Gå til innhold

Så mye koster Oculus Rift-brillene

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen tro på at moms er inkludert i summen. Så man må nok betale 25% når varen kommer inn i landet er jeg redd. Hvis mva var inkludert i summen så ville det jo for eksempel vært forskjellig pris i euro for Spania og Norge da vi har forskjellige mva satser.

Blir overrasket om Oculus har bestemt seg for å inkludere Norge i første release runde uten å sjekke opp hvordan momsreglene fungerer her. Er mange større utenlandske selskaper som forhåndsbetaler norsk moms rett til den norske staten når du bestiller varene, for eksempel Amazon. Oculus har med vilje begrenset salgsområdet til 20 land, noe som indikerer at de på forhånd har ordnet med MVA og fikset avtaler slik at de bare kan sende pakken direkte til sluttbruker.

Oculus har sikkert ansatte advokater som passer på at alt er på plass i forhold til distribusjon. Tviler sterkt på at disse ansvarlige har glemt å sjekke norske MVA regler og enda mindre sannsynlig at de har "glemt" at vi ikke er med i EU.

Jeg håper du har rett i at mva faktisk er inkludert i prisen, men de forhåndsbetaler vel neppe til den norske staten i såfall, Som jeg så som ett sannsynlig scenariio i en annen tråd er det vel heller speditøren som betaler mva, og så krever det tilbake fra Oculus i stedet for sluttbruker.

Men tiden vil vise hva som er riktig, jeg har bestilt så jeg krysser fingrene og håper på det beste

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bekymrer meg ikke om spørsmålet inkl mva eller ikke. Jeg tror vi Nordmenn skulle betalt i USD og ikke EUR ettersom vi ikke er medlem av EU. Dette er ikke så lett for folk utenfor Norge å vite, da mange ser på EU og Europa som det samme. 

Jeg antar at når Oculus administrasjonen finner ut av dette, så gjør de om alle bestillinger til Norge til USD (uten MVA). Så må vi betale MVA som på vanlig import. 

Lenke til kommentar

Jeg bekymrer meg ikke om spørsmålet inkl mva eller ikke. Jeg tror vi Nordmenn skulle betalt i USD og ikke EUR ettersom vi ikke er medlem av EU. Dette er ikke så lett for folk utenfor Norge å vite, da mange ser på EU og Europa som det samme. 

Jeg antar at når Oculus administrasjonen finner ut av dette, så gjør de om alle bestillinger til Norge til USD (uten MVA). Så må vi betale MVA som på vanlig import. 

Det er ikke noe fasitsvar på det, er ikke noe som gjør USD mer "riktig" enn EUR for oss.

AtW

Lenke til kommentar

600 dollar er ikke mye med tanke på hva man får. Med mindre man er norsk da. Regjeringen driver en bevisst politikk for å få ned kronekursen for å øke eksport, turisme og innenriks forbruk pga. arbeidsløsheten og manglende inntekter ifra oljesektoren. Det er spesielt dyrt å være norsk om dagen.

Når det gjelder resten av verden - så er vel alle produkter omtrent nisjèprodukter når de først kommer ut for salg og ingen vet helt hvordan de skal brukes eller til hva. Og at kjipingene i Sony ikke tror folk vil kjøpe en $600 VR hjelm til PC sier mest om deres egen kundebase.

Husk at dette tross alt er et crowd funding prosjekt. Med andre ord er interessen der. Spørsmålet er om det leverer til forventningene.

Lenke til kommentar

Oculus Riften blir sannsynligvis sendt med fraktselskap som UPS,DHL eller Fedex. Av erfaring er express frakten deres svindyr. Pakkene deres glir også rett igjennom tollen fordi de tar seg av alt av fortolling selv. Da får du også tilsendt en regning på kostnadene av dette i ettertid.

Så det jeg ser på som sannsynlig er at Oculus er i tett kontakt med fraktselskapet sitt og de vet nok hva slags skatter og avgifter som må betales i hvert enkelt land. På denne måten så klarer Oculus å bake alt inn i en pris.

Just my two cents.

Lenke til kommentar

Oculus vet at det er 17-25% moms i de fleste Europeiske land, og dermed ordner de momsen for deg, så det blir billigere fortolling for deg og ikke noe prissjokk når du skal hente den. Både i EU og EØS-land som Norge.

Forstår ikke helt hva som er vanskelig å forstå angående dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sjalu eller? ;) Det er vel ikke sikkert. Kan hende det er noen som har fornuftig pengebruk som sparer en god slump nettopp til slike ting i stedet for å kaste det bort på drikking, røyking, festing eller annet unødvendig tull.

Hvorfor er det alltid drikking og røyking som er alternativet når folk skal forsvare kjøp, det er jo det sikreste tegnet på at det kanskje ikke er så fornuftig, som folk må trekke fram noe av det som gir minst for pengene i samfunnet :)

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det alltid drikking og røyking som er alternativet når folk skal forsvare kjøp, det er jo det sikreste tegnet på at det kanskje ikke er så fornuftig, som folk må trekke fram noe av det som gir minst for pengene i samfunnet :)

AtW

Fordi det er en grei ting å bruke i den diskusjonen, ettersom "alle" gjør det, og man får ekstremt lite igjen sammenlignet med hva det koster ;)
Så det er ett argument man bruker på ting man har lyst på, men strengt tatt ikke trenger.

