Kontorpult (Øystein) Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Denna bilen har vel vært innom de fleste bruktbilforhandlere i området der, har fulgt med på den en stund. La ute av en annen forhandler i Krustiansand til 20000, så hos en anna til 30000, så kjapt ned i 25000, så dukka den opp hos han her, med samme bilder... Jeg pesonlig ville ikke gitt mer enn 15 lapper for den der, noe fordi det ikke er merkeforhandler og en helt grønn bilbutikk om Saab'er fra den tida. Siden du har hatt Saab før, så vet du vel hva du bør se etter. 16v er dessuten bunnsolide motorer og x antall ganger bedre en 8v, og da med den kmstanden, så er det nok ikke et ille kjøp. Jeg har en med 8v nå som kokte over av ingenting, kjølevæske og olje var ok, men det endte med gåen toppakning og kast, dermed røysa nå snart etter at den er ribba for deler Om den går gjennom EU kontrollen kommer ann på hvordan du behandler den, trikset er å ta ting ettersom lyder kommer, men noe blir det garantert. Ta gjerne en NAF test Skru gjerne ut begge forstoler og sjekk for vann/mugg, evt rust under teppet, min grodde det sopp under hele teppet og var rett ut helseskadelig. Gulvet er rustfelle deluxe og syntes ofte ikke underfra. Hjulbuelister og støtfangersideskjørt er typisk rustpunkt. Bakstussen under støtfanger, hjulbrønn pleier å være KLISS BLAUT, bokstavelig talt. Og dermed rust. Det tekniske er vel så som så med, bare kjede på motor er ok, for om det må byttes må hele motoren ut. Den er jo sjekket, så noe spesielt burde det ikke være. Trur jeg kan skrive i døgn om dissa bilene, er vel den store lidenskapen min. Tungvindt å skru på? PØH! Jeg er oppvokst i dissa Saab'ene med motoren riktig vei (ja, riktig, ikke feil, for det er disse som er riktig), kjøpte meg Mercedes nå nylig, må si det er uvant og tungskrudd.. så det blir nok en 900 relativt fort..... Jaha.. hva tror du kan være årsaken til at den har blitt flyttet fra forhandler til forhandler? Hvordan fungerer NAF test? Kan man ta denne testen over alt? Bilen selges ikke akkurat i Oslo, så ligger ett stykke unna. Hvor nødvendig er denne testen? Jeg er student, så for meg handler det om å betale minst mulig. Har dessverre ikke så mye peiling på Saab eller generelt biler selv, så alt av hjelp takkes! Grunnen er nok ganske enkelt overprising, og når ikke etterspørselen flommer over, så går det nok dårlig NAF test er greit å ta om du vil vite tilstanden, enda mer avansert enn en EU kontroll. Kan taes på alle NAF Verksteder i Norge. Leste litt fort gjennom jeg, så trudde du hadde hatt Saab før, men det var visst fikse Det er nok et greit kjøp, kmstanden er fin, og får du den til rett pris - Gjerne med noen lapper igjen av budsjettet, så har du til evt reperasjoner. Men akkurat under gulvteppet ville jeg sjekka, dette er skjøta under setet og lett å dra forsiktig opp når setet ikke er der. Mugg og vann kan det være der selv om det ikke er rust. Ellers er "Saab 900 (1979-1993) - Norge" og " GSV - Gammalsaabens Venner....." Kjekke grupper på Facebook, mange folk som kjenner til alt nesten Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Snakk om uproffesjonell forhandler, nå er prisen på 29000+omreg. Hva er det de surrer med egentlig? De burde ha en veldig god grunn for å sette opp prisen med drøyt 10000... Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Den prisen er jo helt på jordet. Om det var en 900 Turbo, så kanskje. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 30000,- er altfor mye, til tross for lav kilometerstand. I tillegg står det ingenting om bremsene, og bremsesystemet er deal breaker med 900. Er det ABS, så må du ikke finne på å kjøpe. Eneste saab lagde som var verdt penger var vel Saab 9000CSE og Aero 9000 var helt klart den beste plattformen deres. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 30000,- er altfor mye, til tross for lav kilometerstand. I tillegg står det ingenting om bremsene, og bremsesystemet er deal breaker med 900. Er det ABS, så må du ikke finne på å kjøpe. Eneste saab lagde som var verdt penger var vel Saab 9000CSE og Aero 9000 var helt klart den beste plattformen deres. Hvorfor ikke kjøpe ABS når det kommer til Saab 900? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Hvorfor ikke kjøpe ABS når det kommer til Saab 900? Fordi ATE mkII, ABS-systemet til første generasjon 900, er upålitelig og dyrt å reparere, spesielt siden det krever et eget verktøy for å hente ut feilkoder. Nye deler koster tusenvis av kroner, om de i det hele tatt ennå produseres. Til sammenligning er mkIV-systemet i senere 9000 mye bedre. Faktisk er 9000 en bedre bil på alle måter. Endret 10. januar 2016 av Exiter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå