Taffenh Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Hei folkens! Hva syns dere om at hvis man sliter økonomisk under utenlandsstudier og velger å jobbe litt for å få mat på bordet, så blir man automatisk meldt ut av folketrygden her i Norge og sitter igjen med null helse-forsikring? Endret 7. januar 2016 av Taffenh Lenke til kommentar
Finland Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Folketrygden, obligatorisk trygdeordning for alle som er bosatt i Norge. https://snl.no/folketrygden Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Folketrygden, obligatorisk trygdeordning for alle som er bosatt i Norge. https://snl.no/folketrygden Jeg spurte ikke "Hva er folketrygden". Jeg spurte hva du syns om situasjonen jeg nevner Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Du kan fortsatt være medlem i folketrygden dersom du ønsker det, så vidt jeg vet. Men det koster deg penger. Endret 7. januar 2016 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Det koster penger, Jeg måtte betale tilsvarende arbeidsgiver andelen dersom jeg ønsket å beholde folketrygden da jeg jobbet utenlands. 1 Lenke til kommentar
Finland Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Det koster penger, Jeg måtte betale tilsvarende arbeidsgiver andelen dersom jeg ønsket å beholde folketrygden da jeg jobbet utenlands. Systemet er jo ikke rettferdig Sosialismen er djevelens verk. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Ja, herregud, jobber man i utlandet så man ikke betaler skatt til Norge, burde man jammen få alt gratis fra Norge! 8 Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Det koster penger, Jeg måtte betale tilsvarende arbeidsgiver andelen dersom jeg ønsket å beholde folketrygden da jeg jobbet utenlands. Hvordan fant du ut hva du måtte betale? Hvem må jeg snakke med? Ja, herregud, jobber man i utlandet så man ikke betaler skatt til Norge, burde man jammen få alt gratis fra Norge! Mener du at, vi som er norske statsborgere og kommer til å betale millioner i skatt i løpet av livene våre, fortjener å miste helsevernet bare fordi vi velge å jobbe litt ved siden av da vi sliter økonomisk under studier som kommer til å komme Norge til gode i etterkant? Greit nok at folk som ikke skatter/bor i Norge lenger blir utmeldt men jeg syns ikke at det er rettferdig at det skal ramme norske utenlandsstudenter. Hadde vært "fair" om vi fikk et skattefritt frikort opp til 50.000 slik som vi har i Norge, det ville hjulpet veldig. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Det "rammer" ikke dere, dere må bare betale som alle andre! Hva i alle dager får deg til å tro at du skal få alt på sølvfat bare fordi du er student? 3 Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Det "rammer" ikke dere, dere må bare betale som alle andre! Hva i alle dager får deg til å tro at du skal få alt på sølvfat bare fordi du er student? Jeg betaler gjerne jeg! Det har jeg alltid gjort "få alt på et sølvfat", please... Spør virkelig ikke om mye fra staten her. Hva er forskjellen på å tjene 50.000kr skattefritt(frikort) i Norge eller Australia? Hadde vært flott om det var en måte jeg kunne skattet til Norge fra Australia på, men per dags dato så vet jeg ikke hvordan jeg kan få til dette. Denne politikken får meg til å tenke på Norge som en sykelig sjalu dame. Bare fordi jeg gav frøken Australia litt oppmerksomhet, så setter frøken Norge meg ut i kulda. (litt useriøst, I know, og over hode ikke helt korrekt) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Hva er forskjellen på å tjene 50.000kr skattefritt(frikort) i Norge eller Australia? At når du tjener 50.000 kr i Norge så betaler arbeidsgiver arbeidsgiveravgift til staten Norge, mens når du jobber i Australia så betaler ikke arbeidsgiver der arbeidsgiveravgift til staten Norge. Dette har ingenting med skatt å gjøre. Edit: Kanskje dette var feil, under nærmere undersøkelse. Edit 2: Nei, jeg tror det var rett. Bortsett fra at arbeidsgiveravgift er en slags skatt. Det er dog ikke en personskatt (altså noe du betaler). Endret 7. januar 2016 av Emancipate 3 Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Hva er forskjellen på å tjene 50.000kr skattefritt(frikort) i Norge eller Australia? At når du tjener 50.000 kr i Norge så betaler arbeidsgiver arbeidsgiveravgift til staten Norge, mens når du jobber i Australia så betaler ikke arbeidsgiver der arbeidsgiveravgift til staten Norge. Dette har ingenting med skatt å gjøre. Alright, takk for informasjonen! Men du mente at det gikk an å betale for å forsatt få være medlem av folketrygden. Vet du hvor jeg kan gjøre dette? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Eller, vent, jeg tror jeg skrev noe feil. Men det er nav.no som er det rette stedet å finne informasjon. Endret 7. januar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Vet du hvor jeg kan gjøre dette? Google "frivillig medlemsskap i Folketrygden", eller følg linken. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Nå skal det sies at for eksempelet med Australia så har Norge en spesial-avtale som går foran de generelle reglene om trygd i utlandet. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.42-trygdeavtale-mellom-norge-og-australia Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Hvis jeg har oppfattet rett, så er denne regelen en av de få fornuftige og rettferdige reglene i det norske velferdssystemet. I Norge ville du altså betalt skatt, og din arbeidsgiver ville betalt arbeidsgiveravgift for deg. Når du jobber i utlandet, for en utenlandsk arbeidsgiver, kreves det at du betaler både den samme skatten og arbeidsgiveravgiften til Norge for at du fortsatt skal få velferdsytelser i Norge. Det er jo veldig fornuftig, er det ikke? 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Teknisk sett er faktisk folketrygden ikke finansiert via skatteseddelen, men via en egen trygdeavgift på litt over 7 % som trekkes sammen med skatten. </asshole> Endret 9. januar 2016 av Shruggie Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Trygdeavgiften er en skatt. I tillegg finansieres folketrygden med Arbeidsgiveravgift, som også er en skatt. Endret 9. januar 2016 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Wow, mer asshole enn meg... Endret 9. januar 2016 av Shruggie Lenke til kommentar
Taffenh Skrevet 9. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2016 Hvis jeg har oppfattet rett, så er denne regelen en av de få fornuftige og rettferdige reglene i det norske velferdssystemet. I Norge ville du altså betalt skatt, og din arbeidsgiver ville betalt arbeidsgiveravgift for deg. Når du jobber i utlandet, for en utenlandsk arbeidsgiver, kreves det at du betaler både den samme skatten og arbeidsgiveravgiften til Norge for at du fortsatt skal få velferdsytelser i Norge. Det er jo veldig fornuftig, er det ikke? Jo, det høres fornuftig ut, viste bare ikke at jeg kunne gjøre det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå