lesles Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hei Jeg må innrømme at jeg falt litt for denne: Den har kjørt 122 500 km, er EU-godkjent til nov.2016. Eieren skriver følgende i annonsen: Denne bilen er påkostet mye av forrige eier.Teknisk er den gjennomgått og skal være i god stand, rust finnes det mest sannsynlig ikke.Denne bilen bør ses.Ny frontrute og nye sommerdekk. Mitt spørsmål er: Er den verdt 20 000,- eksklusiv. omreg. og årsavgift? Jeg falt litt for den, men er redd den ikke blir EU-godkjent i november. Jeg slet også litt med å finne pris på forsikring. Noen synspunkter på det? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Link til annonsen: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68564988&model=1.806.1339&make=0.806&ref=fas Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Visst er den verdt det. OM den er i OK stand. Få den sjekket da vel? Av NAF, et verksted, eller en bekjent som er kyndig. En/noen du stoler på. På bare noen minutter er det mulig å finne de groveste feilene, iallfall av en som kan litt om Saab. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Dette er vel en av de som har motoren "baklengs"? Morsomt design, ikke så morsomt å skru på Når det kommer til sikkerhet så var den god i 1990, men i dag kan den ikke måle seg med nyere biler. Dra å se på den, prøvekjør den, sleng 15 lapper på bordet å se om du drar hjem med den. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Dette er vel en av de som har motoren "baklengs"? Morsomt design, ikke så morsomt å skru på Når det kommer til sikkerhet så var den god i 1990, men i dag kan den ikke måle seg med nyere biler. Dra å se på den, prøvekjør den, sleng 15 lapper på bordet å se om du drar hjem med den. Stemmer det, motor på langs. Ingen dum tanke det, men det er jo litt bakvendt om en er mest vant med å skru på tverrstilte. Dessuten _skulle_ Saab gjøre alt på sin egen måte, samme f- om det var smart eller ei. Personlig synes jeg de var helt kurante å skru på. Men så var en 99 min første bil. Hadde også en Citroën CX, verdens mest kompliserte bil på 80-tallet. Synes den og var fin å skru på jeg da . En slik Saab som dette er nokså kurant å finne deler til også, SVJV. Iallfall ikke umulig. Rusten var vel dens største fiende. Motorene er jo bare fine da, på disse. Bildene ser jo ikke så gærn ut, om ikke den er omlakkert elns. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Dette er vel en av de som har motoren "baklengs"? Morsomt design, ikke så morsomt å skru på Når det kommer til sikkerhet så var den god i 1990, men i dag kan den ikke måle seg med nyere biler. Dra å se på den, prøvekjør den, sleng 15 lapper på bordet å se om du drar hjem med den. Vil du si at den er verdt for 15 000,- til da? Fant denne og.. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69262730&mileage_to=112000&price_from=3000&price_to=22000&year_to=1994&ref=fas Veteranbil, fordelen er at jeg slipper omreg. og det blir billig årsavgift og forsikring. Jeg er student, så greit at det ikke blir så dyrt. Jeg vet at gamle biler kan fort bety reparasjonskostnader, men det er de gamle bilene jeg faller for. De fleste kjører moderne biler fortiden, så jeg liker å skille meg litt ut. Og ikke snakk om sjarmen Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Eneste saab lagde som var verdt penger var vel Saab 9000CSE og Aero Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Uansett bør du ikke ha tommeltotten stående midt i håndflaten. Uansett hvor godt stelt det er, så vil en så gammel bil kreve et våkent øye og litt ekstra stell, om den skal overleve en stund. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Dette er vel en av de som har motoren "baklengs"? Morsomt design, ikke så morsomt å skru på Når det kommer til sikkerhet så var den god i 1990, men i dag kan den ikke måle seg med nyere biler. Dra å se på den, prøvekjør den, sleng 15 lapper på bordet å se om du drar hjem med den. Stemmer det, motor på langs. Ingen dum tanke det, men det er jo litt bakvendt om en er mest vant med å skru på tverrstilte. Dessuten _skulle_ Saab gjøre alt på sin egen måte, samme f- om det var smart eller ei. Personlig synes jeg de var helt kurante å skru på. Men så var en 99 min første bil. Hadde også en Citroën CX, verdens mest kompliserte bil på 80-tallet. Synes den og var fin å skru på jeg da . En slik Saab som dette er nokså kurant å finne deler til også, SVJV. Iallfall ikke umulig. Rusten var vel dens største fiende. Motorene er jo bare fine da, på disse. Bildene ser jo ikke så gærn ut, om ikke den er omlakkert elns. Motor på langs ser jeg bare på som en fordel når det gjelder skruving. Problemet her er jo at den står på langs og "baklengs". Kraftuttaket i fronten og alle reimer knødd inni torpedoveggen Lenke til kommentar
lesles Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Så hva synes dere? Noe å satse på? Linket også til en renault 12 (veteran: 1977) kjørt 59 500 km til en pris på 17 500,- Evt. hvordan står renault 12 sammenlignet med Saabn? http://m.finn.no/car...e=0.806&ref=fas Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Dette er vel en av de som har motoren "baklengs"? Morsomt design, ikke så morsomt å skru på Når det kommer til sikkerhet så var den god i 1990, men i dag kan den ikke måle seg med nyere biler. Dra å se på den, prøvekjør den, sleng 15 lapper på bordet å se om du drar hjem med den. Stemmer det, motor på langs. Ingen dum tanke det, men det er jo litt bakvendt om en er mest vant med å skru på tverrstilte. Dessuten _skulle_ Saab gjøre alt på sin egen måte, samme f- om det var smart eller ei. Personlig synes jeg de var helt kurante å skru på. Men så var en 99 min første bil. Hadde også en Citroën CX, verdens mest kompliserte bil på 80-tallet. Synes den og var fin å skru på jeg da .En slik Saab som dette er nokså kurant å finne deler til også, SVJV. Iallfall ikke umulig. Rusten var vel dens største fiende. Motorene er jo bare fine da, på disse. Bildene ser jo ikke så gærn ut, om ikke den er omlakkert elns. Motor på langs ser jeg bare på som en fordel når det gjelder skruving. Problemet her er jo at den står på langs og "baklengs". Kraftuttaket i fronten og alle reimer knødd inni torpedoveggen Du må bare drikke litt mer når du skrur. Alt løser seg da. Jeg er overbevist om at konstruktørene hos Saab var glad i sterke varer når de designet slike ting... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Ville helt klart holdt meg til Saab. Renaulten er bra gammel og sær, neppe enkel å finne deler til. Desverre. For det er nydelige biler, langt forut sin tid på noen områder... Lenke til kommentar
lesles Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Ville helt klart holdt meg til Saab. Renaulten er bra gammel og sær, neppe enkel å finne deler til. Desverre. For det er nydelige biler, langt forut sin tid på noen områder... Takker! Jeg kan faktisk få saabn for 15 000,- Har aldri kjørt så gamle biler før? Selvfølgelig er det større risiko å kjøre eldre biler, da de kan gå i stykker når som helst. Men hvor stor er risikoen? Noen som har kjørt gammel bil og har litt erfaring? Har ikke lyst til å kjøpe bilen og ende opp på verksted hver måned. Den bilen er ment å kjøre med stil og forsiktig, og det er slik jeg kommer til å ta vare på den. Og et annet spørsmål. Hvis bilen blir parkert ute, hvor fort ender den opp med rust? Vi har foreløpig kun en garasje, og der er det en prius parkert. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Uteparkering er ingen problem. En bilprrsenning til noen hundrelapper hjelper godt på vei. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Ville helt klart holdt meg til Saab. Renaulten er bra gammel og sær, neppe enkel å finne deler til. Desverre. For det er nydelige biler, langt forut sin tid på noen områder...Takker! Jeg kan faktisk få saabn for 15 000,- Har aldri kjørt så gamle biler før? Selvfølgelig er det større risiko å kjøre eldre biler, da de kan gå i stykker når som helst. Men hvor stor er risikoen? Noen som har kjørt gammel bil og har litt erfaring? Har ikke lyst til å kjøpe bilen og ende opp på verksted hver måned. Den bilen er ment å kjøre med stil og forsiktig, og det er slik jeg kommer til å ta vare på den. Og et annet spørsmål. Hvis bilen blir parkert ute, hvor fort ender den opp med rust? Vi har foreløpig kun en garasje, og der er det en prius parkert. Min første bil var en gammel Taunus. Den var egentlig ganske problemfri i det daglige. Var rusten som tok livet av den, da var den 30 år gammel. Men gammel bil er litt lotteri. Du kan få en som bare går og går, eller du kan være uheldig å få en der det meste ryker. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Uteparkering er ingen problem. En bilprrsenning til noen hundrelapper hjelper godt på vei. Flott! Da ordner vi det hvis det blir bilkjøp Lenke til kommentar
lesles Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Ville helt klart holdt meg til Saab. Renaulten er bra gammel og sær, neppe enkel å finne deler til. Desverre. For det er nydelige biler, langt forut sin tid på noen områder...Takker! Jeg kan faktisk få saabn for 15 000,-Har aldri kjørt så gamle biler før? Selvfølgelig er det større risiko å kjøre eldre biler, da de kan gå i stykker når som helst. Men hvor stor er risikoen? Noen som har kjørt gammel bil og har litt erfaring? Har ikke lyst til å kjøpe bilen og ende opp på verksted hver måned. Den bilen er ment å kjøre med stil og forsiktig, og det er slik jeg kommer til å ta vare på den. Og et annet spørsmål. Hvis bilen blir parkert ute, hvor fort ender den opp med rust? Vi har foreløpig kun en garasje, og der er det en prius parkert. Min første bil var en gammel Taunus. Den var egentlig ganske problemfri i det daglige. Var rusten som tok livet av den, da var den 30 år gammel. Men gammel bil er litt lotteri. Du kan få en som bare går og går, eller du kan være uheldig å få en der det meste ryker. Så sant som du sier. Jeg har veldig veldig lyst til å vinne lotteri på denne bilen, hvor stor er sjansen? Han sier jo at bilen var mye påkostet forrige eier. Skal jeg se på dette som positiv eller negativ? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Send for all del priusen ut på gata og la gamlebilen få garasjen. Sånne bilpresenninger er kun brukbare når bilen er HELT ren, det er den som kjent aldri. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Denna bilen har vel vært innom de fleste bruktbilforhandlere i området der, har fulgt med på den en stund. La ute av en annen forhandler i Krustiansand til 20000, så hos en anna til 30000, så kjapt ned i 25000, så dukka den opp hos han her, med samme bilder... Jeg pesonlig ville ikke gitt mer enn 15 lapper for den der, noe fordi det ikke er merkeforhandler og en helt grønn bilbutikk om Saab'er fra den tida. Siden du har hatt Saab før, så vet du vel hva du bør se etter. 16v er dessuten bunnsolide motorer og x antall ganger bedre en 8v, og da med den kmstanden, så er det nok ikke et ille kjøp. Jeg har en med 8v nå som kokte over av ingenting, kjølevæske og olje var ok, men det endte med gåen toppakning og kast, dermed røysa nå snart etter at den er ribba for deler Om den går gjennom EU kontrollen kommer ann på hvordan du behandler den, trikset er å ta ting ettersom lyder kommer, men noe blir det garantert. Ta gjerne en NAF test Skru gjerne ut begge forstoler og sjekk for vann/mugg, evt rust under teppet, min grodde det sopp under hele teppet og var rett ut helseskadelig. Gulvet er rustfelle deluxe og syntes ofte ikke underfra. Hjulbuelister og støtfangersideskjørt er typisk rustpunkt. Bakstussen under støtfanger, hjulbrønn pleier å være KLISS BLAUT, bokstavelig talt. Og dermed rust. Det tekniske er vel så som så med, bare kjede på motor er ok, for om det må byttes må hele motoren ut. Den er jo sjekket, så noe spesielt burde det ikke være. Trur jeg kan skrive i døgn om dissa bilene, er vel den store lidenskapen min. Tungvindt å skru på? PØH! Jeg er oppvokst i dissa Saab'ene med motoren riktig vei (ja, riktig, ikke feil, for det er disse som er riktig), kjøpte meg Mercedes nå nylig, må si det er uvant og tungskrudd.. så det blir nok en 900 relativt fort..... Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Denna bilen har vel vært innom de fleste bruktbilforhandlere i området der, har fulgt med på den en stund. La ute av en annen forhandler i Krustiansand til 20000, så hos en anna til 30000, så kjapt ned i 25000, så dukka den opp hos han her, med samme bilder... Jeg pesonlig ville ikke gitt mer enn 15 lapper for den der, noe fordi det ikke er merkeforhandler og en helt grønn bilbutikk om Saab'er fra den tida. Siden du har hatt Saab før, så vet du vel hva du bør se etter. 16v er dessuten bunnsolide motorer og x antall ganger bedre en 8v, og da med den kmstanden, så er det nok ikke et ille kjøp. Jeg har en med 8v nå som kokte over av ingenting, kjølevæske og olje var ok, men det endte med gåen toppakning og kast, dermed røysa nå snart etter at den er ribba for deler Om den går gjennom EU kontrollen kommer ann på hvordan du behandler den, trikset er å ta ting ettersom lyder kommer, men noe blir det garantert. Ta gjerne en NAF test Skru gjerne ut begge forstoler og sjekk for vann/mugg, evt rust under teppet, min grodde det sopp under hele teppet og var rett ut helseskadelig. Gulvet er rustfelle deluxe og syntes ofte ikke underfra. Hjulbuelister og støtfangersideskjørt er typisk rustpunkt. Bakstussen under støtfanger, hjulbrønn pleier å være KLISS BLAUT, bokstavelig talt. Og dermed rust. Det tekniske er vel så som så med, bare kjede på motor er ok, for om det må byttes må hele motoren ut. Den er jo sjekket, så noe spesielt burde det ikke være. Trur jeg kan skrive i døgn om dissa bilene, er vel den store lidenskapen min. Tungvindt å skru på? PØH! Jeg er oppvokst i dissa Saab'ene med motoren riktig vei (ja, riktig, ikke feil, for det er disse som er riktig), kjøpte meg Mercedes nå nylig, må si det er uvant og tungskrudd.. så det blir nok en 900 relativt fort..... Jaha.. hva tror du kan være årsaken til at den har blitt flyttet fra forhandler til forhandler? Hvordan fungerer NAF test? Kan man ta denne testen over alt? Bilen selges ikke akkurat i Oslo, så ligger ett stykke unna. Hvor nødvendig er denne testen? Jeg er student, så for meg handler det om å betale minst mulig. Har dessverre ikke så mye peiling på Saab eller generelt biler selv, så alt av hjelp takkes! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå