Gå til innhold

Intel Nuc som media PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nvidia Shield er crap, vent til programvaren er ferdig. En liten pc er et mye bedre valg.

Kan du begrunne?

Helt i strid med mine egne erfaringer og jeg har prøvd det meste.

Lite responsiv, begrensede apper (både Plex og Netflix har dårligere UX enn på andre plattformer), grisestygg dings, dårlig fjernkontroll (opp virket bare 80% av gangene på begge enhetene jeg prøvde), masse Nvidia-drit som ikke virker (streamingopplegg).

Om man skal ha en 4k-android-boks er Shield helt klart det beste valget. Selv endte jeg opp med å bruke smart-tven de få gangene jeg faktisk bruker 4k-innhold og andre bokser til resten.  

Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er vel at Kodi kjører transcoding på klient, mens Plex kjører transcoding på server.

Plex er ansett som best dersom du streamer til mange enheter, spesielt over internett osv.

Kodi har flere plugins, noe live-tv support/plugins osv. som kan være kjekt.

Så kommer an på bruken. For TS er nok Kodi greiest. :-)

Lenke til kommentar

Pr. idag er det få bokser som støtter 4K direkte, spesielt via HDMI. Mulig det går via DisplayPort og adapter, men det har jeg ikke testet. Å kjøre 4K i 30Hz kan fungere greit på film, men f.eks tv-serier har vesentlig høyere bildeflyt. Alle menyer vil hakke og gli ujevnt. 

Har ikke prøvd nVidia Shield, så kan ikke si noe om respons, sviktende håndkontroller og nVidia-programvare som ikke virker osv, men til 1800kr virker det som et akseptabelt produkt til prisen. Men jeg kan definitivt ta feil der... 

Veldig mange tv'r har innebygde apper for Plex, og kanskje de støtter 4K? Da trenger man bare en nettverksserver eller harddisk koblet til tv'n. 

Lenke til kommentar

Jeg ville også testet de innebyggede appene, de kan faktisk funke helt OK (sammenliknet med Shield iallfall) på en del tver. Kommer helt an på modell. 

Hvis ikke ville jeg vurdert å kjøpe en Shield på Elkjøp og teste litt, og evt. bruke 30-dagers-garantien. Det var det jeg gjorde, og selv om min ble levert tilbake kan det jo hende andre vurderer annerledes. 

Lenke til kommentar

Nvidia Shield er crap, vent til programvaren er ferdig. En liten pc er et mye bedre valg.

Kan du begrunne?

Lite responsiv, begrensede apper (både Plex og Netflix har dårligere UX enn på andre plattformer), grisestygg dings, dårlig fjernkontroll (opp virket bare 80% av gangene på begge enhetene jeg prøvde), masse Nvidia-drit som ikke virker (streamingopplegg).

Om man skal ha en 4k-android-boks er Shield helt klart det beste valget. Selv endte jeg opp med å bruke smart-tven de få gangene jeg faktisk bruker 4k-innhold og andre bokser til resten.  

Høres ut som du har vært litt uheldig.

Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i et eneste av punktene dine, men heller helt motsatt:

• Svært responsiv. Rask oppstart. Rask start av apper.
  • Når det gjelder utvalg av apper har jeg funnet alle de jeg trenger til mitt bruk.
  • Appene har også både sett bra ut og fungert som de skal.
  • Selve dingsen er kanskje den lekreste medieboksen jeg har hatt/sett. Her forstår jeg ikke hva du mener. Det er dog subjektivt.
  • Kontrollen er kjempekjekk. Spesielt talekommandoer fungerer flawless.
  • Streamer spill fra pc til shield. Det funker knallbra til spill som ikke er first person shooters.
Lenke til kommentar

Synd den har dårlig trådløst wifi adapter.

Men man kan kople kablet ethernett.

Test DinSide i Novemberhttp://www.dinside.no/935222/nvidia-shield-tv

Vurderer denne i stua.

Wifi har aldri vært et tema for meg. Her kan jeg ikke uttale meg. Det burde dog være fy fy for alle som driver med streaming av hd materiale. De fleste 1080p filmer i god kvalitet er jo 8gb +++

Bruker selvsagt kablet og har lagt opp Gbit der fra før. Men det er kjekt å ha begge deler (som jag har nå med en B9150 fra Samsung)

Lenke til kommentar

Kan du begrunne?

Høres ut som du har vært litt uheldig.

Jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i et eneste av punktene dine, men heller helt motsatt:

• Svært responsiv. Rask oppstart. Rask start av apper.
  • Når det gjelder utvalg av apper har jeg funnet alle de jeg trenger til mitt bruk.
  • Appene har også både sett bra ut og fungert som de skal.
  • Selve dingsen er kanskje den lekreste medieboksen jeg har hatt/sett. Her forstår jeg ikke hva du mener. Det er dog subjektivt.
  • Kontrollen er kjempekjekk. Spesielt talekommandoer fungerer flawless.
  • Streamer spill fra pc til shield. Det funker knallbra til spill som ikke er first person shooters.

Har ikke lagt merke til noen av dine problemer Audun_K, fungerer helt perfekt for meg (samme som Strato).

Håper dog på noen flere apper etterhvert, mangler Viaplay og Tv2 Sumo. 

Viaplay har jeg håp på ihvertfall, ikke Tv2 Sumo de er jo helt tragiske (Chromecast fungerer ikke, vært i beta i over 1 år og fungerer kun på android, ikke ios eller nyeste chrome). 

Lenke til kommentar

Jeg fikk min Shield i går, og den skuffet. Ytelsen i Kodi er langt unna ytelsen til NUC'en når det gjelder skanning av bibliotek. Den er ikke egnet til hverdagsbruk.

Hvis du skal gå for en NUC med det formål å bruke Kodi, så ville jeg styrt unna Celeron-modellene. Maskinen jeg har kjører rent Intel-chipset. Dette kan ha endret seg i senere modeller.

Andre alternativer kan være Rpi2 og Cubox. Jeg har begge disse, og Cuboxen brukes nesten daglig av barna, dog ikke med det fulle biblioteket eller jevnlige skanninger. Skal fikle litt mer med Rpi2 i helgen for å se hvordan ytelsen er med sshfs og kryptering. Cubox støtter dessverre ikke sshfs med OpenELEC, og for meg er det ankepunktet mot denne søte maskinen. Har ikke testet Vero.

Når jeg tenker meg om tror jeg skal prøve OSMC fra Sam Nazarko på Cuboxen i helgen. Maskinvaren skal vel være identisk.

Lenke til kommentar

Hva er Kodi?

Samme som XBMC.

Et godt alternativ til Plex. Minst like bra. Mulig en del bedre.

Heh heh, du påstår at du har god kjennskap til mediesenter, også kommer du med en uttalelse som dette? Kodi er XBMC, de skiftet navn for en god tid tilbake. Plex er en fork av det som i sin tid het XBMC, men er fundamentalt annerledes enn Kodi.

Plex er annerledes fordi du trenger både server og klient sessions. Det vil si at du har Plex Media Server kjørende (på separat maskin) som prosesserer biblioteket ditt i den forstand at den organiserer og henter metadata. De fleste innstillingene du kan endre på må gjøres på server, og også her er det ganske store begrensninger. Klienten er kun til avspilling, og selv om det er en begrenset mulighet for channels/add-ons ligger det helt andre muligheter i Kodi. Plex har muligheter for transcoding og vil benytte dette hvis det ikke er tilstrekkelig båndbredde/CPU-kapasitet til å spille av original stream.

Kodi er en ren klient som monterer opp lokale eller remote mapper. Kodi støtter en rekke protokoller (SMB, AFP, NFS, SFTP, SSH, Webdav), selv om ikke alle fungerer like godt. NFS fungerer meget bra. Den innbygde SSHFS, SFTP og Webdav har jeg dårlig erfaring med, men får du tatt i bruk native SSHFS så er dette fjellsolid. Har aldri prøvd SMB og kommer heller aldri til å prøve det, men en kollega av meg sier det fungerer "greit".

Jeg benytter både Plex og Kodi, og begge har sine styrker og svakheter. Kodi brukes i stua, i et tilpasset oppsett uten de begrensningene Plex har, mens Plex brukes på hytta og mens jeg er på farten. Fordelene med Plex er at biblioteket håndteres av server og at det kan brukes på remote locations uten at båndbredde er et utstrakt problem. Kodi er "hardcore" og lar det finjustere oppsett, innstillinger, samt bygge på med add-ons for undertekster og en hel haug med add-ons som er tilgjengelig i offisielle og uoffisielle repo.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Om man bare er sånn passe interessert er Plex fantastisk. Du har kontroll på hva som er sett på kryss av klienter, kan ha sentral backup av bibliotek og kan bruke en hviklen som helst tynn boks på klientsiden (både tven, apple-tven og ps4en min har Plex-klient, så jeg ser fra den enheten jeg til enhver tid er inne på).

Kodi kan alt, men ingenting fantastisk. Plex kan lite, men er veldig bra på det det gjør.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg regner Kodi som en bedre løsning enn Plex.

Noe av det jeg ikke liker med Plex er de begrensede mulighetene som er når man først støter på problemer. Logg- og feilmeldinger er dårlig forklart, og det er lite supportinformasjon å finne på nettet. Plex Pass-repo fungerer som en beta-test, og man kan oppleve at en fersk oppdatering i Plex Pass-repo knekker systemet. For meg er ikke det holdbart.

Jeg har brukt Kodi siden det het Xbox Media Player på den første Xbox'en, og jeg er meget fornøyd med utviklingen, løsningen og mulighetene programvaren byr på. Det er også et av de få mediesenterne som man kan legge inn som stand-alone distro gjennom f.eks. OpenELEC og Kodibuntu. Det finnes sikkert mediesentre som er vel så gode (JRiver etc), men siden disse kjøres i Windows har jeg aldri prøvd dem og er ikke interessert.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Hva er Kodi?

Samme som XBMC.

Et godt alternativ til Plex. Minst like bra. Mulig en del bedre.

Heh heh, du påstår at du har god kjennskap til mediesenter, også kommer du med en uttalelse som dette? Kodi er XBMC, de skiftet navn for en god tid tilbake.

Oisan. Noen ganger kan det være lurt å lese et innlegg to ganger før du svarer.

Jeg sier jo akkurat dette. Kodi er det samme som XBMC. Grunnen til at jeg nevnte xbmc er fordi jeg har inntrykk av at flere har hørt om det og vet hva det er.

Kodi og plex er definitivt alternativer til hverandre. Begge har svakheter og styrker.

Fatter ikke hva du gnåler etter.

Lenke til kommentar

Om man bare er sånn passe interessert er Plex fantastisk. Du har kontroll på hva som er sett på kryss av klienter, kan ha sentral backup av bibliotek og kan bruke en hviklen som helst tynn boks på klientsiden (både tven, apple-tven og ps4en min har Plex-klient, så jeg ser fra den enheten jeg til enhver tid er inne på).

Kodi kan alt, men ingenting fantastisk. Plex kan lite, men er veldig bra på det det gjør.

Enig med deg i det Audun. Plex er spesielt fantastisk på mobiltelefoner og generelt over nettet.

Som stueklient foretrekker jeg Kodi rent visuelt, men Plex er mye mer praktisk dersom du har mange enheter du streamer til. Det fungerer jo alltids å bruke begge deler. Kodi i hjemmet og Plex til streaming. Men jeg foretrekker å holde meg til en plattform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...