Disco Stu Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hepp Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en renault Zoe. Jeg leser imidlertid i forskjellige tester at den stadig blir trukket for komplisert lading, og at man stort sett ikke kan lade fra vanlig stikk. Bilen jeg har fått tilbud på er med intens easy charge, med medfølgende hjemmelader og montering av denne.. -Kan noen forklare litt hva som er greia med ladingen? -Må hjemmeladeren ha egen kurs fra sikringsskapet? Eller kan den hekte seg på den kursen som allerede går ut. Det er en 16A, men tar også for seg kjellerstuen. -Hvordan er lademulighetene rundt om i Oslo? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Jeg har ikke erfaring fra Zoe, men en ting jeg kan svare deg på er kursen. Kursen en elbil skal lade for skal være en egen dedikert kurs med eget jordfeilvern som er av type b(likestrøm). Så du må nok få lagt ut en ny kurs, og det er nok ikke i prisen. PS: Les denne http://elbil.no/nyheter/elbiler/3338-na-skal-du-kunne-lade-renault-zoe-overalt Endret 7. januar 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Iflg prislisten er alt (?) med: Ladeløsningene inkluderer ***: - Wallbox/hjemmelader - Installasjon av Wallbox/hjemmelader - Inntil 15m kabel fra ditt sikringsskap til ladepunktet (kabler må kunne trekkes i eksisterende rør eller festes på vegg) - Nødvendige elektriske sikkerhets- og tilkoblingsenheter - En transformator dersom det er behov for dette Da vil du kunne lade hjemme. Ulempen med Zoe er at du ikke kan lade fra vanlig stikk. Har ikke sett så mye på dette (har ikke Zoe selv), men antar dette har å gjøre med at det i Norge er mest vanlig med IT-anlegg, mens resten av verden har TN. Jeg antar (kanskje feil?) at du ikke kan lade fra 16A ladepunkter i Oslo, men at du kan lade fra hurtigladere fra bl.a. Fortum (1 års hurtiglading er gratis). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Om en leser linken jeg la ved så har Renault laget en portabel transformator som fikser opp i problemene rundt IT lading, slik at en kun må kjøpe denne for å kunne lade "overalt" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Spørsmålet er hvor stor og tung den portable er, da "portabel" ikke er et entydig begrep. Dersom den ser slik ut http://www.tv2.no/a/5941177 tar den halve bagasjerommet i bilen, og er ikke særlig hensiktsmessig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Spørsmålet er hvor stor og tung den portable er, da "portabel" ikke er et entydig begrep. Dersom den ser slik ut http://www.tv2.no/a/5941177 tar den halve bagasjerommet i bilen, og er ikke særlig hensiktsmessig. Jo den så noe stor ut, men det er jo ikke ofte en kommer utenfor slike problemstillinger med en slik bil. Den brukes fra hjemmet til nærområdene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 For de som skal ha den som pendlerbil, og må lade både hjemme og på jobben, kan det bli litt upraktisk. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 For de som skal ha den som pendlerbil, og må lade både hjemme og på jobben, kan det bli litt upraktisk. Nja, godt mulig jobben har TN eller så kan den plasseres på jobben, i frunk osv. Absolutt verdt det om en ser på fordelene med bilen IMO. Men det er jo helt opp til TS hva han mener Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvis man pendler pleier man ikke ta med tunge ting? Så klær, laptop etc etc burde få plass i baksetet uten store risikoer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvis man pendler pleier man ikke ta med tunge ting? Så klær, laptop etc etc burde få plass i baksetet uten store risikoer. Du mener det er uten risiko å ha en laptop liggende i baksetet? Grøss. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Ved en krasj i bare 50 km/t vil en ting ha en kraft på 30 ganger sin egen vekt når det går gjennom luften fremover i bilen. En halvliter cola kan treffe deg i bakhodet med en kraft på 15 kilo. Er dette noe du har lyst til å oppleve? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Nå sporer vi av her folkens... 2 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvis man pendler pleier man ikke ta med tunge ting? Så klær, laptop etc etc burde få plass i baksetet uten store risikoer.Du mener det er uten risiko å ha en laptop liggende i baksetet? Grøss.Laptop vil jo fortsatt få plass i bagasjerommet selvom den gule boksen er det, tenk litt da... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvis man pendler pleier man ikke ta med tunge ting? Så klær, laptop etc etc burde få plass i baksetet uten store risikoer.Du mener det er uten risiko å ha en laptop liggende i baksetet? Grøss. Laptop vil jo fortsatt få plass i bagasjerommet selvom den gule boksen er det, tenk litt da... Da må du tenke selv før du skriver at man kan slenge laptopen i baksetet. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 ^^ Jeses håpløst jo... 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Zoe er en liten bil, så dersom rekkevidden ikke er viktig, hadde jeg heller kjøpt en trilling (iMiev/iON/C-Zero), og spart 70.000. Helst hadde jeg lagt til noen kroner og kjøpt en eGolf. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Zoe er en liten bil, så dersom rekkevidden ikke er viktig, hadde jeg heller kjøpt en trilling (iMiev/iON/C-Zero), og spart 70.000. Helst hadde jeg lagt til noen kroner og kjøpt en eGolf. Eller om rekkevidden er viktig ville jeg lagt i noe mer å ventet på leaf med 30kWh batteriet som kommer i år(tror jeg?) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Leaf 30 kwh begynner straks leveringer på. Cirka 250k. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Test her: http://elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3692-aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Hva med å prøvekjøre flere elbiler ? da jeg skulle velge elbil prøvekjørte jeg leaf og Zoe , endte opp med leaf og valget var enkelt . I etterkant prøvde jeg bmw og nå angrer jeg faktisk litt på kjøpet av leafen men er egentlig fornøyd ! Over til Zoe , du må ha 400V TN nett for å kunne lade zoe , 11kw eller 22kw. Altså en kurs på endten 16A eller 32A på 3fas . Zoe 2016 har vel bare 22kw ac lading mens 2015 har 43kw ac lading tror jeg !! Så noe hurtiglading er det altså ikke . Hvis du syntes det er greit å fryse kan du kjøpe trilling ^^ med leaf kan du forvarme bilen og den har også varmepumpe !! Anbefaler deg å gå igjennom behov nøye og kanskje legge litt ekstra penger I bilen for å få oppfylt flest mulig krav ☺ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå