Patrick123 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Kanskje er dette feil sted å spørre, men det virket som det mest korrekte. Jeg tenker å få printet ut et par bilder jeg har tatt, helst i 40x60. Jeg har fått skrevet ut bilder tatt med et (antageligvis) dårligere kamera tidligere, og det gikk helt fint, selv om de kunne ikke vært større. Oppløsningen på begge bildene er 3264x2448. Jeg vet ikke om man kan si noe utifra dette, men det er alt jeg har av info. Kan det holde til 40x60? Lenke til kommentar
DGH Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Her er det mange forhold som spiller inn, men her er noen betraktninger: Når det kommer til utskriftsstørrelse snakker man ofte om punkter per tomme, gjerne forkortet DPI eller PPI. "Punkter" kan grovt sett erstattes med "pixler" i dette tilfellet. Den gylne standarden for utskriftskvalitet er 300PPI, noe som tilsvarer ca 120 pixler/cm (for å bruke fornuftige måleenheter). Dette er dog et temmelig strengt krav, og i praksis klarer man seg gjerne med langt mindre. For utskrifter som skal henges på veggen og betraktes på normal avstand er 200PPI gjerne mer enn nok, dette tilsvarer ca 80 pixler/cm. I ditt tilfelle vil et bilde på 3264x2448 kunne gi deg en utskrift på ca 40x30cm dersom du ønsker 200PPI. Som du ser er det et godt stykke opp til 60x40cm, men det er viktig å ta betraktningsavstanden med i beregningen. 200 PPI vil se temmelig bra ut selv på ganske nært hold, men om bildet skal henge på veggen over en sofa, eller et annet sted der man ikke kommer så fryktelig tett innpå er det ikke sikkert du ser noen problemer i det hele tatt. Merk at alt dette forutsetter at du har 8 "skarpe" megapixler til rådighet - alt av fokusbom, bildestøy, bevegelsesuskarphet eller dårlig optikk vil kunne legge begrensninger. Det er stor forskjell på 8MP fra et speilrefleks og 8MP fra et mobilkamera, spesielt om bildet var tatt under krevende forhold. Aller sist er det viktig å se an hva motivet på bildet er: landskapsbilder med masse detaljer stiller strengere krav til mange pixler enn abstrakte bilder etc. Om mulig kan du poste bildet (eller deler av det) her, så får du sikkert noen til å se an den tekniske kvaliteten. Endret 6. januar 2016 av daniel.hornaes 2 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Takk for svaret. Det skal henge på veggen, og ja, over en sofa. Du vil mest sannsynlig aldri være nærmere enn et par meter. Da sitter du uansett med ryggen til Endret 6. januar 2016 av Patrick123 Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Kanskje er dette feil sted å spørre, men det virket som det mest korrekte. Jeg tenker å få printet ut et par bilder jeg har tatt, helst i 40x60. Jeg har fått skrevet ut bilder tatt med et (antageligvis) dårligere kamera tidligere, og det gikk helt fint, selv om de kunne ikke vært større. Oppløsningen på begge bildene er 3264x2448. Jeg vet ikke om man kan si noe utifra dette, men det er alt jeg har av info. Kan det holde til 40x60? Ja, det går fint. Lenke til kommentar
DGH Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 En annen ting jeg glemte å nevne er at hva du fremkaller bildet på spiller en stor rolle. Lerret krever ikke så mye, da det uansett er ganske "ullent", i motsetning til f.eks glossy fotopapir. 2 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Til en ramme på 50x70, hva passer egentlig best som bildestørrelse og passepartoutstørrelse? Med de rammene burde det vel bli ca. 10cm passepartout på hver side. Dersom jeg må holde meg til 'standardstørrelsene' må jo bildet bli 30x50, eller blir det lite...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå