shpshftr Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Jeg fikk en melding om å sette opp portforwarding på en linuxbox som jeg ikke har direkte fysisk tilgang til. Den kjører rh7.1. I redhat7.1 er ipchains og iptables aktivert som default. Men, dersom ipchains er startet, klarer ikke iptables å kjøre. Jeg tenker at jeg må deaktiverer ipchains, så sette opp iptables reglene i /etc/rc.d/rc.iptables, og få maskinen til å kjøre dem i oppstarten, for å klare byttet fra ipchains til iptables. (rmmod ipchains && insmod iptables) Vil det funke, tror dere? Noen som har erfaring med rh7.1 og overgang til iptables? Egentlig så må man vel rekompilere kernelen for å få iptables støtte. Men, rh.7.1 er litt spesiell her, for den har begge to installert som default, så vidt jeg har forstått... Endret 17. november 2003 av shpshftr Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Når du har startet opp er det bare å ta: 'service ipchains stop' og 'service iptables start'. Du kan fikse det slik at iptables kjører automatisk i oppstarten ved hjelp 'chkconfig ipchains off' og 'chkconfig iptables' on. Lenke til kommentar
shpshftr Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Ok, takk for hjelpen. Da er det bare å teste da... Lenke til kommentar
huf Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Rapporter om det funket da! Lenke til kommentar
shpshftr Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Overgangen til iptables gikk smertefritt. alt jeg gjorde var å først disable ipchains, og enable iptables med chkconfig: /sbin/chkconfig ipchains off /sbin/chkconfig iptables on Derretter hadde jeg gjort klart et brannmur skript som ble aktivert fra /etc/rc.d/rc.local. Dermed skulle alt være klart etter oppstart. Alt dette fungerte slik det skulle, men jeg brant meg på en liten ting: Denne maskinen er en ruter, hence, den må ha riktig rutetabell for å komme på nett. Dette ble ikke aktivert i oppstarten, dermed måtte jeg få noen på kontoret der maskinen stod, til å skrive inn: /sbin/route add default gw 1.2.3.4 Men, selve overgangen til iptables gikk uten problemer! hurra Endret 18. november 2003 av shpshftr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå