Gå til innhold

VDSL på 8 minutter av 1 minutt, ideer?

Anbefalte innlegg

Begynte tidlig denne uken der nettet begynte å forsvinne hvert 8 minutt og er borte 1 minutt. Kan nesten stille klokken etter det.

Har vert på supporttelefon flere ganger. De mener at siden DSL/Internet-lampen lyser grønt hele tiden, så er det problemer i mitt nettverk. 

PROBLEMET mitt er at jeg har koblet bort ALT annet enn en laptop kablet rett til modemet uten at det gjør noe forskjell.

Jeg har også prøvd 3 forskjellige modem (ja jeg har liggende reserve-reserve-modem siden dette ikke akkurat er hyllevare)

Jeg mener det ikke har noe med linjekvalitet å gjøre (nettet er helt fint når det er her...) eller mitt utstyr, inkludert modem, all den tid det skjer med flere modem og uten at noe utstyr er tilkoblet (damen på support hadde åpenbart problemer med wifi/internt/eksternt nett).

Jeg er sikker på at det dreier seg om feil i sentralen jeg er tilkoblet. Mister IKKE forbindelsen til modem (noen av dem...) når nettet er borte, det er åpenbart den eksterne tilkoblingen.

Ut fra den erfaringen jeg har med drift må det enten være en ruter av noe slag som trenger omstart, eller en eller annen batteribackup som ligger og lader ut (mindre sannsynlig).

Noen som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linjen eller sentralen kan være ustabil. Du kan sjekke kapaks og se hvor langt unna sentralen er. Brukernavn/passord : skapaksprovider/prov

Det er godt mulig du vil få en mer stabil linje dersom hastigheten senkes. Du kan sikkert be ISP senke den midlertidig og se om problemet forsvinner da.

Lenke til kommentar

Modemet/ruteren har en WAN-adresse som mest sannsynlig er fast. Kommer du deg inn på modemet/ruteren slik at får sett på IP-innstillingene? Da kan du se gateway-adressen (evt. kan du spørre ISP), og prøve å pinge den kontinuerlig.

Faller den ut, ligger feilen før ISP sin gateway ruter som mest sannsynlig står i sentralen nær huset ditt.

Faller ikke den ut, ligger feilen etter...

Ikke direkte hjelp, men iallefall en nærmere diagnostikk av feilen  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Linjen eller sentralen kan være ustabil. Du kan sjekke kapaks og se hvor langt unna sentralen er. Brukernavn/passord : skapaksprovider/prov

Det er godt mulig du vil få en mer stabil linje dersom hastigheten senkes. Du kan sikkert be ISP senke den midlertidig og se om problemet forsvinner da.

Modemet/ruteren har en WAN-adresse som mest sannsynlig er fast. Kommer du deg inn på modemet/ruteren slik at får sett på IP-innstillingene? Da kan du se gateway-adressen (evt. kan du spørre ISP), og prøve å pinge den kontinuerlig.

Faller den ut, ligger feilen før ISP sin gateway ruter som mest sannsynlig står i sentralen nær huset ditt.

Høres merkelig ut om det er hastighet når dette skjer uavhengig av trafikk på linjen. Support mister kontakten med modemet når feilen inntrer (som sagt, hvert 8. minutt). Jeg tror ikke det ligger før eller etter ruteren til telenor, men i gateway ruteren.

(Ja jeg kommer inn på modemet mitt, og kan se ekstern/intern ip etc)

De truer som alltid med å fakturere om det viser seg at det er noe feil hos meg. Provoserer meg like mye hver gang.

Endret av zoomsalabim
Lenke til kommentar

Høres merkelig ut om det er hastighet når dette skjer uavhengig av trafikk på linjen. Support mister kontakten med modemet når feilen inntrer (som sagt, hvert 8. minutt). Jeg tror ikke det ligger før eller etter ruteren til telenor, men i gateway ruteren.

(Ja jeg kommer inn på modemet mitt, og kan se ekstern/intern ip etc)

De truer som alltid med å fakturere om det viser seg at det er noe feil hos meg. Provoserer meg like mye hver gang.

Kan du se om DSL-linken går ned eller ikke? Hvilket modem er det du bruker?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har du også skrudd av det trådløse nettverket?

For å oppdatere litt. Feilen er fortsatt ikke fikset. Og den er 100% temperaturavhengig. Skjer hver gang temperaturen synker under 10 minus, og skjer på flere hus. Nå har det bare vert en slik dag i vinter og akkurat den dagen var nettet mitt slik som beskrevet over. Da det stod på som verst i fjor sjekket jeg også nettet hos naboen og det var helt likt der. Oppe 8, nede 1 minutt. 

Nå får vi håpe det er 10 månder til neste gang været går ned i så mange minusgrader, så får jeg bare håpe det blir "rett" person man treffer på kundeservice første gangen. Når det er temperaturavhengig på vestlandet, så blir den byråkratiske tilnærmingen telenor har til drift og feilsøking veldig lite treffsikker.

Lenke til kommentar

Har du modemet på loftet eller noe?

Betviler deg ikke, men jeg vil tro at dersm det er selve linjen så ville jo "hele" nabolaget mistet forbindelsen.

Neida står godt og varmt og har 2 andre backupmodem klar til skifte siden det normalt er første snublefelle Telenor kundeservice legger ut for kunder med problemer (ja du må prøve nytt modem, vent en uke mens posten prøver å levere til deg).

Lenke til kommentar

Er det Telenor som er ISP?

Dere må jo dokumentere dette med temp og nedetid samt antall abonnenter det rammer, kan det være at dere er koblet til en VDSL-node som står i ett lite skap og dette skapet blir for kaldt slik at utstyret svikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...