Gå til innhold

TEST: Årets kameraer 2015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke det virker sånn på MFT-charts ihvertfall, når man kompenserer for linjetettheten som oppgis, så virker det som objektiv for mindre system over det jevne har større oppløsning per størrelse. Men skal ikke påberope meg en enorm ekspertise og kunnskapsomfang her, bare inntrykket jeg sitter med.

Tja, hvis du ser på f.eks. photozone, så virker det som om oppløsningsevne for den skarpeste optikken (lw/ph, ikke lw/mm) skalerer omtrent lineært med bildestørrelsen, som skulle tyde på at den absolutte oppløsningsevnen (lw/mm) er omtrent lik. Men optikken for mindre bildesirkel er ofte jevnere fra senter til hjørne.

Samtidig, så vil jo en crop av fullformatoptikk gjerne bruke den skarpeste delen av objektivet.

Nå skal det sies at det er heller ikke sikkert at photozone har fasitsvaret, det kan godt finnes plenty av både μFT-optikk og fullformatoptikk som egentlig er begrenset av sensorene de bruker til å teste den.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

I andre nyheter så bør ha lest premissene og hvordan score fungerer i den teoretiske verden til DxO, for ett par poeng forskjell på feks målingene er i praksis umulig å se forskjell på, og som alltid moro å se hvor dårlig verdens største kameraprodusent gjør det her, for ut fra bildene som legges ut millioner av på nettet tatt med Canon så er det ingenting som tyder på at de lager hverken dårlige hus eller optikk.

Dette er likestilt med å si at man ikke ser forskjell på f/2,8 og f/4 og derfor ingen vits å gå for f/2,8 varianten. På samme måte kan man si at man ikke ser forskjell på f/4 og f/5,6 osv.. Så hvorfor velger du ikke Nikon 1 systemet fremfor mFT? Eller et high end kompaktkamera med 1/1,7" sensor, eller 1/2,3" sensor, eller 1/3" sensor osv... Poenget er at det "ser ikke forskjell"-argumentet er rekursivt. Så hvordan i alle dager velger du akkurat mFT og f/4 fremfor noe som er usynlig dårligere? Og hvorfor forstår/respekterer du ikke at andre kan velge en annen kvalitet selv om den kanskje er usynlig bedre eller dårligere enn det du valgte?

Jeg har da aldri nektet noen å kjøpe noe annet ?

Du må ha lest feil et sted eller fantasert. Prøv på å les på nytt så du kan svare på det jeg spør om.

Jeg har da aldri nektet noen å kjøpe hva de vil av fotoutstyr ?

Du leser fortsatt feil eller fantaserer. Selv om jeg uthevet det viktigste. Prøv igjen. Teskjehint: Jeg har ikke påstått at du har nektet noen noe. Teskjehint 2: Les det uthevede.

Lenke til kommentar

I andre nyheter så bør ha lest premissene og hvordan score fungerer i den teoretiske verden til DxO, for ett par poeng forskjell på feks målingene er i praksis umulig å se forskjell på, og som alltid moro å se hvor dårlig verdens største kameraprodusent gjør det her, for ut fra bildene som legges ut millioner av på nettet tatt med Canon så er det ingenting som tyder på at de lager hverken dårlige hus eller optikk.

Dette er likestilt med å si at man ikke ser forskjell på f/2,8 og f/4 og derfor ingen vits å gå for f/2,8 varianten. På samme måte kan man si at man ikke ser forskjell på f/4 og f/5,6 osv.. Så hvorfor velger du ikke Nikon 1 systemet fremfor mFT? Eller et high end kompaktkamera med 1/1,7" sensor, eller 1/2,3" sensor, eller 1/3" sensor osv... Poenget er at det "ser ikke forskjell"-argumentet er rekursivt. Så hvordan i alle dager velger du akkurat mFT og f/4 fremfor noe som er usynlig dårligere? Og hvorfor forstår/respekterer du ikke at andre kan velge en annen kvalitet selv om den kanskje er usynlig bedre eller dårligere enn det du valgte?

Du må ha lest feil et sted eller fantasert. Prøv på å les på nytt så du kan svare på det jeg spør om.

Du leser fortsatt feil eller fantaserer. Selv om jeg uthevet det viktigste. Prøv igjen. Teskjehint: Jeg har ikke påstått at du har nektet noen noe. Teskjehint 2: Les det uthevede.

Jeg har da full forståelse for at andre gjør andre valg, men at jeg ikke er enig er da lov !

Lenke til kommentar

Jeg har da full forståelse for at andre gjør andre valg, men at jeg ikke er enig er da lov !

Jeg ser du skriver det nå, men blir ikke overbevist om at du mener det. Hvor er for eksempel respekten for andres valg når du latterliggjør valg av fullformat? Hva om noen rakker ned på ditt valg fordi de har valgt et system med 1" type sensor i stedet for mFT?
Lenke til kommentar

Har forresten også fått ett par oppdrag siste tida hvor pussig nok 2 Canon fullformat fotografer med 20 kg++ svære og flotte ryggsekker har blitt sparket ut døra, mens jeg har klart å løse samme oppdraget med ett kamera med ett objektiv i hånda til under 1,5 kg. 

Så kanskje fotografering dreier seg om mer enn størrelse på kameraet og målekurver, men derimot resultater ? 

Men det er vel kanskje å regne som tabu å nevne i ett kommentarfelt  :rofl:

Morsomt, og fotografen/e er ikke problemet siden de er kapable men at kunden/e synes at svære flotte ryggsekker og masse fotoutstyr indikerte at de ikke kunne yrket sitt.

Lenke til kommentar

Har forresten også fått ett par oppdrag siste tida hvor pussig nok 2 Canon fullformat fotografer med 20 kg++ svære og flotte ryggsekker har blitt sparket ut døra, mens jeg har klart å løse samme oppdraget med ett kamera med ett objektiv i hånda til under 1,5 kg. 

Så kanskje fotografering dreier seg om mer enn størrelse på kameraet og målekurver, men derimot resultater ? 

Morsomt, og fotografen/e er ikke problemet siden de er kapable men at kunden/e synes at svære flotte ryggsekker og masse fotoutstyr indikerte at de ikke kunne yrket sitt.

Må ikke lese mellom linjene, står ingenting der...

Var resultatet h*n ikke var fornøyd med, ikke ryggsekkene, men innerst inne tror jeg du egentlig at du er så smart at du skjønte det.

Lenke til kommentar

Nei, da blir du klubbet ned.

På generelt basis så hater jeg å diskutere specs. Det var morsomt før, men nå merker jeg at jeg har blitt for gammel til det. Jeg er fornøyd så lenge jeg får til de bildene jeg vil og så lenge lommeboka ikke er tom :) Har også lagt merke til at det ikke er noen sammenheng mellom hvor mye man bruker på utstyr og hvor gode bilder man produserer. Men har lagt merke til at en del av de med dyre kamera kanskje vrir litt mer i sliderne i lightroom, ikke alltid til det bedre (clarity ser ut til å være en vinner)...

Lenke til kommentar

Jeg ser du skriver det nå, men blir ikke overbevist om at du mener det. Hvor er for eksempel respekten for andres valg når du latterliggjør valg av fullformat? Hva om noen rakker ned på ditt valg fordi de har valgt et system med 1" type sensor i stedet for mFT?

Respekten for andre er jo interessant siden de aller fleste jeg har møtt som avskriver alt som heter speilløst feks aldri har tatt i ett sånt kamera engang, mens jeg kan skryte på meg både 110 film, 35mm film, mørkerom, bok, SLR, DSLR og speilløst. Så jeg skriver om ting som har hendt meg, og navna må jeg jo ha med.

Sitat Ute til Lunch med låta Ute til Lunch

Lenke til kommentar

Respekten for andre er jo interessant siden de aller fleste jeg har møtt som avskriver alt som heter speilløst feks aldri har tatt i ett sånt kamera engang

Det må være en særdeles tragisk omgangskrets. I hvert fall på det punktet.

Å man skal ikke undervurdere gamle menn i fotoklubber feks, Første kommentaren jeg fikk når jeg dro fram Olympus OM-D E-M5 var om det var kjøpt på Toys'R'Us

Lenke til kommentar

Det første jeg sa når noen dro fram en E-M5 for første gang i min fotoklubb var: Kult!, får jeg prøve? Så sto flere i kø for å prøve. Sånn er det med omtrent alt som dras frem. Det skal kikkes i søkere, kjennes på vekt, ergonomi, materialvalg, spesielle egenskaper sjekkes ut osv.

Kan ikke huske å ha fått en eneste nedsettende kommentar om min Pentax Q heller, men mange spørsmål om hvordan den er i bruk, styrker, svakheter etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var resultatet h*n ikke var fornøyd med, ikke ryggsekkene, men innerst inne tror jeg du egentlig at du er så smart at du skjønte det.

Forstår det, men du har tatt bort den menneskelige faktoren og påstår at resultatet ble dårlig ene og alene grunnet fotoutstyret. Det er for meg uforståelig siden fotografen burde kunne oppnå samme resultat med bortimot tilsvarende utstyr eller en miks av kamera/objektiv.

Edit: bare tilstå at du er en bedre fotograf en de andre og ikke skyll på ditt utstyr :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, ting som mFT er jo basert på det, nesten like bra teknisk resultat, men (i mine øyne vesentlig, i enkelte andres øyne sikkert mindre vesentlig eller ikke det hele tatt) mer praktisk. Man kan jo stort sett oppnå det samme med større format (ihvertfall om man tilpasser seg svakhetene, og muligens ser bort i fra video på endel kamera)

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har aldri lagt skjul på svakhetene til mFT inkl mindre sensor, mer støy, dårligere på høy ISO, ikke autofokus på høyde med DSLR, dårligere batteri m.m.

Jeg kjørte tross alt disse 2 parallellt i studio rundt 1 år, noe jeg ikke vet om andre som har gjort, og når en spesfikk shoot var mye enklere å få til med Olympusen så var det ikke vanskelig å selge Nikon egentlig. Tar heller ikke bilder hvor Nikon fortsatt er bedre på som action bilder. Testet begge på en bil i fart, Olympusen hadde knapt ett skarpt bilde, Nikon nailet samtlige.

Lenke til kommentar

Forstår det, men du har tatt bort den menneskelige faktoren og påstår at resultatet ble dårlig ene og alene grunnet fotoutstyret. Det er for meg uforståelig siden fotografen burde kunne oppnå samme resultat med bortimot tilsvarende utstyr eller en miks av kamera/objektiv.

Edit: bare tilstå at du er en bedre fotograf en de andre og ikke skyll på ditt utstyr :p

Det sa vel seg selv gjorde det ikke ?!

Lenke til kommentar

Det første jeg sa når noen dro fram en E-M5 for første gang i min fotoklubb var: Kult!, får jeg prøve? Så sto flere i kø for å prøve. Sånn er det med omtrent alt som dras frem. Det skal kikkes i søkere, kjennes på vekt, ergonomi, materialvalg, spesielle egenskaper sjekkes ut osv.

Kan ikke huske å ha fått en eneste nedsettende kommentar om min Pentax Q heller, men mange spørsmål om hvordan den er i bruk, styrker, svakheter etc.

Hadde det vært en sånn fotoklubb i nabolaget hadde jeg helt klart vært medlem der.

Den lokale her i fjorden var ute mindre enn 5 ganger i fjor og tok bilder, resten blir tilbrakt i ett leid møterom hvor de drikker kaffe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det første jeg sa når noen dro fram en E-M5 for første gang i min fotoklubb var: Kult!, får jeg prøve? Så sto flere i kø for å prøve. Sånn er det med omtrent alt som dras frem. Det skal kikkes i søkere, kjennes på vekt, ergonomi, materialvalg, spesielle egenskaper sjekkes ut osv.Kan ikke huske å ha fått en eneste nedsettende kommentar om min Pentax Q heller, men mange spørsmål om hvordan den er i bruk, styrker, svakheter etc.

Hehe, ja i min lokale fotoklubb har svært mange lagt speilrefleksen på hylla og gått over til Olympus MFT. Når Morten Hvaal hadde foredrag i en lokal fotobutikk i høst, var vi ca 30 mennesker tilstede, ca 20 av dem var fra samme fotoklubb.

Olympus har fått stor oppmerksomhet de siste par årene her i Norge, og jeg forstår selvfølgelig hvorfor. Men klart noen fremdeles føler at de må ha speilrefleks med fullformatsbrikke, man må få lov og ha forskjellige synspunkter på hva som er viktig. Selv om siste slippet fra Nikon med D5 er svææært, så tror jeg nok at slike kameraer vil være nisjeprodukter i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...