Mr. Spaceworld Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Skal overklokke min 5820k. Sånn jeg har forstått det så er det hovedsaklig justering av CPU core og CPU voltage. Jeg har lyst å se hvor høyt jeg kan gå bare fordi Også legge meg litt lavere på 24/7 klokking. Her er mine spørsmål 1. For å nå maks skal jeg da øke core til pc'n blir ustabil for å så begynne å øke voltage? 2. Jeg har startet på på 1,200 volt. Hvor mye bør jeg øke om gangen og hva er for mye voltage? 3. Hva er for høy temp for en cpu av min type? 4. Tar pc'n/cpu'n skade av at den krasjer under testing? For øyeblikket har jeg bare testet stress test med Intel sin XTU (ikke mer enn 5 min om gangen). 4,5Ghz fungerer på 1.200V. Har en temp som varierer mellom 58-65 grader. Går jeg opp til 4,6 krasjer den. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Leser alle guider og tester jeg kommer over. I mange av testene leser jeg at overklokkingen av CPU'n går hardt ut over hastigheten på minne? Er dette noe jeg bør passe på? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 1. Ja, det er det jeg gjør ihvertfall 2. Helt greit å starte på det, øk den med 0,010/0,005 om gangen. Trenger ikke alltid så mye for å få den stabil. 3. Jeg ville ikke gått noe høyere enn 75/80 grader selv, men den tåler vel opp til 95 grader hvis jeg husker riktig. 4. Ikke så vidt jeg vet, men her har jeg egentlig ikke peiling, greit hvis noen kan bekrefte dette. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 1. Ja, det er det jeg gjør ihvertfall 2. Helt greit å starte på det, øk den med 0,010/0,005 om gangen. Trenger ikke alltid så mye for å få den stabil. 3. Jeg ville ikke gått noe høyere enn 75/80 grader selv, men den tåler vel opp til 95 grader hvis jeg husker riktig. 4. Ikke så vidt jeg vet, men her har jeg egentlig ikke peiling, greit hvis noen kan bekrefte dette. Takk for oppklaring Havnet på til slutt på 4,7 Ghz ved 1,300V. Mener å huske at det krasjet tilslutt. Stabil på 4,6/1,725. Varmen var ikke så gæren da. Vippet mellom 65-71 grader så jeg kan kanskje gå høyere på volten, men slik jeg har fortsatt det så har jeg ikke være så heldig i "silikon-lotteriet"? Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 4,6 ved 1,725 Ehhh, 1,275 skal det selvfølgelig være. Hadde vel vært mer imponerende med 65-71 grader med den volten Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Tar nok ikke skade av at den kræsjer i stresstest i noen særlig grad. Alt opp mot 1.325/1,350 er helt innafor. Min kjører på 1,325 de siste 4 åra uten noe form for tull. Har du nok kjøling er det ingen problemer. Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 8. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2016 Tar nok ikke skade av at den kræsjer i stresstest i noen særlig grad. Alt opp mot 1.325/1,350 er helt innafor. Min kjører på 1,325 de siste 4 åra uten noe form for tull. Har du nok kjøling er det ingen problemer. Da skal jeg se hvor langt min NH-D15 kan ta meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå