Gå til innhold

Selbekk trykker Muhammedkarikaturene på nytt

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Takk for svaret på det som for det meste var ett retorisk spørsmål

Du sa:

Hva er nå egentlig "vestlige verdier"?

Jeg for min del har problemer med å finne noe tilbake av verdi etter at krigen mot terror startet.

Jeg finner mye av verdi i Milmos innlegg. At disse verdiene er under angrep innenfra såvel som utenfra gjør dem ikke mindre verd å kjempe for.

Geir :)

Så på ett program for en liten stund siden som presenterte forskning gjort på de fleste velfungerende og avanserte sivilisasjoner opp gjennom menneskets historie, og alle endte opp med samme matematiske formel, uavhengig av gode prinsipper og styresett disse hadde hatt. Alle endte opp med den form for makt vi har i dag eller er på god vei til å få, nemlig noen få rike som eier det meste og bruker makten til å undertrykke resten av befolkningen.

Grådighet følger ingen fornuftige og gode regler hele tiden. Det hele later til å måtte kollapse av sin egen innavlede vekt, og ende i revolusjoner, store og små

Jeg kjemper ikke for tapte horisonter, men står heller ikke i veien for deg og milmo ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret på det som for det meste var ett retorisk spørsmål

Fordi du driter i om det er et sekulært styre eller et religiøst styre her i landet, de er begge like verdige i dine øyne?

Jeg har ganske den samme oversikt over hvilke verdier vi har som svaret fra milmo, men svært få fungere like godt nå som for la oss si, 40 år siden. For meg ser det ut som det er makta som rår, og demokratiske og rettstatlige prinsipper holdes frem i festtaler.

Livet er det en selv erfarer hele tiden, og sånn ser verden ut for meg

Og ja til ditt spørsmål, fordi begge er tomme konsepter i utgangspunktet.

Sekulære verdier er alt annet enn tomme. Det vil være radikale (!) forskjeller i hvordan ett menneske får leve ut seg selv og sine verdier samfunn med disse to retninger. Om så du selv er "religiøs" så ser du sikkert at ett sekulært samfunn som praktiserer demokrati og humanisme vil være å foretrekke også for deg når alternativet er teokrati og prestestyre. Skulle man havne oppi noe slikt er det isåfall bare å krysse fingre og tær for at man har blitt hjernevasket tilstrekkelig i oppveksten slik at man passer inn i de trange overformynderske doktriner som alle må tre seg ned i og te seg etter. Subjektive meninger er søppel for disse ur-menneskene.

Religiøse styresett er ikke ett alternativ i fremtiden. Selv om det vil dø ut i takt med folkeopplysning og vitenskapelig forståelse, så går dette for sakte da mørke krefter snytt ut av middelalderen holder progresjonen igjen med jernhånd. Det har sjeldent vært lettere å vurdere rett ifra galt, kreativ utfoldelse og nytenkning, kontra puggelister og straffer. Derfor er jeg overbevist om at vi har moralen på vår side om vi framskynder denne prosessen, også om det gjøres militært og da med makt bak ordene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og jeg presiserer: jeg erfarer livet, og livet er det som skjer nu, hele tiden!

Jeg bryr meg ikke om konsepter, festtaler og snikksnakk lengre.

Jeg tror ganske enkelt ikke på the bogeyman.

Edit: du nevner hjernevask, men jeg tipper at du har ingen forståelse for at du selv har blitt utsatt for det, og er sannsynligvis bare en haug med vaner og lettkjøpte meninger. Og det er hvernevask av den sekulære typen. Gratulerer!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Nei som vi har vært inne på før så kreves det mer empati enn man kan kunne forvente av alle og enhver, men jeg syntes allikevel likegyldigheten overfor de som rammes av religion, er slående blant de religiøse selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei som vi har vært inne på før så kreves det mer empati enn man kan kunne forvente av alle og enhver, men jeg syntes allikevel likegyldigheten overfor de som rammes av religion, er slående blant de religiøse selv.

Jeg erfarer noe annet, og siden jeg beveger meg i alle typer miljøet uten å rynke på nesen, tror jeg faktisk jeg har bedre oversikt. Du sitter på avstand å tror så mye basert på vitneforklaring, og du vet vel hvor lite vitneførsel er til å stole på, eller gjør du ..

