke og i så fall hvilken type kamera du bør se etter... Lykke til. 3 Lenke til kommentar
LBe Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Mye fornuftig i det du skriver, rogkas men det kan jo tenkes at TS har gått lei av EOS 550D og ønsker å revitalisere interessen ved å kjøpe nytt kamera. Har gjort det selv dvs kjøpt noe nytt fordi jeg hadde lyst til å prøve noe annet og ikke fordi det gamle ikke var bra nok. Vanskelig å anbefale noe man ikke selv har prøvd, men hvis jeg skulle komme med en anbefaling måtte det være fuji X-T1 som jeg har brukt et år nå og som jeg er godt fornøyd med. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Mye fornuftig i det du skriver, rogkas men det kan jo tenkes at TS har gått lei av EOS 550D og ønsker å revitalisere interessen ved å kjøpe nytt kamera. Har gjort det selv dvs kjøpt noe nytt fordi jeg hadde lyst til å prøve noe annet og ikke fordi det gamle ikke var bra nok. Ja, det er klart. Gå lei av ting er noe jeg fint kjenner meg igjen i. Da kan man tenne gnisten igjen med å kjøpe noe nytt. Men det hjelper lite hvis man ikke kan det man driver med. Jeg blir ikke en god syklist bare ved å kjøpe meg en sykkel... Vanskelig å anbefale noe man ikke selv har prøvd, men hvis jeg skulle komme med en anbefaling måtte det være fuji X-T1 som jeg har brukt et år nå og som jeg er godt fornøyd med. Fuji X-T1 kan jeg også varmt anbefale. Et supert kamera, faktisk en liten elektrodings man nesten kan bli litt glad i...hehe... Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 ... men det kan jo tenkes at TS har gått lei av EOS 550D og ønsker å revitalisere interessen ved å kjøpe nytt kamera. Det kan jo være en god grunn det, men det er ikke det TS spør om. Viktig å tenke litt gjennom årsaken til ønske om noe nytt. Er det som du sier for å øke interessen igjen kan det være lurt, men tror man at man automatisk får bedre bilder ved å oppgradere blir det fort bomkjøp når man allerede har et ganske bra kamera. Lenke til kommentar
LBe Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 OK. Det gikk ikke klart fram for meg at årsaken til at TS ville ha nytt kamera var at bildene ble for dårlige med 550D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå