Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avensis, 1,6l vinterføre

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da har du et av de beste dekkene på markedet, og kan neppe skylde på dekkene. Nå er det ikke alltid at alle dekk er like gode på alle biler, så et (dyrt) alternativ er å bytte til for eks Nokian-dekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du merker vel om antispinn funker eller ikke? Dersom den ikke er i orden, skal det lyse en gul lampe et sted. Dersom den er i orden, vil lampen blinke når bilen spinner, og den vil forsøke å bremse det hjulet som spinner.

Lenke til kommentar

Lampen skal vel blinke om antispinn slår inn.

Letteste måten å finne ut om du har antispinn er uansett bare å se om motoren begrenser seg selv når du spinner. Slår du av antispinn så skal du få fri akselerasjon av hjulet som spinner (dvs. du kan gi så mye gass du vil). Mens med antispinn så virker det nesten ut som hjulet setter seg fast, og motoren lugger litt ved gasspådrag.

Lenke til kommentar

Du skal ha rimelig avansert teknologi i en 2009 Avensis, så med mindre noe har gått galt så skal antispinn fungere. Hvorvidt du får lys eller lyset blinker, vet jeg ikke noe om.

På min BMW så får jeg ihvertfall opp en oransje triangel med sirkel rundt hver gang DSCen slår inn.

Lenke til kommentar

Du skal ha rimelig avansert teknologi i en 2009 Avensis, så med mindre noe har gått galt så skal antispinn fungere. Hvorvidt du får lys eller lyset blinker, vet jeg ikke noe om.

På min gamle Yaris fra '06, blinket det også i tillegg til at det selvsagt var lett å merke på bilen når det var aktivt - like som det er lett å merke når ABS er aktiv.  Det er også kilden til den eneste feilen på bilen i en 10 års periode; en ESP sensor på et av hjulene feilet og det stod da også som konstant varselsikon i dashboardet.  

Jeg mener ikke ESP var med på laveste utstyrsgrad.  Det var det i al fall ikke på Aygo'er. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skjønner, nei, da har ikke jeg antispin.

Det kan ikke stemme, en 2009-modell må da ha antispinn. De fleste biler har hatt dette fra ca 2000.

Lenke til kommentar

Det kan også være lufttrykket :)
Besteforeldrene mine kjøpte seg helt ny Nissan Qasqai (skriveleif) og der hadde de fullt for mye? luft, som gjor at de sto på samme plass. Kom seg ikke av gåre.

Etter de hadde fått rett lufttrykk på dekka kom de fram over alt!

Så de lærte det at de måtte sjekke lufttrykket selv og ikke bare kjøre etter verksted hadde "ordnet".

Vet selv også at verkstedene bare fuller feks 2bar når dekke skal ha 2.7bar (min egen bil, bmw e46 320dat)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...