Sampson Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 For en vanlig bruker; Windows uten tvil. For en med god google-fu og tålmodighet: Ubuntu For de som liker å sikle: OSX 2 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Det kommer helt an på hva du skal gjøre. Lenke til kommentar
autistisk Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Det kommer helt an på hva du skal gjøre. Videoredigering og dvd meny making og musikkskaping med free programmer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Videoredigering er nok OSX (Apple) best særlig i Pro markedet, som profesjonnelle filmskapere driver med. Sjekk Mac Pro (Apple) Man klarer vel ikke å få: Filmavspilling: Videolan vs Powerdvd 15 å kunne sammenlignes. Videoredigering Mac: Final Cut Pro X, iMovie Windows: Corel VideoStudio Pro, Sony Movie Studio Platinum, Pinnacle Studio 18 Ultimate Husk gratis versjon vs gratis versjon så kan det være de stiller ganske likt, uansett operativsystem. Men du får vel muligens ikke emulator som virker for 64 bits (Windows\Mac å fungere i linux). Linux har vel dårlig støtte for betalings software, det syns jeg er litt dumt, da jeg tviler på de ville gå med på opensource siden har man kildekoden man kan kompilere\gjøre endringer selv til eget bruk. Så kan vel ikke EULA (Brukerlisenser\ GNU General Public License v3.0 brukes om hverandre) da GNU forbyr å ta seg betalt\nekte åpen kildekode i distribusjonen. Det jeg ønsker å vite fra linux eksperter: Wine HQ (Windows emulator) Darling HQ (Mac Emulator) Om slike i dag er mulig å emulere programmer å ta i bruk støtte fra 16 bits (dosbox til) 64 bits apper for windows 10? Slik at de støtter opp mot 64 kjerner\128 GB ram teoretisk eller 10 TB harddisk. Da min erfaring at slike emulator er ganske enkle og uferdig, funger muligens for opera, realone player og små spill men mye av det finnes fra før av for linux, men ikke noe som virker kreves maskinvare slik jeg var borti det. Det blir vel løsningen i så fall slik det er i dag for å kunne bruke kravstore programmer, men det må vel settes opp selv. Et annet problem f.eks videoredigering\spill er i linux har man kun OpenGL og Mantle (API) hvor ferdig det er i linux er jeg litt usikker på. Ser ut som det jobbes med Crossover i ubuntu men usikker på hvor ferdig det er. En annen ting jeg glemte å nevne er skjermkort drivere (AMD) særlig er dårlig i linux. Så det kan begrense hvor kraftig GPU du kan ha særlig SLI\Crossfire og andre avanserte funksjoner som krever stabile drivere. Endret 7. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Hvis dette er ting du får til å installere selv, prøv. Det er vanskelig å si hva som er "best" for deg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Hvis programmer et gratis, er det bare tid den store kostnaden. Ulempen hvis du betaler, og må aktivere programmet for å bruke det, Som antakelig er store hat for linux brukere, da risker man å måtte kjøpe programmet på nytt. Kunne ønsket det fantes løsninger som kunne kombinere de to. Da man kan betale\sponse ubuntu\ eller en annen distribusjon for penger. For tror det er særlig mye der det går på, ubuntu har vel ikke råd å gi programmer for studio da det koster mye å utvikle programvare beregnet for maskinvare rundt 20 000 kr beregnet for filmskapere. Er særlig for bedrifter virksomhet linux bortsett fra server miljøer blir mere kostnad en besparelse i form av tid. På de andre områdene er nok Apple\Windows bedre en linux på de fleste området, tenker på programvare for avanserte brukere. Vertfall min mening så er ubuntu\Debian klassiske oppsett i fattige land f.eks Kina\Afrika\India\ Polen etc. Som regel har Pentium 4\D core 2 duo ofte 32 bits operativsystem. Selv om Debian\Ubuntu finnes i 64 bits utgave blir jo det mere på ramstøtte men i bruk merker man vel lite forskjellen på de beste i7 cpuene (i7 5970x vs i3 prosessor) i bruk uansett hva man gjør. SSD disk og 10 gigabit ethernet (SFP+) støttes ofte ut av boksen her merker man litt forskjell, men ikke generielt veldig mye i nedlasting da ofte frivillige ikke har råd til kraftige maskinvare, så hjelper det lite med over 100 mbit bredbånd tilkobling. Uninett har veldig kraftig server (Universitet i oslo) men tviler på de tegner kontrakt for å opprette Cache server slik netflix betaler internetlevrandøren for å få bedre hastigheter mot serveren og får universitetet\Høyskolene å bidra til åpenkildekode prosjekter. Her kunne vel vært noe for å få linux til å kunne bli bedre konkurent mot Apple\Windows. Endret 7. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
process Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Linux har vel dårlig støtte for betalings software, det syns jeg er litt dumt, da jeg tviler på de ville gå med på opensource siden har man kildekoden man kan kompilere\gjøre endringer selv til eget bruk. Så kan vel ikke EULA (Brukerlisenser\ GNU General Public License v3.0 brukes om hverandre) da GNU forbyr å ta seg betalt\nekte åpen kildekode i distribusjonen. 1. Det er ingen ting som krever at Linux programvare må være distribuert med kildekode, det kan godt distribueres som ferdig kompilert kode. Her må du skille mellom policy til enkelte distribusjoner og GNU/Linux. Det oppstår ingen konflikt dersom du benytter programmer uten medfølgende kildekode på GNU/Linux. 2. GNU synes ikke bare det er greit, men oppfordrer til å selge GPL programvare. Her er det heller ingen konflikt. (http://www.gnu.org/philosophy/selling.en.html) 3. Wine er ikke en emulator, men for mye programvare er det ikke egnet (et ekstra abstraksjonslag mellom programvare og hardware). VM kan hjelpe til noen ting, men ikke noe jeg ville gjort videoredigering med. Spill og videoredigering er ikke noe du burde velge linux for. For min del får jeg god ytelse ut av et gtx 970 på linux og er positivt overrasket over at steam 'bare funker' - dog med et begrenset utvalg. For meg er dette en bonus den sjeldne gangen jeg ønsker å benytte noen timer på et spill. Dersom gaming er hovedgeskjeftet utover dokument/websurf/epost, er ikke linux rett valg. Så til TS; Her høres det ut som at windows eller mac utvilsomt er det 'beste' valget. Før-noen-syter-disclaimer; jeg benytter linux i dagligtalen for GNU/Linux. 1 Lenke til kommentar
autistisk Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Ok. Jeg har installert linux ved siden av windows på en annen partisjon for gøy. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 musikkskaping med free programmer. Vel her er vel det ganske defust? Mp3, AVI, mpeg etc er lisenspålagt\enerett filformater som kun finnes ferdig oppsatt. Linux pleier ikke å legge til dette, så må i så fall settes opp etter innstallasjon. Muligens de har åpne kodeker, f.eks Vorbis men husk de spilles vel kun av i linux\unix. Ellers tror jeg audiacity er bland de store usikker på om det finnes noe bedre. I windows blir det vel GoldWave selv om audiacity finnes også i windows. Eller Avid | Pro Tools. Nå velger jeg å ikke å gå så detaljer inn på GPU vs Eula. Men som de fleste vet i dag, skal man betale for linux (Med midre man vil kjøpe ferdig brente linux på plate) er diverse linux blader f.eks Linux Magazine etc. Min erfaring er de er langt dårligere en komputer for alle\PC World norge. Mandriva powerpack var mulig for en del år siden å kjøpe, per dags dato, er vel Suse Enteprice eller Redhat enterprise som blir mere for firmaer rettet mot servere. Lenke til kommentar
autistisk Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg installerte ubuntu Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 ( Jeg aner ikke om LMH1 er proffesjonell troller, full eller en tidsreisende ifra 2008 så jeg velger å ignorere hele innlegget ) Det er de som lager ferdige distribusjoner for lyd og video produksjon, et av de er https://ubuntustudio.org/tour/audio/. ( en annen er KXStudio http://kxstudio.linuxaudio.org/Repositories:Applications ) Siden disse er basert på ubuntu så er det ofte mulig å installere de på toppen av en eksisterende Ubuntu installasjon. Eller du kan bare plukke de applikasjonene du er interessert i ifra standard repositoriet, men da må du bruke litt mere tid på oppsett selv. 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Skulle ha tenkt på det selv, har prøvd noe tilsvarende samme med: Elementary OS Luna Trenta OS Dream linux Felles for dem alle er de er billig\kopi linux som ligner OSX man kunne like godt installert tema med OSX. I bunn\grunn er det linux i billig OSX utsendet. Fikk samme inntrykk av ubuntustudio når jeg testet det virtuell i vmware. Ultimate Edition har vel kanskje mere ut i boksen ser om servere er noe trege og kanskje utdatert kjerne. Hvis trådstarter er interisert i topguy innlegg hva å prøve: KXStudio: kxstudio-desktop kxstudio-meta-all kxstudio-default-settings kxstudio-meta-all Ubuntu\Kubuntu Xubuntu komando: Så slipper du å laste ned iso-en. sudo apt-get update && sudo apt-get install ubuntustudio-desktop ubuntustudio-audio ubuntustudio-audio-plugins ubuntustudio-graphics ubuntustudio-video sudo apt-get install linux-rt sudo apt-get install linux-lowlatency linux-lowlatency-pae Endret 7. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Mange av de store videoeffekt programma er optimalisert for Linux, Windows og Mac støtte er annenrangs. Eksempler: Autodesk Flame http://www.autodesk.com/products/flame-family/overview (Bare Linux per dags dato) Nuke: http://www.thefoundry.co.uk/products/nuke/ BaseLight: http://www.filmlight.ltd.uk/products/baselight/overview_bl.php Og det er ein drøss med mange andre eksemplar. I Hollywood er det blir ganske ofte at det er Linux det arbeiddes på, og sånn har det vore i fleire år. Windows blir mindre og mindre relevant. Lenke til kommentar
kjeita Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Det kommer helt an på hva du skal gjøre.Videoredigering og dvd meny making ...Kdenlive Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå