Borgenslukkersorgen Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hei kjære meddiskutanter. Jeg har valgkverner mellom å velge sosialt arbeid og eller studere biologi. Jeg har stor interesse for begge felt men tror at jeg er tryggest i jobb med mennesker, likevel synes jeg biologi er mer spennende. Mitt spørsmål er hvordan er jobbmarkedet for biologer, er det vanskelig å få jobb, og hvordan er det å studere det? Jeg er ikke så flink i matte blant annet, kanskje jeg må tenke annerledes? jeg setter stor pris på konstruktive tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jobbmarkedet er ikke spesielt bra. Veldig mange bygger nok på med pedagogikk og blir lærerer enten i grunnskolen eller videregående. Noen går inn i akademia og noen jobber for statlige organer innenfor forvaltning. Hva er det som interesserer deg innenfor biologi? Hvis du liker fysiologi så lærer du mye om det innenfor sosiale utdanninger som sykepleier, vernepleier o.l. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Biologi kan være et ganske teknisk studium, med mye som skal pugges. Eksempel: Sitronsyresyklusen. Hvis du leser om sitronsyresyklusen og tenker "dette var spennende, jeg gleder meg til å pugge alle detaljene", så er biologi kanskje studiet for deg. Når det gjelder jobb forstår jeg det slik at biologer som ikke underviser stort sett teller torsk. Med enkelte variasjoner. Jeg vet ikke hvor mange torske-tellere man trenger, men det er antakelig et begrenset antall. Lenke til kommentar
Balder987 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hva med marin biologi? Det trengs i høyeste grad innenfor oppdrettsnæringen Lenke til kommentar
signii Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Marinbiologi har bedre utsikter enn generell biologi, men det er ikke lett å få jobb. Det avhenger selvfølgelig hva du velger av fag, men antall stillinger til spesialister på isbjørn eller flora er få. Jeg begynte på en bachelor i biologi, men sluttet etter to år siden det ikke var spesielt gode jobbutsikter. De beste får selvfølgelig alltid jobb, men det er få jobber som rene biologer. De fleste må ta pedagogikk i etterkant, som nevnt over. Av kullet mitt på 80 som begynte, tror jeg det bare er rundt ti som har begynt på master. Og kanskje bare 20-25 som fullførte bacheloren. Dersom du er veldig interessert i biologi, og ikke kan tenke deg noe annet, ville jeg ha valgt fiskehelse. Da blir du "veterinær for fisk". Det er et femårig løp hvor du har kommet inn på masteren med en gang. Det er kjekt. Også er det veldig ettertraktet i arbeidsmarkedet. Mye mer enn vanlig marinbiologi. Men, da må du fort bo et sted langs kysten når du er ferdig utdannet, kanskje i Nord-Norge. (Men hei, bor du i Finnmark får du lettelse på studielånet!) Et annen ting å tenke over er etikken rundt oppdrett. Mange vil ikke jobbe i oppdrettsnæringen fordi de mener det er feil. At du ikke er så flink i matte er ikke noe problem, det er få biologer som er det. Kjemi er det derimot en del av, så det bør du mestre. Å studere biologi er gøy, du får være masse ute, på lab og gjøre ting i praksis. Det er selvfølgelig også mye pugging, men du får skjære opp rotter, blekkspruter og kaktuser på lab. Du får være med på tokt på forskningsfartøy, eller fiskebåt, eller robåt i et tjern på fjellet. Du kommer til å måtte bruke noen uker av sommerferien på feltkurs, det må du forberede deg på, men det er sammen med alle vennene dine og egentlig ganske gøy. Litt leirskole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå