RWS Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hei min bror. Gud vil tilgi deg når du aksepterer ham. Fred være med deg og din familie. Må du beskytte familiens ære og hindre mennesker å krenke familiens stolthet. Fred være deg min venn. Hva er det å respektere? Den islamske allaah er en primitiv og brutal gud og passer derfor godt som en gud for primitive og brutale mennesker, i en kultur som er primitiv og brutal. I et opplyst samfunn derimot har ikke disse primitive påstandene noen mening, eller plass. Hvorfor skal jeg beskytte min families ære? Alle er gode samfunns borgere som er flinke til å følge sekulære lover og regler, enda ingen er overtroiske av seg og tror på gud eller ignende sludder såvidt jeg vet. Her i landet har vi politiet som passer på oss og vi er fornøyd med det. Som sagt, i en primitiv og brutal kultur ville det sikkert passe å løpe rundt å "passe" på familiens "ære" (Som å slakte en søster eller to fordi hun ikke vil gifte seg med sin sjeløyde fetter på femti slik pappa har bestemt.. Drit i at dette er en kombinasjon som er farlig fordi det blir for mye innav... Eller den "æren" man finner i å gifte sin tolv år gamle søster bort til en gammel pedofil gris, muhammed var jo et sånt fløott forbilde, ikke sant?. Joda, æresfullt dette, i primitive og forstokkede kulturer..) Det eneste som ødelegger vår fred er terrorister som følger islam... Utebn dem hadde vi hatt det helt fint... I Allahs navn, den mest velgjørende, den mest barmhjertige.Fred være med profeten Muhammed og hans tilhengere til siste Dommedag. Vi ber Allah om å beskytte oss fra det onde. Vi takker Allah for hans veiledning. Og måtte vi en dag få fred for denne gudens og dette dårlige forbildes forfølgere, fordi de i all sin primitivitet har stelt i stand med ufred en kristendommen snart... Hvis allah har kommet med en veiledning vil jeg på det sterkeste påstå at han har feilet stygt.. Og igjen skjønner jeg hvorfor muslimer er så sinte. Det må være fælt å se sin gud feile så til de grader på alle punkter og ha en leder som ikke engang klarte å spå hva for en ufred han forlot da han døde... Blir bare utrolig dumt å prise denne guden og den såkalte profeten om man vil ha et oppegående og opplyst samfunn... Ingen fremtid i islam, til det er doktrinene alt for godt tilpasset diktatoren, barne skjenderen og gjeteren muhammed og den tiden han levde i... Det er ingenting å respektere i islam, ikke en dritt. Hykleri, undertrykking, underkastelse og slaveri er alt som venter i islams fotspor. Og selvsagt gjør vi lurt i å stå opp mot et slikt tyranni. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Synes det er unødvendig å trykke de på nytt. Greit nok at vi har ytringsfrihet og alt det der, men det finnes såpass mange sykinger der ute som er villig til å ta helt sivilie og uskyldige liv pga dette. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) http://www.nytimes.com/video/world/asia/100000004108808/the-killing-of-farkhunda.html Farkhunda Malikzada, a 27-year-old Muslim woman falsely accused of burning a Quran, was killed by a mob in central Kabul as hundreds watched and filmed. Anbefales, selv om det er forferdelig å se på... Endret 7. januar 2016 av afterall 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvis det virkelig var så enkelt ville vi ikke hatt denne diskusjonen, og de ville heller ikke utsatt uskyldige tegnere og forfattere for avstraffelse. Men der er vi uenige. Jeg tror avstraffelsen hadde kommet uansett. Og selv om det så var en sammenheng, ville det ikke forsvart disse handlingene mot folk som ytrer seg. Når folks bruk av talefriheten slår tilbake på oss alle, så er min sympati og støtte hos dem som ytrer seg, ikke hos dem som slår tilbake. Geir Følger debatten på Nrk2/dagsnytt18, og liker ordet eller begrepet "ytringsansvar". Ett ord som redaktør i vg og vebjørn later til å ikke sette særlig pris på. Min sympati går til alle som utsettes for bivirkninger av uklok ordbruk. Vet ikke hvor vakkert og klokt det er å berømme en kristenkonservativ bladsmører og en anerkjent dritt avis for at de fremmer sine agendaer Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Selvsagt skal man ta ansvar for det man ytrer. Noe annet ville være feigt. Men det rettferdiggjør ikke drap og forfølgelse av den som ytrer seg. Og nei, drap og terror er ikke "bivirkninger", de er bevisste handlinger av gjerningsmennene. Så lenge IQ'en mer enn dobler sko-størrelsen kan man ikke påberope seg moralsk indignasjon som berettigelse for voldelige overgrep. At Selbekk er kristen og konservativ, og at VG er en drittavis, er da totalt irrelevant for den prinsipielle vurderingen her. Det er handlingen som skal bedømmes, ikke personen. Liker man ikke agendaen, står man selvsagt fritt til å ta igjen med samme mynt. For eksempel ved å stå fram offentlig og si at "VG er en anerkjent drittavis". Det gir deg ikke rett til å ta livet av VGs redaktør, eller VG-lesere til å ta livet av deg eller meg. Geir 4 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Synes det er unødvendig å trykke de på nytt. Greit nok at vi har ytringsfrihet og alt det der, men det finnes såpass mange sykinger der ute som er villig til å ta helt sivilie og uskyldige liv pga dette. Bedre at vi lar ukulturen i ilam overta selvsagt... For vi har aldri hatt noen behov for å kjempe for denne friheten og har aldri opplevd et liv uten ytringsfrihet (vi har aldri opplevd sensur og menings diktatur) og vi tror derfor at det ikke vil koste oss noe å "slække" litt på denne rettigheten... For koster den oss noe gjør vi rett i å legge den fra oss, ikke sant? Når man ser den ukulturen som kommer med muslimer så må vi nok bare finne oss i at vi snart er en del av den ukulturen selv, for neimen om det skal koste oss liv å lemmer å inneha friheten til å si, mene og kle seg som vi vil. Da er det bedre å dresse seg opp slik terroristene sier, og be til den rette guden og glemme alt som har med frihet å gjøre. Mye bedre det enn å stoppe galskapen ved å kjempe og kanskje måtte ofre noe... Var merkelig nok akkuat dette de tenkte i tyskland også en gang på tredve tallet, da de effektivt sa takk og farvell til demokrati og frihet og hipp hurr for diktatur og terror, fordi det ikke skulle koste dem noe... Hvor ledet det tyskerne syntes du? Neida, islam er ikke nazister, men ideologien deres er minst like undertrykkende og ødeleggende.. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Selvsagt skal man ta ansvar for det man ytrer. Noe annet ville være feigt. Men det rettferdiggjør ikke drap og forfølgelse av den som ytrer seg. Og nei, drap og terror er ikke "bivirkninger", de er bevisste handlinger av gjerningsmennene. Så lenge IQ'en mer e.nn dobler sko-størrelsen kan man ikke påberope seg moralsk indignasjon som berettigelse for voldelige overgrep. At Selbekk er kristen og konservativ, og at VG er en drittavis, er da totalt irrelevant for den prinsipielle vurderingen her. Det er handlingen som skal bedømmes, ikke personen. Liker man ikke agendaen, står man selvsagt fritt til å ta igjen med samme mynt. For eksempel ved å stå fram offentlig og si at "VG er en anerkjent drittavis". Det gir deg ikke rett til å ta livet av VGs redaktør, eller VG-lesere til å ta livet av deg eller meg. Geir Nei, grunnen for at jeg setter ? Ved at nettopp kristenkonservativ og søppelmedia gjerne tar på seg keiserens nye klær, i form av å liksom ta kampen for oss alle, er fordi sånne utskudd må oppfattes som røde kluter som hisser opp vepsebolet, og dermed forpliktes "vi" til å gi dem ufortjent støtte. Og den støtten er det jeg mener er en bivirkning. På samme måte som at vi er programforpliktet til å støtte verdens største våpenprodusent og krigshissende supermakt, selv når de skriker: gud er med oss! .. bivirkninger .. Selv har jeg jobbet direkte med flyktning bivirkningene siste år, og jeg skammer meg over hvordan vi tar ansvaret for hva vi er med på Vi kan lite gjøre noe med deres idioter, men vi gjør heller intet med våre egne kronidioter. Lenke til kommentar
Finland Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Og selvsagt gjør vi lurt i å stå opp mot et slikt tyranni. Muslimer i Norge støtter ikke terrorisme og drap, men kun fred. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 At Selbekk er kristen og konservativ, og at VG er en drittavis, er da totalt irrelevant for den prinsipielle vurderingen her. Det er handlingen som skal bedømmes, ikke personen. Geir Budbringeren er kanskje generelt uvesentlig, men med Selbekk er "person" det vesentlige. Han er en hykler. Eller for å si det sånn, -når begynte redaktører av kristne aviser her i landet å være de som stod "i fremste rekke" for å bedrive det man for få år siden betegnet som blasfemi? Det har de selvsagt aldri gjort. Dermed blir motivet hans, det mest interessante for hva som driver ham. Jeg vet det fra før, -og det avsløres forsåvidt i VG-artikkelen også, bla. "Muhammed var hærfører og han drepte 800 jøder". Selv\bekk hadde selvsagt ikke brydd seg døyt om det var 800 romere, 800 mongoler, eller 800 persere. Men "jøder", nei det kan han ikke la passere. Forøvrig er ikke 800 "spesielt mye" for noen hærfører eller krig, enten lederne het Mohammed, Atilla, Hanibal, etc. Selbekk bedriver bare skuespill, men får attpåtil bonusstempel som "modig". Det er trist. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Muslimer i Norge støtter ikke terrorisme og drap, men kun fred. Så....bra. https://www.youtube.com/watch?v=JeC2OLv_Fhw Endret 7. januar 2016 av afterall 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Budbringeren er kanskje generelt uvesentlig, men med Selbekk er "person" det vesentlige. Han er en hykler. Det må du gjerne mene, men hykleri skal avsløres med ord, ikke med automatvåpen. Selbekks person kan ikke avgjøre hans rett til å ytre seg, like lite som noen annens. Så snart vi innfører det premisset, kan folk ties ihjel av høyst subjektive årsaker. Eller for å si det sånn, -når begynte redaktører av kristne aviser her i landet å være de som stod "i fremste rekke" for å bedrive det man for få år siden betegnet som blasfemi? Det har de selvsagt aldri gjort. Nei, men det er ikke noe argument for at de skal begynne med det. Om man føler at de hykler, vel så får man som sagt konfrontere dem med det. Selbekk bedriver bare skuespill, men får attpåtil bonusstempel som "modig". Det er trist. Noen vil alltid diskutere person, jeg er ikke en av dem... Geir Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Synes det er unødvendig å trykke de på nytt. Greit nok at vi har ytringsfrihet og alt det der, men det finnes såpass mange sykinger der ute som er villig til å ta helt sivilie og uskyldige liv pga dette. Følger debatten på Nrk2/dagsnytt18, og liker ordet eller begrepet "ytringsansvar". Ett ord som redaktør i vg og vebjørn later til å ikke sette særlig pris på. Min sympati går til alle som utsettes for bivirkninger av uklok ordbruk. Vet ikke hvor vakkert og klokt det er å berømme en kristenkonservativ bladsmører og en anerkjent dritt avis for at de fremmer sine agendaer Karikaturene og harselas med Profeten hadde kun nyhetsverdi første gang. Når det blir andre og tredje gang, osv. er det hele bare krampaktig og tøvete. Nei. Her kunne man ha skrevet walls of texts om hvorfor dette standpunktet er så farlig feil og belyse det med spissfindig retorikk, men tror det forteller like mye å trekke fram de betydningsfulle ordene som hadde gått igjen men som jo står helt av seg selv Frihet Demokrati Rettigheter Prinsipper Samhold Frihet fra religion Religionsfrihet Ytring Kulturrelativisme Undergrave PK Kneble Kontra-produktivt Naivitet Kulturelt selvhat Masochisme Uærlig Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Lurer på hvilke muslimer som er ment å ta til seg kritikk på denne måten. Er det terroristen vi skal gi beskjed til, eller er det de moderate troende vi vil ha i tale? Jeg for min del ser ikke at denne typen kritikk kan medføre annet enn to ting. Den ene er å spille ball i hatt med terroristene, fordi de ser så gjerne at vi fornedrer troen deres, fordi det skaffer dem økt støtte innad. Den andre konsekvensen er at vi fornærmer de moderate og skyver dem enda lengre unna oss og vårt verdigrunnlag Hvem er det som tjener noe som helst på dette, annet enn verdien som ligger i økt støtte og troverdighet til våre egne fundamentalister av flere slag .. Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Burde trykkes hver dag til de slutter å syte over et bilde. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Ja, hvis du sier det så må det jo være en kjempe ide Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Lurer på hvilke muslimer som er ment å ta til seg kritikk på denne måten. Er det terroristen vi skal gi beskjed til, eller er det de moderate troende vi vil ha i tale? Ingen av dem. Ytringsfriheten er til for å forsvare den som ytrer seg, ikke å tekkes den som lytter. Jeg for min del ser ikke at denne typen kritikk kan medføre annet enn to ting. Den ene er å spille ball i hatt med terroristene, fordi de ser så gjerne at vi fornedrer troen deres, fordi det skaffer dem økt støtte innad. Ja, det tror jeg også er en uheldig konsekvens. Men man kan ikke alltid spille ball på de ekstremes premisser. Da blir bare premissene stadig mer ekstreme. Den andre konsekvensen er at vi fornærmer de moderate og skyver dem enda lengre unna oss og vårt verdigrunnlag Det er en kortsiktig konsekvens ja. Akkurat som kvinnelige prester og seksuell frigjøring "fornærmet de moderate" kristne for noen årtier siden og skjøv dem unna. Men på sikt brakte det samfunnet som sådan ut av de ekstremes klør. Flertallet av de kristne ble sekularisert, ikke radikaliserte. Det er den samme utviklingen vi bør forvente blant muslimene. Hvem er det som tjener noe som helst på dette, annet enn verdien som ligger i økt støtte og troverdighet til våre egne fundamentalister av flere slag .. Samfunnet tjener på dette, at en og annen fundamentalist får en gratisbillett i samme slengen får vi ta som en uungåelig bivirkning, og behandle det etter beste evne. Geir Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 (endret) Du allierer deg med hvem som helst, intet nytt der I gården. Og alt grunnet ditt irrasjonelle hat til det som du kan putte I boksen du kaller religion. Selbekk er bare en nyttig idiot for deg I denne omgang, og I neste omgang er han fienden din Hykling, kalles sånt Har du ikke noen frådende uttalelser fra din profet, Hitchens? Så mange grove feil du klarte å klemme inn i en sånn ignorant liten post da, skulle nesten tro at det var du som bedrev hykleri her. Dvs, det er beviselig du som bedriver hykleriet her og det på sedvanlig religiøst vis. Det kan nesten virke som at du ikke ønsket å lese det jeg skrev om din religiøse sviebror Selbekk, men heller trekke egne oppkonstruerte konklusjoner. Jeg skrev nemlig: "Bare synd Selbekk selv har en religiøs agenda som overskygger det positive med å praktisere ytringsfrihet i seg selv." Sannhet skyves til side for å gi plass til løgnen, dette er noe vi andre utenfor boblen kjenner igjen så alt for godt og noe som du kan være jævlig så sikker på at vi aldri kommer til å la hindre oss i å bedrive religionskritikk, og spesielt her hvor kritikken rettes mot Islam og dens famøse religiøse fascisme. Du står ansvarlig for å hylle en ukultur som har som mål å kneble sine meningsmotstandere og alle anstendige menneskers krav om at internasjonale menneskerettigheter blir overholdt og hindrer med dette en gryende begynnelse på en faktabasert sannhetskultur også i midtøsten. Du har blitt Islamistenes nyttige idiot der du sitter. At du mener vi skal løpe ifra alle våre demokratiske prinsipper og at jeg skal fraskrive meg min verbale frihet ved å skulle gi særbehandling til Islamister og dermed skille dem ifra alle andre folk, disse jævlene du omtaler som våre medmennesker men som alle uten hodet i sanden ser er våre fiender. Disse som hater den løsrivelse de ser ifra gamle undertrykkende anti-humanistiske doktriner. Vi skal forrære vekk den friheten vi som folk har kjempet igjennom slik at vi har kunnet nå denne kulturelle høyden som vi nå til sammenlikning befinner oss på og som vi nyter her i Norge og vesten idag. Dette kan du og de andre kulturrelativistene bare glemme. Om du trodde at vi, humanistiske pioneerene og frihetskjempere skulle legge oss ned å bare la oss ta, undergrave alle våre prinsipper i bytte mot denne sadistiske ignoranse som forfektes i retning alle andres kulturer deriblant vår egen, så er du mer naiv enn noen munk har vært før deg og det sier litt. Som Thomas Paine prøvde å fortelle oss: De som ønsker å stilne andres meninger ved å begrense deres ytringsfrihet, gjør seg selv til fange av sine egne meninger da man samtidig fjerner sin egen mulighet til å fritt kunne endre eget standpunkt. Det hele minner meg på ett dikt som er kalt Likegyldighet, men i denne sammenheng hadde det vært passende å kalle det selvforakt. Du vet denne selvforakten dere kulturrelativister tilber. Bytt ut "tok" med "kneble", så har vi oppdatert den til dagens standard: Først tok de kommunistene men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke kommunist. Deretter tok de fagforeningsfolkene men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke fagforeningsmann. Så tok de jødene men jeg brydde meg ikke for jeg var ikke jøde. Til slutt tok de meg. Men da var det ingen igjen til å bry seg. Vel bekomme. Endret 8. januar 2016 av Thoto79 6 Lenke til kommentar
nissen26 Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Selbekk har baller. Kan ikke si det samme om Janus Gahr Støre i 2006 da muslimbråket pågikk. Denne gjengen bør snarest stille klokka 1400 år fram samt skaffe seg litt tykkere hud 2 Lenke til kommentar
ebolo Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Jeg må si at min respekt for Vebjørn Selbekk er stadig stigende. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/islam-debatten/trykker-muhammed-tegningene-paa-nytt/a/23591503/ Flott at noen går forran og står på barrikadene. Det er fanatikerne som må ta seg sammen, ikke Vebjørn Selbekk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå