Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvor gjelder reiseforsikringen ? Situasjon med leiebil.

spøkelset

Anbefalte innlegg

Hei. Har dessverre kommet ut for en situasjon hvor jeg har prestert å krasje leiebilen jeg har fått tildelt av verkstedet imens min egen private bil var inne for utbedring av en skade.

Det står i kontrakten med utleieselskapet at egenandelen ved skade er 10 000 kr. Det er jo veldig kjedelig siden jeg i utgangspunktet hadde full kasko på min egen bil og et eventuelt egenkapitalkrav ved kollisjon av denne hadde vært vesentlig mindre.

Det jeg imidlertid oppdaget er at jeg har en "reiseforsikring +" Det står spesifikt i vilkårene til denne forsikringen at det dekkes egenandel ved skade på sikredes leiebil med inntil 8000 kr ved feriereise.

Spørsmålet mitt er da om denne forsikringen vil være gyldig her i hjemme i Norge?

Setter pris på svar fra folk som har peiling :)

Endret av iStereo
La tilbake slettet informasjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Min reiseforsikring gjelder så snart jeg går ut av døren min hjemme. Tror andre gjelder når du har vært hjemmefra i 24 timer (korriger meg her om noen er uenige). Hvis du vil dele hvilket selskap du bruker så kan det hjelpe. Vil også foreslå å bare ringe de, ikke nødvendigvis fra din egen telefon, å spørre "sånn helt hyperpotetisk, dekker reiseforsikring+ skade på leiebil?"

Lenke til kommentar

Hei. Har dessverre kommet ut for en situasjon hvor jeg har prestert å krasje leiebilen jeg har fått tildelt av verkstedet imens min egen private bil var inne for utbedring av en skade.

Det står i kontrakten med utleieselskapet at egenandelen ved skade er 10 000 kr. Det er jo veldig kjedelig siden jeg i utgangspunktet hadde full kasko på min egen bil og et eventuelt egenkapitalkrav ved kollisjon av denne hadde vært vesentlig mindre.

Det jeg imidlertid oppdaget er at jeg har en "reiseforsikring +" Det står spesifikt i vilkårene til denne forsikringen at det dekkes egenandel ved skade på sikredes leiebil med inntil 8000 kr ved feriereise.

Spørsmålet mitt er da om denne forsikringen vil være gyldig her i hjemme i Norge?

Er du på ferie? Om ikke så tviler jeg, da det spesifikt står at den gjelder for feriereise.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Min reiseforsikring gjelder så snart jeg går ut av døren min hjemme. Tror andre gjelder når du har vært hjemmefra i 24 timer (korriger meg her om noen er uenige). Hvis du vil dele hvilket selskap du bruker så kan det hjelpe. Vil også foreslå å bare ringe de, ikke nødvendigvis fra din egen telefon, å spørre "sånn helt hyperpotetisk, dekker reiseforsikring+ skade på leiebil?"

Jeg har Reiseforsikring pluss gjennom europeiske/If. Jeg skal ringe de når dem åpner imorgen, men prøver her først i håp om å roe nervene ørlite :p

Er du på ferie? Om ikke så tviler jeg, da det spesifikt står at den gjelder for feriereise.

Nei, jeg er ikke det. Men jeg har hørt helt generelt at reiseforsikringen gjelder bare du er ute av huset? Det jeg stiller spørsmål ved, er at det er spesifisert "feriereise".

Endret av spøkelset
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W
4.3 Hvor forsikringen ikke gjelder
Forsikringen gjelder ikke når du oppholder deg:
• hjemme
• på undervisningssted/studiested i Norge i undervisningstiden/studietiden (barnehage/skole/
SFO/universitet/høyskole/militærtjeneste m.fl.)
• på arbeidssted i Norge i arbeidstiden. Med arbeids
sted menes stedet der du utfører ditt van-
lige, daglige arbeid
Forsikringen omfatter ikke tap av/skade på eien-
deler som er oppbevart ovennevnte steder, uan-
sett tidspunkt, når du selv er på reise.

Om du ikke var noen av disse stedene og hadde gyldig forsikring så er du dekket. Sett at skaden var din egen feil, såklart.

Lenke til kommentar

4.3 Hvor forsikringen ikke gjelder
Forsikringen gjelder ikke når du oppholder deg:
• hjemme
• på undervisningssted/studiested i Norge i undervisningstiden/studietiden (barnehage/skole/
SFO/universitet/høyskole/militærtjeneste m.fl.)
• på arbeidssted i Norge i arbeidstiden. Med arbeids
sted menes stedet der du utfører ditt van-
lige, daglige arbeid
Forsikringen omfatter ikke tap av/skade på eien-
deler som er oppbevart ovennevnte steder, uan-
sett tidspunkt, når du selv er på reise.

Om du ikke var noen av disse stedene og hadde gyldig forsikring så er du dekket. Sett at skaden var din egen feil, såklart.

