Gå til innhold

Så mye koster Oculus Rift-brillene

Anbefalte innlegg

Palmer Luckey snakka litt på Reddit om at han var frustrert over at mange blanda prisen på Rift med prisen på Rift + ein PC som er god nok. I den samanheng ville han understreke at prisen kom til å vere meir i $350-rangen enn i "kor mykje det enn kostar for ein komplett PC + Rift"-rangen.

Om det er ein god grunn er ein anna sak, dei må jo ha hatt ein viss peiling på at det kom til å bli dyrare.

Ja, da burde han jo ha god sympati med de som er misfornøyd med den ganske misvisende kommunikasjonen han kom med.

AtW

Og det har han hatt.

Han har beklaget seg og sagt unnskyld, at han var dårlig forberedt og at han taklet spørsmålet om pris på en dårlig måte.

Han har hatt gode muligheter til å rette opp i feilen i perioden etter uttalelsene, men har ikke gjort det. 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Palmer Luckey snakka litt på Reddit om at han var frustrert over at mange blanda prisen på Rift med prisen på Rift + ein PC som er god nok. I den samanheng ville han understreke at prisen kom til å vere meir i $350-rangen enn i "kor mykje det enn kostar for ein komplett PC + Rift"-rangen.

Om det er ein god grunn er ein anna sak, dei må jo ha hatt ein viss peiling på at det kom til å bli dyrare.

Ja, da burde han jo ha god sympati med de som er misfornøyd med den ganske misvisende kommunikasjonen han kom med.

AtW

Og det har han hatt.

Han har beklaget seg og sagt unnskyld, at han var dårlig forberedt og at han taklet spørsmålet om pris på en dårlig måte.

Han har hatt gode muligheter til å rette opp i feilen i perioden etter uttalelsene, men har ikke gjort det. 

AtW

Er einig med IceBlitz, han har vist sympati og forståelse for at folk er skuffa over prisen. Det framstår for meg som han har skjønt at han har sagt noko dumt og misvisande.

Men det er ikkje som at det er til noko særleg faktisk hjelp for dei som er skuffa over prisen. Og som du seier, han kunne fint gått ut rett etterpå og korrigert seg sjølv, men det er jo incentiv for å halde flest mulig interessert lengst mulig.

Lenke til kommentar

Er einig med IceBlitz, han har vist sympati og forståelse for at folk er skuffa over prisen. Det framstår for meg som han har skjønt at han har sagt noko dumt og misvisande.

Men det er ikkje som at det er til noko særleg faktisk hjelp for dei som er skuffa over prisen. Og som du seier, han kunne fint gått ut rett etterpå og korrigert seg sjølv, men det er jo incentiv for å halde flest mulig interessert lengst mulig.

Han skjønte det ihvertfall når folk var misfornøyd etter prisen kom ut i markdet. Synes ikke det virker så ekstremt ektefølt når han tilsynelatende har latt være å korrigere i månedsvis etter at han sa noe han visste(?) var feil?

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo mange faktorer inne i bildet her.

1 -(det viktigste) - er at de ikke har firet på kvaliteten for å få det så billig som mulig. Det er ihvertfall jeg ekstremt glad for. Jeg var veldig redd for at det skulle skje når de slo seg sammen med facebook og skulle "gjøre til det ett produkt for alle" - ingenting ville være mer skadelig for VR på dette punktet. Det kan være at Vive hjalp så de ikke turte å gjøre noe slikt i redsel for at Vive da ville bli kvalitets produktet, men det er rene spekulasjoner.

2 - Henger noe sammen med punkt 1, nemlig at de skiftet til dyrere komponenter enn de først hadde forespeilet for å få ett mer holdbart produkt (dyrere gyroer, kondensatorer, mosfets, paneler, osv.)

3 - hadde noen virkelig trodd at de faktisk skulle koste rundt 300 dollar? Da er det på tide å sette seg litt inn i hva som faktisk befinner seg inni disse brillene

4 - fordi de kan. De er ett firma. Ett firma skal tjene penger. Hadde dette kommet fra Apple hadde de kostet 1200 dollar bare fordi de vet at folk fortsatt hadde kjøpt det. Til over dobbel pris av hva enkelte trodde det skulle koste, så ble de "utsolgt" på 15 minutter(!) så mest sannsynlig hadde de tømt lageret til dobbelt av den prisen også fordi det er så mange som mener det er verdt det.

Så på sett og vis har de allerede vært reale med å ikke prise de *enda høyere* , de hadde fortsatt solgt i bøtter og spann.

Si at faktisk produksjons kost er 300 dollar. 50% avanse er ikke mye for å dekke inn utvikling, PR, lønn, osv.

Hvis man skal snakke verdi-for-pengene så har f.eks. elektro materiell myyye høyere avanse. (her kommer livserfaringen jeg nevnte tidligere inn i bildet hvor noen følte seg støtt) - for de som noen gang har pusset opp ett hus så koster f.eks. en (1) relativt rimelig jordfeil automat sikring i sikringsskapet over 2000,- via elektriker. Den samme automaten koster 799,- hos elektroimporen.no , mens innkjøpsprisen til elektrikeren gjerne er rundt 4-500,-

Disse har man gjerne 15-20 stk av (gjerne enda flere i ett stort hus). med nyoppusset kjøkken som følger kravene har jeg 6 stk bare til kjøkkenet. Så her betaler folk altså 20 - 40 tusen (i kun delekost) uten å tenke over det bare for å få inn 20 nye sikringer. En enkel, masseprodusert komponent som ble mer eller mindre ferdig utviklet for over 20 år siden. Hvorfor hyles det ikke over at det er dyrt, når man klager på at Rift'en koster skarve 7 tusen?

Det finnes så ekstremt mange eksempler på ting vi kjøper i vårt daglige liv uten å klage rett og slett fordi det er prisen man forventer, at å klage på prisen til Rift'en blir til sammenligning bare latterlig.

En høykvalitets gyro til ett radiostyrt helikopter koster 3000 kr alene. Jeg vil tro gyroen i Rift'en er av like god kvalitet som BeastX sin flybarless gyro til RC heli, så bare der har man halve prisen hvis man vil se sånn på det.

Nei, for de som etter å ha kommet over sjokket over at de var dobbelt så dyrt som fantasiprisen først forespeilet, fortsatt helt seriøst mener at Oculus Rift ikke er verdt det, må gjerne mene det for min del. Men da har dere rett og slett ingen peiling på hva ting koster og er verdt her i verden. (ikke glem at dette produktet uansett ikke er en livsnødvendighet/menneskerett, men ett avansert leketøy.)

Jeg for min del er veldig glad for at OR ikke koster 3-400 dollar, for da hadde kvaliteten på komponentene blitt så dårlig at jeg rett og slett ville blitt skeptisk til å bruke pengene mine på det.

Lenke til kommentar

At noen tror de skulle koste 300 dollar er vel ikke så overraksende når det er det firmaet bak har skissert. Og det er meningsløst å kalle det latterlig å klage på prisen, jeg har forståelse for at man synes prisen er grei, men du framstiller det som en objektiv sannhet at dette er en kjempedeal for gud og hvermann, noe det åpenbart ikke er. Og ellers vet jeg ikke hvilken verden du lever i om du virkelig tror folk ikke klager på eller tenker over høy avanse hos håndverkere. Har du vært innom forum der slikt er aktuelt å ta opp? Det virker ikke sånn.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

At noen tror de skulle koste 300 dollar er vel ikke så overraksende når det er det firmaet bak har skissert. Og det er meningsløst å kalle det latterlig å klage på prisen, jeg har forståelse for at man synes prisen er grei, men du framstiller det som en objektiv sannhet at dette er en kjempedeal for gud og hvermann, noe det åpenbart ikke er. Og ellers vet jeg ikke hvilken verden du lever i om du virkelig tror folk ikke klager på eller tenker over høy avanse hos håndverkere. Har du vært innom forum der slikt er aktuelt å ta opp? Det virker ikke sånn.

AtW

post-131058-0-36547500-1452764568_thumb.jpg

Lenke til kommentar

/ diskusjon.no

Vi ER her for å diskutere ;)

Hehe sant.

Men det er vel forskjell på diskusjon og gjentagende kverulering? ;)

Det er sant, det er en forskjell. Endel folk hadde sikkert hatt godt av å lære seg den forskjellen, fordi kverulering slenges stadig rundt uten at folk helt virker til å forstå hva det betyr.

AtW

Lenke til kommentar

/ diskusjon.no

Vi ER her for å diskutere ;)

Hehe sant.

Men det er vel forskjell på diskusjon og gjentagende kverulering? ;)

Det er sant, det er en forskjell. Endel folk hadde sikkert hatt godt av å lære seg den forskjellen, fordi kverulering slenges stadig rundt uten at folk helt virker til å forstå hva det betyr.

AtW

Det er i din virkelighet at det oppfattes slik.

Jeg ser at mange brukere gjentagende mener at du kverulerer og kverulerer, og det er deres oppfatning.

Den eneste som kan endre andres oppfatning er deg selv, om du ønsker eller mener det er grunn for det såklart :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

De fleste som "mener jeg kverulerer", bruker det som en billig hersketeknikk fordi de ikke tåler at jeg er uenig med de. Det kan jeg selvfølgelig endre med å ikke diskutere med folk jeg er uenig med, eller late som jeg er enig når jeg ikke er det. Men ser ikke noe behov for det. Folk bør tåle at andre har andre meninger, selv om de meningene skulle være uvanlige, og folk må også forstå at det er ikke alltid andre ombestemmer seg bare fordi de hører motargument.

AtW

Lenke til kommentar

De fleste som "mener jeg kverulerer", bruker det som en billig hersketeknikk fordi de ikke tåler at jeg er uenig med de. Det kan jeg selvfølgelig endre med å ikke diskutere med folk jeg er uenig med, eller late som jeg er enig når jeg ikke er det. Men ser ikke noe behov for det. Folk bør tåle at andre har andre meninger, selv om de meningene skulle være uvanlige, og folk må også forstå at det er ikke alltid andre ombestemmer seg bare fordi de hører motargument.

AtW

Det er din mening, og i min mening er det en helt absurd påstand.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...