Gå til innhold

Bra oppgradering av HK og CPU?

Gjest Slettet-4Q47IIip

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-4Q47IIip

Brukte julekvelden til å oppgradere podens ferdigbygde Komplett-PC, bortsett fra å putte inn meir RAM var det første gang vi skrudde PC og det var sabla gøy for begge! Satte inn et MSI 390 kort, ny psu og cpu kjøler. CPU er fx 6300 og vi opplever at den er det svakaste punktet no, har ikkje klart å overklokke så masse sidan begge er grønne på slikt?

Har bestilt en 4790k og MSI z97s Krait, demotilbud hos komplett for 3400. Vil dette gi god auke i ytelse både i spel og redigering? Er klar over at x99 og 5820 er gjengs anbefaling, men det blir for dyrt. Lurer også på om det er risikabelt med demoprodukt frå komplett? Og må vi ha ny Windows-lisens når vi bytter HK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett er underlagt samme ansvar ved demoprodukter som ved alminnelige. Altså kan du kreve erstatning, retting eller heving på samme måte og under som vilkår som ellers. Du kommer for øvrig til å merke stor forbedring av ytelse som følge av 4790k. Windows kan flyttes.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Flott viss WIN kan flyttes, det var ferdiginstallert Windows 8.1 COA som er oppgradert til WIN 10. Er det noko anna vi treng eller må passe på når vi skal bytte HK? Og er det noko ytelse å hente på å bytte til raskere ram? Har 16 gb crucial ballistix 1600mhz.

Lenke til kommentar

OEM er vel låst til det første hovedkortet. Hovedkort må selvsagt passe til prosessor og slkt, men det har dere kontroll på. Av det jeg har sett av tester er det noe ytelse å hente på raskere ram, men ikke mye. Jeg ville gått for 1600 mhz med mindre du skulle finne noe raskere til tilnærmet samme prisen.

Lenke til kommentar

Komplett er underlagt samme ansvar ved demoprodukter som ved alminnelige. Altså kan du kreve erstatning, retting eller heving på samme måte og under som vilkår som ellers. Du kommer for øvrig til å merke stor forbedring av ytelse som følge av 4790k. Windows kan flyttes.

Ikke hvis cpu\skjermkortet har vært overklokket og det skulle vise seg maskinvaren skulle ha blitt ustabilt, komplett har vel ansvar hvis delene skulle være defekt, men ikke hvis de gir hyppig bluescreen selv om har resatt bios.

Så jeg ville vært yterst forsktig særlig hvis du vil overklokke selv, kan det tenkes det var grunnen til åpenkjøp dårlig på overklokking etc. Selv om det kan være dårlig psu\Hovedkort.

Men det kan også være noen som valgte LGA 1151 istedenfor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke hvis cpu\skjermkortet har vært overklokket og det skulle vise seg maskinvaren skulle ha blitt ustabilt, komplett har vel ansvar hvis delene skulle være defekt, men ikke hvis de gir hyppig bluescreen selv om har resatt bios.

Så jeg ville vært yterst forsktig særlig hvis du vil overklokke selv, kan det tenkes det var grunnen til åpenkjøp dårlig på overklokking etc.

Varen i seg selv skal fungere 100 %. Komplett kan ikke selge varer som er ustabile ut av boksen, demo eller ei. Selvsagt en risiko for at demo-CPU ikke klokkes bra, men den risikoen vil alltid være der ved cpu-kjøp.
Lenke til kommentar

Tenker heller i retning trådstarter kan få skylden for å ha overklokket Cpu når forrige eieren gjorde det og returnerte på åpenkjøp.

Nå er jeg litt usikker på hvor grundig slike ting blir testet, regner vertfall cpuen blir testet ved retur på åpenkjøp men tanke på overklokking tviler jeg komplett eller noen andre tester cpuen 5 timer i prime 95 eller mere kun for å sjekke det.

I det tilfellet blir det påstand mot påstand normalsett pleier vel det å være mulig å skylde på det var forrige eier som overklokket i så fall må komplett ta den kostnaden der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Trur eg tek sjansen, men skal kontakte Komplett og sjekke vilkåra ved demokjøp før varene blir sendt. Tenker det uansett er tryggare enn å handle brukt på Finn, 1500kr spart er jo litt. Takk for innspel. No må vi berre finne kabler som matcher fargane, og lys og vannkjøling og og...., føler på meg at dette er starten på ei dyr reise :hmm: Må finne ein jobb til guttungen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...