Har du link til denne kilden hvor dette står? Jeg oppholdt meg ikke på noen av de ovennevnte stedene da ulykken inntraff. Skaden var min feil ja

Det står følgende i mine forsikringsvilkår

"i Super reise vil også omfatte: 1.8 Egenandel leiebil på feriereise Ved skade på din leiebil i løpet av reisen og i leieperioden, refunderer vi egenandelen du som leietaker blir holdt ansvarlig for i henhold til leiekontrakten du har med utleiefirmaet"

Det jeg altså stusser på, er at de under dette punktet utdyper "feriereise". Hva er dette definert som?

Takk for at du tar deg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Null stress, tjommi.

http://www.europeiske.no/web/no/europeiske.nsf/page/69484C3F18D0C43CC1256F580030E081/$file/Helaars_vilkaar.pdf

Ut i fra hva jeg leser så er du i orden, så du kan nok kjøre hvilepuls ut dagen og så ringe de i morgen. Sparer du 8.000kr på egenandelen foreslår jeg at du spanderer på deg bilspill og ratt med pedaler så du får kjørt fra deg på skjermen. Bare så du slipper flere leiebiler og småskader ^^ /jokes

Lenke til kommentar

Når det står spesifikt i vilkåret at det gjelder på feriereise, så gjelder det naturligvis ikke om man har leiebil fordi ens vanlige bil er på verksted. (Med mindre man bruker denne bilen for å dra på ferie da)

At de generelle vilkårene lister opp situasjoner for når forsikringen ikke gjelder, betyr ikke det samme som at de ikke kan innskrenke det videre i de enkelte punktene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Ser den, men det hadde det gjeldt om jeg mistet mobilen min i bakken på vei til Remaen for å kjøpe øl, afaik. Så føler kanskje det er litt gråsone og såklart noe som er opp til forsikringsselskapet å vurdere i lys av informasjonen du gir de.

Lenke til kommentar

Ser den, men det hadde det gjeldt om jeg mistet mobilen min i bakken på vei til Remaen for å kjøpe øl, afaik. Så føler kanskje det er litt gråsone og såklart noe som er opp til forsikringsselskapet å vurdere i lys av informasjonen du gir de.

Det står jo spesifikt at den dekker egenandel på leiebil under ferietur.

Det står antagelig ingenting spesifikt om du skader mobilen. At mobilen er dekket så fort du er utenfor døren betyr ikke at leiebilen er det.

Om TS ikke var på ferietur, så dekker jo ikke forsikringen egenandelen. Sånn jeg ser det, så dekker den kun egenandelen på ferie. Hvor den dekker mobilen er irelevant så lenge det er egne vilkår på leiebil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Det står jo spesifikt at den dekker egenandel på leiebil under ferietur.

Det står antagelig ingenting spesifikt om du skader mobilen. At mobilen er dekket så fort du er utenfor døren betyr ikke at leiebilen er det.

Om TS ikke var på ferietur, så dekker jo ikke forsikringen egenandelen. Sånn jeg ser det, så dekker den kun egenandelen på ferie. Hvor den dekker mobilen er irelevant så lenge det er egne vilkår på leiebil.

Jeg har godt mulig feil her, bare så det er sakt. Jeg bare tolket det, kjapt, som jeg så det.

Men da er det jo definisjonen på hva en ferie er. Hva en reise er. Når starter og begynner ferien? Etc.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at definisjon av ferie er f.eks en tur på rema for å handle, eller andre ærender man gjør med bil i sitt nærområde.

Nå skriver ikke TS hva han gjorde, men det skal en del til før det er tvilstilfelle om han handlet/hentet unger/var på posten osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Ja, for meg er jo ferie når du har fri fra jobb/skole. Eller sitter nede i Syden med en parasoldrink.

Derfor jeg tenker at så lenge han ikke er hjemme så teller forsikringen? Meeen, blir bare synsing av dette. TS; gi oss en lyd i morgen på hva IF sier. Kjenner jeg er litt nøysjerrig.

Lenke til kommentar

Merk at det står ferietur, altså en tur i ferien.

Sier/tenker du noen gang at "nå skal det bli godt med en tur i ferien" når du etter jobb kjører til butikken for å handle?

Å påstå man har ferie hver gang man har fri er å strekke den langt.

Å påstå man har ferietur hver gang man er utenfor døren i fritiden er å strekke den veldig, veldig langt

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Tenkte vi kunne se bort i fra leiebilen og tenke du bare gikk en tur og var så uheldig at du ble utsatt for lommetyveri eller noe annet. Men okokok, kan vi ikke se hva IF sier i morgen, og ta det derifra.

Lenke til kommentar

Tenkte vi kunne se bort i fra leiebilen og tenke du bare gikk en tur og var så uheldig at du ble utsatt for lommetyveri eller noe annet. Men okokok, kan vi ikke se hva IF sier i morgen, og ta det derifra.

Så klart forsikringen dekker det, ettersom det dekker lommetyveri når jeg går en tur. Men hva har det å si når det er andre vilkår og regler for leiebil?

At den dekker en ting betyr ikke automatisk at den dekker noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Kjente bare at vi kanskje kverulerte om irrelevante definisjoner litt her. Men TS får gi oss dommen etter å ha hørt med IF.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...