Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hei, jeg har en Toyota Avensis, 1,6l,stasjonsvogn, 2009 modell. Jeg opplever den som ekstremt dårlig på vinterføre. Den spinner på nesten flatmark, og står fast der "alle" andre kommer frem kjempelett. Jeg har nye vinterdekk (piggfrie), og andre som har kjørt bilen har også kommentert dens dårlige vinteregenskaper. Dette er jo en veldig populær bil, og synes derfor det er rart jeg ikke hører om andre med samme erfaring. Kan det derfor være noe feil med bilen min? Eller har noen en teori på hvorfor min spinner så lett? Er takknemlig for alle svar og råd. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvilke dekk (merke, modell, størrelse), lufttrykk og evt rulleretning. Kan du sjekke dette? Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Takk for svar. Er usikker på dekkspesifikkasjonene, men de ble solgt, anbefalt og satt på av merkeverksted. Har byttet vinerhjul engang, og hadde samme problemet med de forrige, Dengang solgt og satt på av et annet verksted. Virker derfor som problemet ikke sitter i dekkene. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Takk for svar. Er usikker på dekkspesifikkasjonene, men de ble solgt, anbefalt og satt på av merkeverksted. Har byttet vinerhjul engang, og hadde samme problemet med de forrige, Dengang solgt og satt på av et annet verksted. Virker derfor som problemet ikke sitter i dekkene. Har vanskelig ved at forestille meg hva det ellers kan være. Kan snart kun være snakk om dekk og/eller kjøreferdigheter hos sjåføren. Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg følger tankegangen din. Grunnen til at jeg mistenker andre årsaker er at forskjellige vinterdekk, satt på av forskjellige verksteder, gir de samme problemene. Har også fått forskjellige til å prøve bilen, også veldig erfarne sjåfører, og de kommenterer alle det samme. Lurer derfor på om det kan finnes andre faktorer? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Er det samme hjul som spinner hver gang? Eller spinner den dels på begge hjulene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Info om dekkmerke, modell, dimensjon og produksjonsår er interessant. At dekkene er anbefalt av et verksted betyr som regel at det er denne type dekk de tjener mest på. Har du forsøkt å vaske dekkene, for å få bort stoffer fra produksjon? Ble de kjørt litt på bar asfalt før snøen kom? Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Ja, jeg opplever at det spinner dels på begge hjulene. På dekkene står det: 205/55 R16 T XL, CONTINENTAL, usikker på produksjonsår. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvor nye er dekkene? Har du slitt ned fargestripene? Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Dekkene er nye denne sesongen, og verkstedet sa nettopp at de er 'veldig bra og uslitte' Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Så du har fått kjørt de inn? Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Ja, de skal være innkjørt, (og hadde samme problemet med forrige dekk-sett også) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Klarer ikke å tenke meg noen grunner til at bilen skal være så dårlig på vinterføre. Du har gode dekk, og Avensis har ikke noe spesielt rykte på seg for å være en bil dårlig på vinterføre. Den er også FWD med en frontalt vekt-bias, så grep under akselerasjon burde være det siste problemet ditt. Om du virkelig tror at noe kan være galt med bilen så kan du jo prøve å ta en diagnose, og se om anti-spinn eller ESP slår ut noen feilmeldinger. Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Ja, kanskje det kan være lurt å sjekke antispinn og ESP. Det er akkurat det at de ikke har noe dårlig rykte på seg som gjør at jeg er så overrasket, for den er virkelig dårlig. (Sliter hver dag med å komme opp en slak bakke hjemme på byggefeltet, på vanlig vinterføre, der ingen av de noen hundre andre passerende har noe problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Continental er fabrikatet, men hvilken type er det? Continental lager mange typer vinterdekk, og ikke alle er egnet for norsk vinterføre. Produksjonsinfo er 4 små tall som er stemplet inn på den ene siden av dekket. Eks 4813 betyr at dekket er produsert uke 48 i 2013. Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 På dekket står det også CPOF CPVX 3514 Kan det være dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 3514 betyr uke 35 2014, som er ganske nye dekk. Hva heter dekkene mer enn Continental? Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Lurer på om det heter ContiProContact Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvor har du kjøpt disse? Høres ut til å være et dekk som er tilpasset syd-Europeiske vinterforhold, og er uegnet i norden. Bytt til ContiVikingContact, så merker du forskjell. Lenke til kommentar
Mannheim Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Beklager, jeg skrev feil, merket er CountiVikingContact 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå