Gå til innhold

veien til medisin studiet!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg går på andre året på vgs, og ønsker å komme ut med en snitt på minst 5,5, ettersom jeg har 4 tilleggs/realfagpoeng. Jeg ønsker veldig gjerne å studere medisin i enten Oslo eller Bergen, men jeg er veldig usikker på at jeg kan greie det. Akkurat nå er jeg super motivert til skole, og håper at det er sånn det går. Jeg ligger stortsett på en 6er i både kjemi og biologi, men i fysikk er det helt greit om jeg får en 5er i.

I første vgs var jeg ikke veldig serriøs på skolen, og derfor endte med en 4 i samfunnsfag og 4 i 1t matte. Jeg skal ta opp begge disse fagene til høst, + at jeg skal forsterke 5ern min i geografi til en 6er. 

Men så har jeg et par problemer jeg må løse, og det hadde vært veldig fantastisk om noen der ute kunne ha diskutert og hjulpet meg.

Jeg ligger på en 4 i norsk, og 5 i nynorsk. Jeg MÅ forbedre min 4 i norsk til en femmer, og lurte på om noen hadde noen tips til meg.

Jeg lurer også på om hvordan rle-faget er i tredjeklasse. Gleder meg noe sinnssykt til faget, men er redd det fort blir vanskelig.

Jeg har jo ikke kommet opp til noen eksamener ennå, men lurer på om hvor vanskelig det blir i tredjeklasse? Jeg skal forresten ta kjemi2, biologi2, og s1 matte!

Jeg betyr super mye for meg om noen vil hjelpe meg, og jeg står med åpne hender for all info. Det hadde også vært superkult om noen her kan relatere seg til meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UIO 185740 Medisin, start høst 68.1 655 59.7 349 68.1 1181 59.7 646

UIO 185745 Medisin, start vår 67.2 673 58.3 388 67.2 1153 58.3 672 

UIT 186740 Medisin, Tromsø 66.2 673 60.7 89 54.0 50 60.9 25 55.5 16 58.0 411 o.i. 66.2 1211 60.7 115 54.0 64 60.9 30 55.5 19 58.0 746 o.i. 

Høyeste snitt= 22 år eller eldre. Laveste snitt= 18-21 år, samisk og nordnorsk kvote. Til opplysning 59.7 er det samme som 5,97= nesten alle fag karakter 6... LYKKE TIL.,.,.

Lenke til kommentar

Til opplysning 59.7 er det samme som 5,97= nesten alle fag karakter 6... LYKKE TIL.,.,.

Du har rett i at 59.7 skolepoeng kan tilsvare 5.97 i karaktersnitt, men det gjør det ikke i tilfellet for medisinstudenter, siden å kvalifisere til opptak (R1/S1+S2, Fy1 og Kj1+Kj2) gir automatisk minst to tilleggspoeng. Dessuten har de fleste som kommer inn en poengsum rundt poenggrensen. Dvs majoriteten ligger rundt 5.4-5.6 i karaktersnitt. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

med mitt snitt på 5,5 + 4 tilleggpoeng får jeg 5,9 blank i snitt som er nok!!

kjempefint å se unge mennesker på lik linje med meg, og med samme interesser. Jeg går også på 2.VGS. Jeg ta for tiden Biologi 1, Fysikk 1, Matematikk R1 og Kjemi 1. Jeg har siden da jeg var liten, nesten alltid ønsket å studere medisin. Jeg har brødre som studerer medisin, så ja! Kanskje presser ligger der også. Dermed må jeg vel da ta Matematikk R2, Biologi 2 og Kjemi 2 neste år eller hva? mine ultimate ønsker er først NTNU, UIB eller vurdere UIT kanskje. Men UIO? Aldri i livet. UIO er ikke en plass for stakkars Stavanger gutter. Men ja! Tilbake til spørsmålet ditt. Dersom du nå tar opp fag i videregående, er du forsatt så heldig at du regnes i primær kvote, då må du passe på at du søker deg inn i universitet første sommer etter videregående, ellers havner du i ordinær kvote med et snitt på 6.67. da må du vente flere år. Du må hanke inn alderspoeng og ta noen fag som filosofi eller noe annet bullshit får å samle inn flest poeng. Og det kjære venn! Tror jeg ikke du ønsker. Så pass deg for framtiden. Dersom du tar opp fag. Ta det førstkommende eksamenstider, slik at du kan få fikset disse dokumentene inn i vitnemålet. For JA det kommer til å gå meldinger fram og tilbake, for å få fatt på gyldige dokumenter fra "privatistweb". På den andre siden er det også lurt å gjøre det i vår fordi, da kan du ta eksamen på nytt, dersom du igjen ikke er fornøyd med resultatet. 

Takk for meg, håper å høre fra deg igjen!!! Kanskje vi en dag møtes på UIB, hvem vett! Hihihi, vis du velger UIB, vær på utsikt etter en som prater slikt "græla bra maen" (med skarre rrrr),- det kan være meg!!

Endret av Realfagbro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...