Jeg bruker pengene mine fornuftig, og har dermed god råd fordi jeg får ekstremt mye ut av pengene mine. Jeg drikker, fester og røyker iblant, men ikke hver helg. Da kan man koste på seg litt hardware når så store nyvinninger som dette dukker opp ;)

Min fritid er mye verdt, derfor vil jeg at de tingene jeg driver med skal gi meg så mye som mulig tilbake. Da er bra utstyr en forutsetning. For meg er det helt sykt at folk som bruker flere timer på PC'en om dagen "har tid til" å ikke ha så bra HW at man får den best mulige opplevelsen ut av det. Livet er skremmende kort. (uttalelse fra en kamerat: "Jeg har lyst til å skifte ut skjermkortet mitt, Fallout 4 hakker, men syns det er for dyrt" - enda han bruker PC'en flere timer dagen.)

Jeg konkluderte med at OR var verdt summen rett og slett fordi jeg har veldig lyst på den.

De som synes dette er for dyrt, har rett og slett ikke livserfaring nok til å skjønne hva dette produktet er verdt, selv fra rent HW synspunkt er dette produktet verdt 7 tusen. Tar man med utvikling, produksjon, logistikk, osv. så skjønner man at dette ikke er dyrt.

Tenk bare antall timer dette vil gi deg glede vs. hvor mye det kostet. Da blir det ikke mange kronene i timen.

Endret av Dingy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir ikke noe kjøp av et produkt med full av barnesykdomma, kanskje om 5 elr 10 år. Oppskrytt media produkt, bruka 6700,- heller på noe fornuftig. Virka som alle dritt penga i dagens Norge. Fysj!!

Regner med du har hatt konsumerversjonen i eie i noen måneder siden du tydeligvis ikke er fornøyd med den og opplever barnesykdommer...

• Liker 1
Lenke til kommentar

De som er i tvil om det er verdt pengene må for all del ikke bestille nå. Det er lang nok kø for å få et par briller allerede.

Vent heller 3-4 år på at vi som kjøper Rift denne gangen kjøper oss Rift 2, da kan dere kjøpe våre brukte Rift 1 til en bedre pris. om 6-8 år når vi skal ha oss en Rift 3, kan dere få kjøpe våre brukte Rift 2 til en redusert pris osv. Vinn vinn for alle.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var forberedt på et par tre tusen kroner, og da blir det det jeg er villig til å betale.

VP of Product & Co-Founder Nate Mitchell, 4mnd siden:

What I think about all day long is user experience, right? So if I’m going to promise you something and you’re going to hand me a significant amount of money or whatever it is—we all know it’s going to be at least $300—if you’re going to hand me $300 today, I am not going to be excited to tell you: ‘OK, in nine, 10, 12, 11 months, whatever it is, you’re going to get something in return.’ The longer you wait, the more you’re like, ‘This is obnoxious’.

Minst 300$ er ikke det samme som 599$ i mitt hode. Jeg har litt vanskelig for å tro at de for fire måneder siden ikke visste at produktet ville koste dobbelt så mye. Så, enten har de holdt estimatene lave for å holde interessen oppe, eller så har markedsavdelingen funnet ut at de kan doble prisen fordi folk er dumme (no offence til de som har bestilt) til å bestille like vel.

De skrev også at de mest sannsynlig ville legges seg på en modell der de ville åpne forhåndsbestillinger veldig nært opp til den faktiske slippdatoen for produktene.

Lenke til kommentar

Palmer Luckey snakka litt på Reddit om at han var frustrert over at mange blanda prisen på Rift med prisen på Rift + ein PC som er god nok. I den samanheng ville han understreke at prisen kom til å vere meir i $350-rangen enn i "kor mykje det enn kostar for ein komplett PC + Rift"-rangen.

Om det er ein god grunn er ein anna sak, dei må jo ha hatt ein viss peiling på at det kom til å bli dyrare.

Lenke til kommentar

Palmer Luckey snakka litt på Reddit om at han var frustrert over at mange blanda prisen på Rift med prisen på Rift + ein PC som er god nok. I den samanheng ville han understreke at prisen kom til å vere meir i $350-rangen enn i "kor mykje det enn kostar for ein komplett PC + Rift"-rangen.

Om det er ein god grunn er ein anna sak, dei må jo ha hatt ein viss peiling på at det kom til å bli dyrare.

Ja, da burde han jo ha god sympati med de som er misfornøyd med den ganske misvisende kommunikasjonen han kom med.

AtW

Lenke til kommentar

Tror ikke det er en konspirasjon. Personlig tror jeg de hadde flere prototyper, hvor noen av disse var av ca samme kvalitet som dk2 (som kostet 350 dollar tror jeg ) og minst en av disse var av høyere kvalitet, og kostet mer å produsere.

Avgjørelsen om hvilken modell de skulle gå for som forbrukerversjon kan faktisk ha blitt tatt nylig, Luckey har sagt at de måtte vurdere nøye hva som var mest skadelig for en tidlig lansering av Occulus, høy pris eller middelmådig kvalitet. De konkluderte tydeligvis med sistnevnte.

Tror ikke det er noen slemme tanker bak dette. Og jeg tror faktisk på Luckey når han sier at de selger til kostpris. (Han hadde aldri turt å lyve om det, det første nerdebettstedene kommer til å gjøre når den kommer ut er å rive den fra hverandre og anslå hvor mye den kostet å lage)

Det er likevel uheldig hvordan prisen har blitt kommunisert. Men jeg tror på Luckeys forklaringer, og er enig i argumentasjonen hans.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Ja, da burde han jo ha god sympati med de som er misfornøyd med den ganske misvisende kommunikasjonen han kom med.

AtW

Og det har han hatt.

Han har beklaget seg og sagt unnskyld, at han var dårlig forberedt og at han taklet spørsmålet om pris på en dårlig måte.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...