fjernto Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hei :DDSDSSDS Har nå snart gått et halvt år på påbygg, men sliter fortsatt i Norsk. Nå nylig hadde vi en tentamen, og jeg skjønte veldig lite av hvordan jeg skulle gripe oppgaven... Oppgaven jeg valgte var en retorisk oppgave hvor jeg skulle bruke begreper fra retorikken. Blir sikkert karakter 2! Har jobbet bra med norsk, gjort alle leksene, møtt opp til nesten alle timene, tatt til meg råd som at jeg må lese flere bøker, men allikevel sliter jeg og føler jeg har tatt veldig få skritt i positiv retning i faget.. I tillegg blir jeg litt frustrert over hvordan Norsk faget er lagt opp. Når det bare er retorisk analyse og kreativ tekst som blir gitt på tentamen og eksamen, skjønner jeg lite av hvorfor vi skal jobbe om ulike forfattere, modernisme, litteratur etc. På høgskole eller universitet er det nesten ingen linjer som jobber med retorikk eller kreativ tekst. Noe som gjør det veldig uforståelig på hvorfor det er innført i vg3, når det som oftest er urelevant til den videre utdanningen. Skal allikevel bite tennene sammen og gjøre mitt beste. Noen som hadde karakter 4-6 i Norsk i påbygg eller vg3 studiespesialisering, som kan gi meg noen råd for hvordan jeg kan gjøre fremgang i faget? Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hei :DDSDSSDS Har nå snart gått et halvt år på påbygg, men sliter fortsatt i Norsk. Nå nylig hadde vi en tentamen, og jeg skjønte veldig lite av hvordan jeg skulle gripe oppgaven... Oppgaven jeg valgte var en retorisk oppgave hvor jeg skulle bruke begreper fra retorikken. Blir sikkert karakter 2! Har jobbet bra med norsk, gjort alle leksene, møtt opp til nesten alle timene, tatt til meg råd som at jeg må lese flere bøker, men allikevel sliter jeg og føler jeg har tatt veldig få skritt i positiv retning i faget.. I tillegg blir jeg litt frustrert over hvordan Norsk faget er lagt opp. Når det bare er retorisk analyse og kreativ tekst som blir gitt på tentamen og eksamen, skjønner jeg lite av hvorfor vi skal jobbe om ulike forfattere, modernisme, litteratur etc. På høgskole eller universitet er det nesten ingen linjer som jobber med retorikk eller kreativ tekst. Noe som gjør det veldig uforståelig på hvorfor det er innført i vg3, når det som oftest er urelevant til den videre utdanningen. Skal allikevel bite tennene sammen og gjøre mitt beste. Noen som hadde karakter 4-6 i Norsk i påbygg eller vg3 studiespesialisering, som kan gi meg noen råd for hvordan jeg kan gjøre fremgang i Du kan ikke si at det er helt unødvendig med de temaene vi har i norsk, det er faktisk veldig viktig å kunne skrive ordentlig, og gjøre analyser med tanke på fremtid og jobbsøknader- Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Jeg leser sjelden bøker, fikk 4 i norsk skriftlig. Har du spurt læreren din om hvordan du kan forbedre deg i norsk skriftlig, kan de gi deg noen tips? Endret 6. januar 2016 av Herr.Nerd Lenke til kommentar
fjernto Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Har spurt, men det er som oftest lite givende svar å få <<les bøker>>. Det er jo ikke det at jeg ikke kan å skrive og lese. Leser helt ok, skriver helt greit.... Men når jeg skal skrive en kreativ tekst eller gjøre en retorisk analyse blir det bare surr.... Jeg forstår ikke helt hva jeg skal ta ut av teksten på en retorisk analyse for eksempel, selv om jeg har en mal å følge. Da blir karakterene dårlig, men er mest frustrert over at jeg ikke forstår enda.. Ingen som har en film, bok eller ei nettside (med videoklipp. Ikke studienett) å anbefale for å bli bedre på akkurat dette? Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Jeg kan gi deg følgende tips (hvorvidt det hjelper, vet ikke jeg): - Se nyheter, f.eks. på TV2 og NRK. - Les dagbladet, vg og andre aviser på nett. Får du 2 på grunn av du har misforstått oppgaven eller er det språket ditt som er dårlig? Lenke til kommentar
fjernto Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Språket er helt greit. Problemet er at jeg ikke forstår den oppgaven jeg skriver om noe bra, som fører til at det blir usammenhengende, for lite ord og en dårlig besvarelse. Leser nyhetsartikler daglig, samt følger med på nyheter på tv. Hvis noen veit om mattevideo.net skulle jeg gjerne hatt en slik side i Norsk. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 En anbefaling fra min side, som gjør det ganske bra i norsken, er og rett slett skrive mye! Spør om du kan få noen gamle eksamensoppgaver, og prøv å besvare dem hjemme. Når du har gjort det bør du finne frem vurderingskriteriene (som du også kan få av lærer), og vurdere din egen tekst. Se hva du gjør "dårlig", og prøv igjen, og igjen, og igjen. Skal en bli flink til å skrive, må en også bli vant til det. Hjelper selvfølgelig å lese, men isåfall, se på hva forfatterne gjør. Ikke bare les for å lese, men se på hvordan de bruker språket, hvordan teksten er bygd opp, osv. Når du har gjort det, prøv å bruk noe av det i en tekst du skriver selv.Et tips kan jo være å starte en blogg e.l. hvor du legger ut hva du skriver Få gjerne også noen andre til å sjekke tekstene dine, om du vil kan jeg gjerne gjøre det selv! (hehe, god norsktrening for meg au det egentlig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå