Zeph Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Eg kikkar litt etter ein ny DAC og kom i den over nokre diskusjonar rundt kor viktig ein DAC er og kor mykje det er å hente ved å legge pengar i det. Har ikkje gått så djupt inn i materien endå, men så langt har eg sett mange som meiner det er bortkasta å bruke mykje pengar på ein DAC, og at ein rimeleg DAC klarar jobben fint. Blant ein blindtest med rimeleg og dyrt utstyr, der dei ikkje høyrte den store forskjellen og fleire valgte den billegaste som best. Edit: Ein anna test. Det er her snakk om stasjonære stereoanlegg, ikkje hovudtelefonar og liknande. Nokon som har ein formeining om dette? Eg veit det har vore mange diskusjonar rundt lyd og det tekniske, så noko definitivt svar kan eg kanskje ikkje vente, men når det er snakk om DAC, så er det vel gjerne noko ein kan måle på? Den har jo som hovudoppgåve å gjengi lyden så nær kjelda som mogleg. Endret 7. januar 2016 av Zeph Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Er ikke noe vits å bruke mer enn 10k på DAC. DAC og kabler gjør minst forskjell, selv om prisforskjellen kan være x10 eller x100 for den slags skyld. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Er ikke noe vits å bruke mer enn 10k på DAC. DAC og kabler gjør minst forskjell, selv om prisforskjellen kan være x10 eller x100 for den slags skyld. 10 000 vil eg påstå er allereie ganske dyrt. I den eine testen eg lenka til, har dei samanlikna ein til $2000 med ein til $2. Litt av poenget er at ein kan putte dei 10 000 i høgttalarar, forsterkar, reciever eller anna og sannsynlegvis få mykje meir igjen for pengane der, i form av lydkvalitet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg er selv veldig skeptisk til å bruke mer enn 2-3 tusen kr på en DAC. Dette fordi utviklingen på dette området går fremover, og det som er moderne i dag kan være utdatert "i morgen". Det jeg ser på som viktig med en DAC er at den har støtte for det jeg trenger av lydkilder, ikke forringer kvaliteten på signalet vesentlig og at den har XLR-utganger, da forsterkersettet mitt er fullbalansert. Selv bruker jeg en Cambridge DacMagic. Den kostet ca 2300 kr ny og har det jeg trenger. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg er selv veldig skeptisk til å bruke mer enn 2-3 tusen kr på en DAC. Dette fordi utviklingen på dette området går fremover, og det som er moderne i dag kan være utdatert "i morgen". Det jeg ser på som viktig med en DAC er at den har støtte for det jeg trenger av lydkilder, ikke forringer kvaliteten på signalet vesentlig og at den har XLR-utganger, da forsterkersettet mitt er fullbalansert. Selv bruker jeg en Cambridge DacMagic. Den kostet ca 2300 kr ny og har det jeg trenger. Fremover og fremover... Nå er jo R2R tilbake, som er ganske "old school"? Egentlig går DAC markedet meget tregt spør du meg... Jeg ble fortalt for 2 år av Doxa eieren at det ikke var vits å kjøpe dyr DAC nettopp pga dette, men det er visst egentlig ikke tilfellet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg skulle gjerne høre en teknisk begrunnelse på hvorfor en DAC til 10000 kan forsvares fremfor en til et par tusen, eller lavere. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Dyre DACer er jo teknisk bedre, men kanskje til liten nytte. Jeg har ikke hørt noen veldig dyre DACer dessverre. Tror du er på feil plass for DAC snakk! Jeg har eid Hegel HD20, Arcam irDAC og Audio GD Master 7. Sist nevnte har fått mye skryt, det er en R2R DAC med 8 PCM1704UK chipper (disse er ganske dyre). Hørte forskjell, men det var ikke sånn at jeg hørte mer av noe, mer detaljer eller noe slik. Men "signaturen" var forskjellig. Hegel HD20 hadde vokalene lengre framme i lydbilde, irDAC og Audio GD var mer nøytral her. Audio GD var kanskje litt smoothere overall. irDAC hadde best timing osv osv. TotalDAC, som kanskje er den beste DACen i verden bruker også PCM1704, R2R DAC. Voxativ, som regnes som en av de beste høyttalerne på markede bruker TotalDAC til sine demoer, da de mener det er den eneste DACen som låter tilnærmet like bra som det beste av platespillere! Endret 7. januar 2016 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Det som i all hovedsak utgjør forskjellene mellom to eller flere DACer er analogutgangen. Det finnes ikke noe slikt som en dårlig DAC chip i dag, i alle fall ikke i bruk innen audiobransjen, og de gjør alle akkurat den samme jobben like godt. Å konvertere to-kanals audio er tross alt en fullstendig triviell jobb og har vært det i mange, mange år. I design av og komponentvalg til analogutgangen finnes det imidlertid et utall valg og muligheter og det er disse som avgjør hvilken lyd og forskjeller i lyd man ender opp med. I utgangspunktet er det ca. ingen grunn til at en svært kompetent DAC behøver å koste mer enn en liten håndfull tusenlapper, men som på alle andre områder skal man jo også betale for merkelappen og den eventuelle prestisjen/skrytefaktoren som følger med på kjøpet. Kanskje også et fett kabinett som koster flere ganger som innmaten. 1 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Det som er vanskelig og si, ettersom jeg ikke har snøring på din forsterker, men det er vel en ganske potent forsterker. Så jeg tror ikke du er noe særlig tjent med og bruke masse penger på en dac, jeg hadde spurt om hjemmlån på hifi eller soundgarden, og tatt det der i fra.Brukt er jo som nevnt før lurt, man får ofte gode deals på brukt hifi.Ikke hørt svart på hvitt på hva andre sier, placebo og folks preferanser er enorm innen hifi-verdenen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå