suuhoo Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hei Jobber i dag som bilmekaniker. Trives greit nok i jobben, men helsa sliter jeg sånn smått med. Dette er vel egentlig mest pga flere skader i løpet av mine yngre aktive dager. Så vet ikke hvor lenge jeg gidde å holde på som bilmekaniker. Så lurer på om noen av dere har vært bilmekaniker og skiftet jobb eller vet om noen andre veier å gå uten for lang utdanning. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Regner med at du kan gå teknisk fagskole hvis du har fagbrev. Du kan også undersøke om du oppfyller 23/5-regelen hvis du kunne tenke deg å få generell studiekompetanse, og studere. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Har generell studiekompetanse, skulle kanskje nevnt det i første post. Gikk idrett på videregående, så 1 år folkehøgskole, så prøvde jeg meg på ingeniør 1 år, men trivdes ikke helt med det. Synes det var meget kjedelig da, men det er 6 år siden nå. Så begynt jeg som voksenlærling som bilmekaniker. Fikk fagbrev for 2 år siden. Har alltid vært interessert i motorer og slikt. Hva er egentlig teknisk fagskole? Hva kan jeg bli da? Edit: Fant en tråd om det her på forumet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=840179 Kunne jo vært interessant med teknisk fagskole om det er slik at det er lettere å få seg en jobb som ikke er så fysisk. Endret 7. januar 2016 av Freestyle199 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Teknisk fagskule er på mange måtar ein mellomting mellom fagbrev og ingeniørutdanning. Ei slik utdanning vil nok være det mest aktuelle. Sjølv om du syntes at det var kjedelig sist gong du gikk på ingeniørstudiet så kan dette ha endra seg no når du har fått prøve deg på den meir praktiske sida. For mange er det langt lettare å lære teorien når ein har litt kjennskap til korleis ting heng saman i praksis. I tillegg er det ganske vanlig å henvise til at du kan vurdere å starte med undervisning/opplæring. Kunne undervisning på yrkesfag vært aktuelt for deg? Andre ting du godt kan sjå på er å bli takstmann. I alle fall med teknisk fagskule pluss litt kursing være godt kvalifisert til å taksere kollisjonsskadde bilar. Kva er det forresten som du slit mest med angåande jobben som bilmekanikar? Er det arbeidsstillinga som du må ha? Kunne det vært aktuelt å sett på muligheita for å drive med reperasjon og vedlikehold av andre mekaniske innrettningar som grasklipparar, snøfresarar, motorsager, osv. Fordelen med slike mindre maskiner er jo at du kan sette mykje av dette på ein arbeidsbenk i staden for å enten stå bøyd nedi motorrommet, eller stå/ligge under ein bil med armane over hodet. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Undervisning på fagskole høres ganske interessant ut, er vel litt påbygg med noen sånne lærer fag da. Er vel ikke slik at man må ta full lærer utdanning på 5 år? Sliter en del med høyre skulder og begge ankler. Tror nok kanskje det kunne hjulpet på å skrudd på mindre kjøretøy. Da slipper man å stå med skuldre over hodet og det er vel ikke like nødvendig med vernesko da? Og man slipper å stå hele dagen. Takker for svar så langt Fint å få litt ideer fra andre folk. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Kravene til tilsetting i den videregående skolen følger av forskrift til opplæringsloven. § 14-4.Krav for tilsetjing og undervisning i den vidaregåande skolen Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling i yrkesfag i den vidaregåande skolen, må fylle eitt av desse krava:a) yrkesfaglærarutdanning, jf. nasjonal rammeplan, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanningb) universitets- og/eller høgskoleutdanning som samla utgjer minst 180 studiepoeng inklusive pedagogisk utdanning etter § 14-1, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanningc) faglærarutdanning, jf. nasjonale rammeplanar, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanningd) fagbrev, sveinebrev