Edit: du nevner hjernevask, men jeg tipper at du har ingen forståelse for at du selv har blitt utsatt for det, og er sannsynligvis bare en haug med vaner og lettkjøpte meninger. Og det er hjernevask av den sekulære typen. Gratulerer!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg erfarer noe annet, og siden jeg beveger meg i alle typer miljøet uten å rynke på nesen, tror jeg faktisk jeg har bedre oversikt. Du sitter på avstand å tror så mye basert på vitneforklaring, og du vet vel hvor lite vitneførsel er til å stole på, eller gjør du ..

Edit: du nevner hjernevask, men jeg tipper at du har ingen forståelse for at du selv har blitt utsatt for det, og er sannsynligvis bare en haug med vaner og lettkjøpte meninger. Og det er hjernevask av den sekulære typen. Gratulerer!

Nei, om vi skal benytte ordet i sin rette forstand så har ingen hjernevasket meg, dvs om du da ikke ser på det å tilegne seg kunnskap som selvpåført hjernevask forståss. Det er klart, det var ett vagt forsøk på religiøs indoktrinering i skolen, men som seg hør og bør i ett sekulært samfunn så var alternativet der og livssynsundervisning var fritt frem og velge så det gjorde jeg. At man har mer eller mindre gått tilbake på det idag med KRL faget er beklagelig og ingenting som hadde skjedd om ikke religiøse enda hadde hatt innflytelse i det politiske Norge. Jeg føler at jeg har hatt frihet nok til at de meninger jeg sitter med idag ikke kan krediteres noen bakmenn for en vel utført jobb

Lenke til kommentar

Joda, du tror på bogeyman så lenge du kan velge en annen bogeyman å tro på en alle andre. Kampen mot terror er bare en tanke i ditt hode. En tanke du holder kjær.

jeg tipper at du har ingen forståelse for at du selv har blitt utsatt for det, og er sannsynligvis bare en haug med vaner og lettkjøpte meninger. Og det er hvernevask av den sekulære typen. Gratulerer!

Hvilke data ligger bak din sannsynlighetregning? Samme data som tilsier at du mest sannsynlig ikke er hjernevasket? For du er vel noe annet enn en haug med vaner og lettkjøpte meninger? Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke tid til å forklare ned til minste detalj, men antar at du er såpass utrustet at du klarer skjønne logikken i at ingen vitner er til å stole på 100%, og at vitner alene ikke kan få deg dømt for noe. Overfører du det på deg selv som vitne til det som skjer i verden, og tar med at du velger, eller rettere sagt: hjernen velger en passende verden basert på din kulturelle og spesielle kondisjonering og programmering, betyr det at intet du tenker, har tenk, eller kommer til å tenke er sant i det hele tatt, burde det få deg til å oppgi trangen til å bestemme hva som passer i vår verden

Det stemmer at det er ingen andre bakmenn enn han du ser i speilet hver morgen

Edit: Thoto79

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg erfarer noe annet, og siden jeg beveger meg i alle typer miljøet uten å rynke på nesen, tror jeg faktisk jeg har bedre oversikt.

Jeg tror også du har bedre oversikt, du er mest sannsynlig noe mer enn det du beskylder andre for å være.

Klart vitner alene kan få deg dømt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Joda, du tror på bogeyman så lenge du kan velge en annen bogeyman å tro på en alle andre. Kampen mot terror er bare en tanke i ditt hode. En tanke du holder kjær.

jeg tipper at du har ingen forståelse for at du selv har blitt utsatt for det, og er sannsynligvis bare en haug med vaner og lettkjøpte meninger. Og det er hvernevask av den sekulære typen. Gratulerer!

Hvilke data ligger bak din sannsynlighetregning? Samme data som tilsier at du mest sannsynlig ikke er hjernevasket? For du er vel noe annet enn en haug med vaner og lettkjøpte meninger?

Jeg er akkurat like lettkjøpt som deg, Thoto79, twfa og alle andre. Forskjellen er at jeg tar det på alvor

Der er ingen kamper i min verden

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg erfarer noe annet, og siden jeg beveger meg i alle typer miljøet uten å rynke på nesen, tror jeg faktisk jeg har bedre oversikt.

Jeg tror også du har bedre oversikt, du er mest sannsynlig noe mer enn det du beskylder andre for å være.Klart vitner alene kan få deg dømt.
Du tror akkurat hva du vil. Hvis vitner kan få meg dømt er det fordi vi har bestemt at det skal være sånn. Ikke fordi det er sant, men fordi det blir enklere å straffe og sette eksempler som skal skremme andre fra å gjøre noe som ikke er tillatt eller uønsket

Edit: og nå er jeg ferdig med å bruke tid på gjentakelsene

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å forklare ned til minste detalj, men antar at du er såpass utrustet at du klarer skjønne logikken i at ingen vitner er til å stole på 100%, og at vitner alene ikke kan få deg dømt for noe. Overfører du det på deg selv som vitne til det som skjer i verden, og tar med at du velger, eller rettere sagt: hjernen velger en passende verden basert på din kulturelle og spesielle kondisjonering og programmering, betyr det at intet du tenker, har tenk, eller kommer til å tenke er sant i det hele tatt, burde det få deg til å oppgi trangen til å bestemme hva som passer i vår verden

Så ikke denne jeg. Men ja, vi lures av oss selv og jeg leser at man flere steder i statene går nå bort ifra vitneforklaringer da de viser seg å ofte ikke være til å stole på, på tross av vitnenes selv har de beste intensjoner.

Men dette er vel egentlig ikke trådens tema, tema er vel strengt tatt langt viktigere: ytringsfrihet kontra religionsfrihet (der sistnevnte ender i undertrykkende teokrati om denne frihet ikke begrenses). Og for å lande den, så kan vi vel snart enes om at vi aldri må godta å jenke oss for butthurte imamer eller andre forvirrede religiøse når det kommer til våre verdier. Og spesielt ikke når det kommer til nettopp ytringsfrihet som er en av de aller viktigste og står som en påle i alle moderne vestlige samfunn og kulturer. Det er helt avgjørende at denne ikke blir rokket ved, det har ingenting å si om dette går på tvers av religiøse dogmer og skrifter eller hva det nå skulle være. Det angår ikke oss, vi har noen prinsipper som de aller aller fleste muslimer forstår godt vi ikke kan vike bort ifra, men som noen religiøse ekstremister samt yttre venstresidens vestlige apolegeter altså prøver å undergrave.

Som Rowan Atkinson sa så fint:

“To criticize a person for their race is manifestly irrational and ridiculous, but to criticize their religion, that is a right. That is a freedom. The freedom to criticize ideas, any ideas - even if they are sincerely held beliefs - is one of the fundamental freedoms of society."

Hvorfor kan vi ikke alle enes om dette og stå sammen når det blåser som verst? Det er jo da vi virkelig trenger slike prinsipper, det er da vi må kunne stå opp å si ifra uten å være redde for fysiske represalier. Dette er katastrofalt ødeleggende for samfunnsdiskursen og for den individuell friheten vi har kjempet igjennom. Ikke minst vil en slik båndtvang bidra til at viktig nytenkning og ideèr aldri vil se dagens lys. Dette kan vi ikke være bekjent av og dette må vernes, koste hva det koste vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så ikke denne jeg. Men ja, vi lures av oss selv og jeg leser at man flere steder i statene går nå bort ifra vitneforklaringer da de viser seg å ofte ikke være til å stole på, på tross av vitnenes selv har de beste intensjoner.

Men dette er vel egentlig ikke trådens tema, tema er vel strengt tatt langt viktigere: ytringsfrihet kontra religionsfrihet (der sistnevnte ender i undertrykkende teokrati om denne frihet ikke begrenses). Og for å lande den, så kan vi vel snart enes om at vi aldri må godta å jenke oss for butthurte imamer eller andre forvirrede religiøse når det kommer til våre verdier. 

Jeg har ikke oppdatert erfaring i å eksistere med andre systemer enn det vi kaller vestlig demokrati, og det har endret seg betydelig siden jeg ble født. Jeg ser nå for tiden ett samfunn som ligner mye på fremtids-spådommen til James Orwell. Selv har jeg utfordret det vi kaller ytringsfrihet her  til lands, og kan bare si at det er en verdi som for det meste er en god fantasi, men ser man nærmere på hvordan den fungere i praksis så blir det en helt mer tilfeldig størrelse, hvor den som sitter med flest kort på hånden bestandig vil få det mer som han eller hun vil. Vi har jenket oss for egen makt, så jeg er helt enig med deg i at det skule ikke skjedd men nå har det nå likevel det, så hvordan kommer vi videre? Kommer vi noe steg nærmere det optimale ved å angripe andres tanke og styresett, eller kommer vi lengre ved å se på egne verdier på en mer ærlig måte ..

Hvis ikke vi bedrer vår egen ubalanse og forvirring, vil vi bestandig se på de andre med fordreid syn, og da blir det feil for oss alle. 

Og spesielt ikke når det kommer til nettopp ytringsfrihet som er en av de aller viktigste og står som en påle i alle moderne vestlige samfunn og kulturer

Dette er jeg litt uenig med deg i, fordi jeg mener det er ett konsept hvor innholdet ikke anvendes slik det er ment å gjøre. Kan du gi noen eksempler på hvor perfekt konseptet er i virkning. Du nevnte jo litt om at USA visstnok etter din oppfatning vil endre troen de har på problemet med "vitner", men det kan jo likevel ikke rette opp tidligere feil som har blitt gjort

Det er helt avgjørende at denne ikke blir rokket ved, det har ingenting å si om dette går på tvers av religiøse dogmer og skrifter eller hva det nå skulle være.

Når du konkretiserer med eksempler på perfekt verdianvendelse, kan vi muligens enes om i hvert fall noen detaljer. Jeg mener som utgangspunkt at mye kan og må endres i vestlig verdisystem, ellers driver vi det vestlige kontrolldramaet ett steg videre i feil retning

Det angår ikke oss, vi har noen prinsipper som de aller aller fleste muslimer forstår godt vi ikke kan vike bort ifra, men som noen religiøse ekstremister samt yttre venstresidens vestlige apolegeter altså prøver å undergrave.

Hvis det handler om "noen" synes jeg det kan bli feil å gi disse fåtallige noen såpass mye betydning at det skulle være verdt å bry seg spesielt med dem. 

Som Rowan Atkinson sa så fint:

“To criticize a person for their race is manifestly irrational and ridiculous, but to criticize their religion, that is a right. That is a freedom. The freedom to criticize ideas, any ideas - even if they are sincerely held beliefs - is one of the fundamental freedoms of society."

Jeg kan fint finne mange forskjellige gode tanker formulert av både religiøse og sekulære mennesker opp gjennom tidene, og vi ville nok kunne enes om det, men det handler jo ikke om konsepter, det handler om hvordan de anvendes i det daglige, og da handler det om "kontekster", som igjen betyr at "intet er hogget i sten" . Skal man endre noe må man gjøre hverandre til kompetente mottakere av tankene som formuleres, og da virker det heller dårlig med store ord og utvalgte fornærmelser

Hvorfor kan vi ikke alle enes om dette og stå sammen når det blåser som verst? 

Fordi absolutt alle er helt forskjellige,og selv dine beste venner er slett ikke enig i absolutt alt med deg. Hvis du tar deg tid til å skjære helt inn til beinet, vil du oppdage at du har ingen spesielt gode venner, og det betyr at du heller ikke har noen spesielle fiender .. Du lager deg den illusjonen selv, basert på hva du liker best der og da, og dine likes and dislikes er igjen bare gjentatte vaner og uvaner som kulturell programmering har lært deg.

Det er jo da vi virkelig trenger slike prinsipper, det er da vi må kunne stå opp å si ifra uten å være redde for fysiske represalier. 

Her er mitt prinsipp:

Alle levende vesener skal få søke sin lykke så lenge de ikke utsetter andre levende vesener for unødig smerte og lidelse!

Og det kan vi vel enes om, ikke sant!?

Dette er katastrofalt ødeleggende for samfunnsdiskursen og for den individuell friheten vi har kjempet igjennom.

Jeg ser ikke så mye individuell frihet, i hvert fall ikke en sånn som er verdt å bryte mine prinsipper for ...

Ikke minst vil en slik båndtvang bidra til at viktig nytenkning og ideèr aldri vil se dagens lys

Kan du si meg om du i det hele tatt har hatt en original og helt splitter ny tanke, eller er alt sammen bare bits and pieces som kan spores tilbake til kulturell programmering, og dine personlige likes and disllikes?

Jeg ser intet nytt under solen!

Dette kan vi ikke være bekjent av og dette må vernes, koste hva det koste vil.

koste hva det koste vil ... For hvem, spør jeg da!?

Lenke til kommentar

Om man vil velte islam er den letteste måten å få i stand ett opprør blant muslimske kvinner mot islamske tradisjoner, få dem til å kreve likestilling og avskaffelse av sharia i land hvor det er loven

Eller man kan la muslimene holde seg til sine land, så kan vi leve i fred i våre land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...