eller fullført og bestått anna yrkesfagleg utdanning i vidaregåande opplæring, to års yrkesteoretisk utdanning utover vidaregåande skolenivå og fire års yrkespraksis etter fullført vidaregåande opplæring, for undervisning i fag/på fagområde som utdanninga/bakgrunnen er relevant for. I tillegg krevst pedagogisk kompetanse etter § 14-1e) lærarutdanning, jf. § 14-2 og § 14-3, med spesialpedagogisk utdanning tilsvarande minst 60 studiepoeng, dersom hovudoppgåva er spesialundervisning eller behova til elevane gjer slik utdanning ønskeleg. Her er det punkt "d" som er mest aktuelt for deg hvis du ønsker å undervise på videregående. Av forskriften ser vi at du oppfyller krav om fagbrev og fire års yrkespraksis. Du mangler derimot to års yrkesteoretisk utdanning utover videregående skolenivå. Teknisk fagskole tilfredsstiller dette kravet. Du trenger også PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) / 60 studiepoeng i pedagogikk. 60 studiepoeng tilsvarer ett års utdanning på fulltid. Det er vanlig at man kan ta PPU samtidig som man underviser på skole. Hvis du tar teknisk fagskole er du veldig godt stilt. Du står mye friere i valg av arbeid, samtidig som at du har mulighet til å komme deg inn i en undervisningsstilling samtidig som at du tar pedagogikk - da gjerne på deltid over f. eks. 2 år. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Ser at du er interessert i data. Hva med å ta en utdannelse innenfor det? http://utdanning.no/interesseoversikt#/?interesse=data Her kan du se en oversikt over forskjellige yrker. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg har en kamerat som sluttet som bilmekaniker pga helsen og han valgte å gå mekanisk på fagskolen. Han var ikke noe særlig glad i realfag på VGS, heller svak, men han gjør det meget bra på fagskolen. Fagskolen er et bra alternativ, men du kan jo prøve deg på ingeniør igjen. Det er som du sier 6 år siden sist, og da er det godt mulig du ser på studiet med nye øyne. Hvorvidt det er lurt siden det er såpass lenge siden du prøvde deg, så kan du kanskje få godskrevet noen fag fra det året du gikk på høyskole/unviersitet. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Stemmer at jeg er interessert i data også ja, men føler jeg henger litt etter der på den tekniske siden. Føler at det eneste jeg kan med data er å google problemet Men man lærer vel mye gjennom skole? Forsåvidt så syntes jeg teknisk tegning gjennom autocad var artig det året jeg gikk ingeniør. Så det kan jo være noe å tenke på. Det at man skal ha 2 års yrkes teoretisk utdanning utover videregående skolenivå, er det noe annet enn fagskole som kvalifiserer til det? Vil f.eks. et bestått tekniker kurs til et bilmerke telle litt med på disse 2 årene? Hadde ingen problemer med realfagene på videregående. Men i løpet av det året jeg gikk ingeniør ble jeg helt skolelei. Var neste bare realfag, 2 linjefag bare. Var vel egentlig forberedt på at de fleste av fagene skulle være litt mere rettet mot den ingeniør linja jeg gikk. Derfor sluttet jeg på den. Men tror nok det kan være annerledes om jeg begynner på nytt igjen nå. Mere forberedt på hva som venter meg om jeg setter meg på skolebenken, og mere motivert. Har litt å tenke på nå fremover mot april. Det er vel da søknadsfristene går ut. Endret 7. januar 2016 av Freestyle199 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Deter ikke noe problem med å gå på skole for å lære seg (bl.a basic) IT, selv om en del ikke gjør det. Angående fagfordelingen på ingeniørlinjer så varier det nok fra høyskole til høyskole, evt uni, om man får kun realfag i begynnelsen eller ikke. Det kan du sjekke selv på sidene deres. F.eks på elektro på HiB så har de prøvd har de sørget for at det alltid noe elektro per semester, der noe må gå parallellt med matten. Jeg synes det fungrer bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå